۰ نفر

رییس سازمان جنگل‌ها عنوان کرد؛

بودجه ۷۰۰ میلیاردی برای بیابان‌زدایی هنوز داده نشده است

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۵۳
کد خبر: 158500
بودجه ۷۰۰ میلیاردی برای بیابان‌زدایی هنوز داده نشده است

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری گفت: در سال جاری اعتباراتی که در حوزه بیابان‌زدایی برای کشور در نظر گرفته شده حدود ۷۰۰ میلیارد ریال است که هنوز تخصیصی در این راستا صورت نگرفته است.

خدا کرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در جریان بازدید از طرح بیابان‌زدایی منطقه طراز ناهید از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه افزود: امیدواریم تخصیص این میزان اعتبار در نیمه دوم سال جاری عملیاتی شود و به میزان تخصیص داده شده ضرایبی برای استان‌ها و شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در خصوص عدم تخصیص اعتبارات از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در اردوگاه(مهمانشهر) افاغنه شهید ناصری ساوه به منظور اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی نیز گفت: در این خصوص پیگیری‌هایی صورت گرفته است تا در روند اعتبارات در نظر گرفته شده وقفه‌ای ایجاد نشود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: بخشی از هزینه‌های بیابان‌زدایی منطقه طرازناهید که محل استقرار این مهمانشهر است با همکاری سازمان ملل و وزارت کشور تامین شده، اما به دلیل گستردگی کار مدتی است متوقف شده است.

وی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته امیدواریم این طرح بزودی استمرار پیدا کند و عملیات بیولوژیک در ۵۰۰۰ هکتار از اراضی این منطقه با کاشت گونه‌های بیابانی و متناسب با شرایط ادامه پیدا کند.

به گفته وی، در حال حاضر حدود هزار هکتار از اراضی این منطقه با کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم تحت پوشش طرح بیابان‌زدایی قرار گرفته‌اند و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

جلالی در ادامه با اشاره به برنامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای تخصیص اعتبارات به منظور مقابله با  ۸۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در شهرستان ساوه که  وسعت این اراضی همه ساله در حال افزایش است، گفت: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب و نابسامانی که در میزان نزولات آسمانی داشتیم و خشکسالی ممتد، شرایط را برای افزایش تهدیدات بیابانی شدن در عرصه‌های مختلف فراهم کرده است.

وی یکی از اقدامات موثر در راستای کاهش این تهدیدات را بهره‌وری حداکثری از نزولات آسمانی دانست و گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی از اقدامات بسیار موثر و مفیدی است که با هزینه‌های بسیار کمتری می‌توان این عملیات‌ها را در عرصه‌های مورد تهدید انجام داد.

وی ادامه داد: در قانون برنامه بودجه و سطوحی مشخص شده است، البته در یکی دو سال اخیر تخصیص اعتبارات محدود بوده اما با مشارکت مردم و همکاری جوامع محلی و از طریق ظرفیت‌های قانونی مانند ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی می‌توان عرصه‌ها را به جوامع محلی واگذار کرد و گونه‌هایی که اقتصادی نظیر گونه‌های گیاهان دارویی و علوفه برای دام که هم منجر به ایجاد اشتغال در دامداری‌ها و هم موجب بیابان‌زدایی خواهد شد، را کاشت.

جلالی سیاست راهبردی در سازمان جنگل و مراتع و آبخیزداری را جامع‌نگری در حوضه آبخیز بیان کرد و گفت: مسائل مربوط به حوضه آبخیز با انسجام سازمانی و همکاری دستگاه‌های مرتبط با عرصه‌ها باید اولویت‌بندی شود و شرایط براساس اولویت‌ها و براساس نیازهایی که مردم دارند بهبود یافته و معیشت مردم نیز جزو اصولی است که باید به آن توجه کرد.

وی اظهار کرد: طرح‌هایی در این راستا تهیه شده و امیدواریم با مشارکت جوامع محلی و با حفظ مالکیت دولت در عرصه‌ها در قالب ماده سه قانون زمینه‌هایی فراهم شود که هم عملیات بیابان‌زدایی انجام شود و هم بهبود معیشت مردم محقق شود.

جلالی گفت: بدیهی است در این راستا موضع سازمان برخورد با پدیده زمین‌خواری خواهد بود و با متخلفینی که بخواهند مالکیت دولت در عرصه‌ها را مورد تهدید قرار دهند، برخورد قانونی خواهد شد.  

