۰ نفر

در گفت‌وگو با دبیرکل اتاق تعاون ایران مطرح شد

فرصت‌های میزبانی ایران برای مجمع جهانی تعاون

۷ آذر ۱۳۹۵، ۷:۱۴
کد خبر: 160844
فرصت‌های میزبانی ایران برای مجمع جهانی تعاون

در مجمع اخیر جهانی تعاون دو اتفاق مهم رخ داد. اتفاق اول کسب کرسی عضویت هیات رییسه مجمع جهانی اتاق‌های تعاون بود و مساله دوم گرفتن میزبانی سیزدهمین اجلاس منطقه‌یی مجمع جهانی تعاون بخش آسیا ـ اقیانوسیه که با لابی گسترده اتاق تعاون ایران صورت گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  در شرایطی که بیشترین توجه اتاق تعاون به مساله اصلاحیه قانون تعاون و مشکلاتی که این اتاق با دولت برخورد کرده معطوف بود، اتفاقات مهمی در بحث روابط بین‌الملل این اتاق رخ داد و امروز شاهد برگزاری مهم‌ترین جلسه جهانی مجمع تعاون در ایران هستیم. همین موضوع بهترین بهانه بود که پای صحبت‌های ماشاء‌الله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران بنشینیم.

پیش از هر چیز بیایید بحث را از اینجا آغاز کنیم که چه مراحلی برای کسب میزبانی اجلاس منطقه‌یی مجمع جهانی تعاون بخش آسیا ـ اقیانوسیه صورت گرفت؟

در مجمع اخیر تعاون 2 اتفاق مهم برای ایران رخ داد. نخستین موضوع کسب کرسی هیات رییسه مجمع جهانی بود که برای نخستین بار یک ایرانی موفق به کسب چنین عنوانی می‌شد و دومین موضوع کسب میزبانی اجلاس منطقه‌یی بود که مورد سوال شما قرار گرفت. بر اساس تصمیم مجمع جهانی قرار شد که میزبانی سال 2018 که در دوره قبل در اختیار ترکیه بود در این سال به ایران واگذار شود.

واقعیت این است که گرفتن میزبانی سیزدهمین اجلاس منطقه‌یی مجمع جهانی تعاون بخش آسیا ـ اقیانوسیه در شرایطی که رییس این مجمع یک چینی با نفوذ و نایب‌رییس اول آن نماینده پرنفوذ مجلس هند است، کار راحتی نبود.

این مجمع بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نشست تعاونی‌ها را در دنیا برگزار می‌کند و حضور در مجامع جهانی از مهم‌ترین اهداف اتاق تعاون ایران برای مطرح کردن ایران و اثرگذاری ایران در بخش تعاون است.

مجمع جهانی تعاون، آسیا و اقیانوسیه که از نظر جمعیت، عضویت سازمانی و عملکرد مالی قوی‌ترین ناحیه مجمع جهانی تعاون (ICA) است نقش بسزایی در مقایسه با سه ناحیه آفریقا، اروپا و امریکا دارد به‌نحوی که این مجمع تنها مجمع منطقه‌یی است که تراز مالی مثبت داشته و به ICA گلوبال کمک می‌کند. نکته‌یی که در انتخابات اخیر هیات‌مدیره آسیا و اقیانوسیه توسط اتاق تعاون ایران تاکید شد این بود که فعالیت بیشتر غرب آسیا یعنی منطقه CIS و خاورمیانه که بخشی از آسیای میانه را شامل می‌شود، کشورهای شمال ایران نیاز ضروری ICA AP هست.

نکته مهم دیگر عضویت هیات رییسه مجمع بود که از نظر من این عضویت کمک می‌کند که در جریان تصمیمات این سازمان مهم بین‌المللی در بخش تعاون قرار بگیریم و به عنوان نمونه در تصویب صورت‌های مالی، پروژه‌های مرتبط و انتخاب مدیر اجرایی که همه در زمره تصمیمات مهم است تا سال ۲۰۲۰ تاثیرگذار باشیم. برای این میزبانی رقیبان جدی وجود داشتند و بخش تعاون در کشورهایی همچون کره، ژاپن، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند، چین و هند بسیار قوی است.

ایران در شرایطی که رییس مجمع جهانی تعاون بخش آسیا و اقیانوسیه فرد ذی نفوذ چینی و نایب‌رییس اول نماینده پر نفوذ مجلس هند و رییس اتاق تعاون هند است دریافت میزبانی کار ساده‌یی نبوده ولی با لابی‌های صورت گرفته در هیات‌مدیره وضعیت به گونه‌یی پیش رفت که برای میزبانی ایران اجماع حاصل شد.

 این لابی‌ها به چه شکلی صورت گرفت؟

ما در اتاق تعاون تمام تلاش خود را کرده‌ایم که بخش تعاون را یک بخش بی‌حاشیه و بدون هر گونه درگیری تعریف کنیم. به صورت کلی بخش تعاون یک بخش ملایم اقتصاد و دوست داشتنی است.

منظور من این است که اصولا فرهنگ تعاونی فرهنگ اخلاق‌مداری است به همین دلیل از جنجال برای پیشبرد سیاست‌ها جلوگیری کردیم بلکه با تعریف کمپین‌هایی سعی کردیم همان‌طور که قدرت لابی خود را در داخل کشور افزایش می‌دهیم در خارج کشور نیز اثرگذار باشیم.

در حقیقت این یک مشکل اساسی تشکل‌ها در ایران است که افزایش قدرت لابی و چانه‌زنی را تنها در داخل کشور تعریف می‌کنند در حالی که برای بهبود اثرگذاری در تجارت بین‌الملل و فعالیت‌های اقتصادی جهانی لاجرم باید در سطح بین‌المللی نیز اثرگذار باشیم.

