۰ نفر

بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک پرداخت می‌شود

هشدار دوباره طیب نیا به بانک‌ها

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۵
کد خبر: 158309
هشدار دوباره طیب نیا به بانک‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی از پرداخت بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط مشکل دار تا پایان امسال خبر داد و تاکید کرد «دولت به دنبال تجربه ناموفق دولت های گذشته برای حمایت از طرح های کوچک نیست».

«علی طیب نیا» شامگاه دوشنبه در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: این تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت می شود که در سال های گذشته به دلیل تحریم ها با مشکلاتی روبرو شده اند.  به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این واحدها را شناسایی کرده که شمار آنها نزدیک به هفت هزار واحد است. 

طیب نیا یادآور شد مشکلات این واحدها بیرونی است و هیچ یک با سوء مدیریت یا فقدان توجیه اقتصادی و فنی روبرو نیستند. 

به گفته این مسئول، مقرر شده است سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی، بانک ها و... از این واحدها به طور کامل حمایت کنند و دولت در پیگیری این موضوع جدی است. 

وی اضافه کرد: بانک مرکزی و سیستم بانکی همراهی بسیار خوبی در این طرح داشته اند و عملکرد سایر سازمان های مرتبط در سفرهای استانی مطلوب ارزیابی شده است. 

وزیر اقتصاد گفت: بانک ها باید به طور کامل به تعهد خود در این طرح عمل کنند و اگر طرح به خوبی اجرا نشود برای من به عنوان وزیر اقتصاد یک شکست تلقی می شود. 

وی همچنین پیشنهاد کرد کارگروهی متشکل از نمایندگان این شورا، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای استخراج تک تک مصادیق سختگیری بانک ها تشکیل شود. 

 سامانه ای برای ارایه آمارهای اقتصادی و تجاری به فعالان اقتصادی راه اندازی شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این جلسه از راه اندازی سامانه ای برای ارائه آمارهای اقتصادی و تجاری به فعالان اقتصادی از امروز خبر داد. 

به گفته غلامحسین شافعی، این سامانه بر اساس بند «ف» قانون بهبود فضای کسب و کار راه اندازی شده است که بر پایه آن تکلیف قانونی برای ایجاد سامانه به اتاق ایران محول شده است. 

در این جلسه با عضویت «پرویز عقیلی کرمانی» مدیرعامل بانک خاورمیانه، «ویدا سینا» مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک و «محمد لاهوتی» عضو انجمن تولیدکنندگان کشور در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، به اتفاق آرا موافقت شد. 

بسته حمایت از صنایع کوچک و متوسط، تامین مالی آنها، ارایه راهکارهای حمایت و رفع مشکلات آنها، دستور کار بعدی این جلسه بود. 

فعالان اقتصادی در این جلسه خواستار آن شدند که بانک ها تضمین های لازم را به طور ترکیبی در نظر بگیرند. همچنین برخی با بیان اینکه 160 هزار میلیارد ریال وام نمی تواند موجب رونق اقتصادی شود، تخصیص آن به واحدهایی را خواستار شدند که باعث رونق بازار شود. 

مدت زمان طولانی ارجاع تسهیلات از کارگروه ها به بانک ها و زمان تصمیم گیری بانک ها و نپذیرفتن محل اجرای طرح ها به عنوان وثیقه، دیگر مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی بود. 

در این جلسه بانک کشاورزی به عنوان بانک برتر در پرداخت اینگونه تسهیلات از نظر شمار و مبلغ تسهیلات اعلام شد و پس از آن بانک های ملی، سپه، صنعت و معدن، ملت، صادرات و تجارت در رتبه های بعدی قرار گرفتند. 

این بانک ها بیش از 95 درصد شمار پرداخت تسهیلات را بر عهده داشتند. 

همچنین در این جلسه از نپرداختن تسهیلات به متقاضیان وام ها از سوی بانک های خصوصی انتقاد شد. علی طیب‌نیا با تاکید بر ضرورت همراهی تمامی بانک‌ها در اجرای تعهدات خود نسبت به تامین مالی بخش تولید اظهار داشت: وزارت امور اقتصادی و دارایی با بانک های دولتی که عملکرد مثبتی در حمایت از بخش تولید و تامین مالی آن ندارند، برخورد خواهد کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح رونق تولید را برای کمک به بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی مشکلدار طراحی کرده است.

این واحدها از طریق پایگاه اینترنتی «بهین یاب» تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات اعلام کرده اند.

درگاه بهین یاب پنجره واحد اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارایه خدمات به متقاضیان برای ثبت اطلاعات و درخواست آنان با هدف بهبود محیط کسب و کار و افزایش کیفیت ارایه اطلاعات و خدمات راه اندازی شده است.