به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز به معرفی پروژه ملی احیای منابع طبیعی جامعه‌محور در منطقه طرازناهید پرداخت و با اشاره به توافقنامه سه جانبه اجرای پروژه گفت: این توافقنامه تحت برنامه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان منعقد شده و با همکاری مشترک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اجرا می شود.

یوسف یوسفی با اشاره به اینکه مهمانشهر شهید ناصری ساوه (اردوگاه پناهندگان افاغنه) در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ساوه واقع شده و از لحاظ تقسیمات کشوری جزو بخش مرکزی ساوه در استان مرکزی قرار گرفته است و از نظر هیدرولوژیکی از زیر حوزه‌های حوضه آبخیز قره‌چای(بخشی از حوضه آبخیز فلات مرکزی ایران) است.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۶۶ که پناهندگان افغانی در این اردوگاه ساکن هستند؛ مبادرت به خرید دام کردند که منجر به از بین بردن مراتع در اطراف اردوگاه شده و کل پوشش از بین رفته و به منطقه بیابانی تبدیل شده است.

یوسفی ادامه داد: با پیشنهاد اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی و بازدیدهای دفتر امور بیابان و با هماهنگی کمیسیاریای عالی امور پناهندگان و امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور موافقت شده که احیای منابع طبیعی این منطقه توسط اداره کل امور بیابان مورد مطالعه و اجرا قرار گیرد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه نیز گفت: این طرح در سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز و شامل مساحتی حدود ۳۲ هزار هکتار است. حداقل ارتفاع در این منطقه ۹۴۰ و بلندترین نقطه ان ۱۱۵۰ متر از سطح دریاست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه نیز به اهداف عمده اجرای پروژه بیابان‌زدایی در منطقه طراز ناهید اشاره کرد و گفت: توقف بیابان‌زدایی و تخریب منابع از طریق بوته‌کاری و اصلاح مراتع، جنگل‌کاری، جمع‌آوری آب و کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از آلودگی هوا اصلی‌ترین هدف اجرای این طرح است.

سهراب پاژنامه توسعه منابع اقتصادی قابل اطمینان مانند احیای اراضی برای چرای دام، اجرای برنامه بهداشتی و بهبود تعذیه دام‌ها، احداث تاسیسات زیربنایی و استفاده مفید از منابع طبیعی، توان‌افزایی و بالا بردن مهارت مهاجرین افغانی ضمن انجام کار در امور حفاظت آب و خاک، مدیریت مراتع و صنایع دستی به طوری که به هنگام مراجعت به وطن خود بتوانند از این مهارت‌ها استفاده کنند، از دیگر اهداف است.

وی کاهش اثرات تخریبی در مراتع و اراضی محدوده دسترسی افاغنه از چرای دام، کاهش جمع‌آوری هیزم و بوته‌کنی، مدیریت دقیق منابع برای استفاده‌های کشاورزی و جنگل‌کاری و باغداری و کشاورزی، معرفی و گسترش شیوه‌های استفاده از انرژی های نو، آموزش مهاجران برای استفاده پایدار و بازسازی منابع طبیعی از طری مدیریت و حفاظت از این منابع، احیای مراتع و تثبیت شن های روان و حفاظت خاک را از اهداف دیگر اجرای این طرح عنوان کرد.

پاژنامه، زراعت آبی از طریق تامین آب مورد نیاز توسعه، ساماندهی وضعیت دام‌های موجود، آموزش و کمک‌های فنی شامل بذرپاشی، کاشت درختان مثمر، نهال‌کاری و آبیاری، احداث بادشکن، مدیریت چرا، احداث بندها و آبگیرهای متناسب با شرایط اقلیمی را از اهداف دیگر برشمرد.

وی به نتایج اجرای طرح اشاره کرد و گفت: کاهش تخریب منابع پایه شامل آب و خاک و ...، اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت  اقتصادی ساکنین، جلوگیری از نابهنجاری‌های اجتماعی، ارتقاء وضعیت فرهنگی و اجتماعی، مدیریت و ساماندهی ساکنین شهرک، افزایش تولید علوفه مراتع، کاهش آلودگی و بهبود زیست محیطی منطقه، تثبیت شن‌های روان، کاهش اثرات ریزگردها و حفاظت از خاک از جمله نتایج  و دستاوردهای اجرای طرح است.