 با اثرگذاری به موقع، رفت و آمدهای مناسب سیاسی، تبادلات مناسب اقتصادی و رایزنی در فضای بین‌المللی می‌توان به اهداف بزرگی دست یافت آنچنان که معاون امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران، تنها در یک کمپین ۹۰ روزه با اجماع قاطع وارد هیات‌مدیره آسیا اقیانوسیه شد و با مذاکره مناسب و مبتنی بر درک صحیح از فضای بین‌المللی، تسلط بر شرایط منطقه‌یی و تعاملات بین‌المللی کرسی میزبانی را برای ایران گرفت.

در حقیقت درست است که سابقه حضور و اطلاعات کیفی و کمی هند، ژاپن، چین و برخی کشورهای پیشرفته شرق آسیا در حوزه تعاون از ایران بهتر هست اما بدون تردید، ایران الگوی تمام کشورهای آسیایی در بخش غربی آسیا می‌تواند باشد چراکه اعداد و ارقام، زیرساخت‌های قانونی، رفتارهای حمایتی، تجربه تعاونی‌داری و تشکل‌های مرتبط با بخش تعاون از تمام کشورها بهتر است. امروز عضو هیات‌مدیره مجمع جهانی تعاون بخش اقیانوسیه و آسیا هستیم که می‌تواند تداعی‌کننده اتفاق‌های خوب برای ما باشد و تازه‌ واردانی همچون عربستان، امارات و کویت در بخش تعاونی در ICA به راحتی می‌دانند که امروز پرچمدار این ناحیه ایران است.

این میزبانی چه محاسنی برای ما دارد؟

از آنجایی که این مجمع جهانی بالاترین مرجع بخش تعاون در جهان است و به دلیل ارتباطاتی که این مجمع با سازمان ملل در زیرشاخه UNDP و ILO دارد برگزاری آن برای کشور امری بسیار مهم به شمار می‌آید. علاوه بر تاثیر مهم در بخش تعاون، با توجه به اینکه حضور در این اجلاس ثبت‌نامی است و اعضا حق عضویت بالایی می‌پردازند در کنار درآمدزایی به صورت مستقیم قطع به یقین موجبات درآمدزایی غیرمستقیم برای کشور نیز محصول جانبی این میزبانی خواهد بود.

در حقیقت این مجمع را از نظر جایگاه بین‌المللی به دلیل حضور نماینده ICA GLOBAL و سایر اعضای هیات‌مدیره را بسیار مهم دانست. از طرف دیگر اصولا مجامعی به این شکل باعث می‌شود که کشورمان در بحث‌های مختلف محور قرار گیرد. مانند بحث اجلاس‌های سیاسی مانند عدم تعهد این میزبانی هم قدرت لابی ما در سطح جهانی را افزایش خواهد داد. 104 کشور قرار است در این اجلاس شرکت کنند که تقریبا اکثریت کشورهای مطرح را شامل می‌شوند و تنها اقتصادهای کوچک و ضعیف تاکنون موفق به کسب عضویت در مجمع نشده‌اند.

طبیعتا این موضوع قدرت لابی ما را به‌شدت افزایش می‌دهد. با این میزبانی امکان مطرح کردن ایران در اجلاس جهانی که پاییز سال ۲۰۱۷ در مالزی برگزار می‌شود، به وجود می‌آید و این امر عملا یکی از بهترین اتفاقات در بخش تعاون خواهد بود و دستاوردهای زیادی برای کشور در پی خواهد داشت.

متوجه اهمیت جلسه هستم اما سوال این است که چگونه قرار است از پتانسیل‌های این میزبانی استفاده بهینه شود. به زبان ساده‌تر چه استراتژی برای استفاده بهینه از این فرصت پیش آمده دارید؟

نخستین مساله این است که با توجه به اهمیت موضوع نباید این میزبانی تنها توسط اتاق تعاون صورت گیرد بلکه باید از پتانسیل سایر بخش‌ها مانند بخش خصوصی، بخش دولتی، نهادهای دانشگاهی و مطبوعات برای استفاده بهینه از این فرصت‌ها استفاده شود. خوشبختانه فرصت یک سال و چند ماهی نیز برای این منظور کافی است و ما نیاز به هم‌اندیشی کافی برای این داریم که از تجربیات قبلی برای ارائه بهترین تصویر از ایران تلاش کنیم. از سوی دیگر ما در ۹۰ روز آینده میزبان هیاتی از ICA برای بررسی مکان و سایر مقدمان اجلاس خواهیم بود.

 بنابراین تمام حوزه‌های بخش تعاون از جمله حمل و نقل، کشاورزی، بانک و بیمه و غیره باید برای این موضوع برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند تا ضمن معرفی ایران به سایر کشورها بتوانند از دستاورد‌های بی‌شمار آن بهره مند شوند. ما امیدواریم تا ایران با میزبانی سیزدهمین اجلاس منطقه‌یی مجمع جهانی تعاون، علاوه بر نفوذ بیشتر در ICA بتوانیم جدا از منافع مستقیم، برکات بیشتری را برای بخش تعاون به ارمغان آورد. تجربه ترکیه در این خصوص بسیار راهگشاست و بسیاری از قراردادها و تفاهمنامه‌ها در حاشیه میزبانی ترکیه صورت گرفت. ما نیز در فضای پسابرجام باید از فرصت شکل گرفته در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه گسترش روز افزون بخش تعاونی در کشور تلاش کنیم.

از نظر من نمی‌توان به سهم 20درصدی از اقتصاد که مورد تاکید قانون قرار گرفته بود دست یافت مگر آنکه تعاون سیاست‌های برون‌نگر را در دستور کار خود قرار دهد.