۰ نفر

وزیر کشور: مناطق آزاد تا حدودی از رسالت خود منحرف شده‌اند

۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷
کد خبر: 157462
وزیر کشور: مناطق آزاد تا حدودی از رسالت خود منحرف شده‌اند

وزیر کشور با بیان اینکه مناطق آزاد تا حدودی از رسالت خود منحرف شده‌اند تشریح کرد: این روند خوشبختانه در دولت تدبیر و امید شرایط بهتری پیدا کرده اما برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب، نیازمند تلاش بیشتری است.

 عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه اقتصاد مقاومتی با سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع در منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه آذربایجان شرقی پیشرفت‌های خوبی کرده است، گفت: این استان ظرفیت‌های خوبی را در خود جای داده است و می‌تواند معین چند استان دیگر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر کشور با بیان اینکه رئیس جمهور بر سفرهای استانی و حضور وزیران در استان‌ها تاکید دارد، گفت: رئیس جمهور خواستار این است که هر وزیر حداقل هفته‌ای یک بار در  استان‌ها حضور یافته و مسائل و مشکلات استان‌ها را از نزدیک لمس  کند.

وی با تاکید بر اینکه نظر رئیس جمهور این است که هر استان یک وزیر معین داشته باشد، ادامه داد:  از همان آغاز به کار دولت، موضوع سفرهای استانی مطرح بوده و اراده‌ی رئیس جمهور در جهت رسیدگی و حل مشکلات موجود در مناطق مختلف کشور است.

وزیر کشور با اشاره به جدیت دولت تدبیر و امید در جهت اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: در این راستا سه استان را به عنوان پایلوت قرار داده‌ایم و همچنین به واسطه‌ی مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، سفرهای استانی نیز بیشتر مدنظر قرار گرفتند.

رحمانی فضلی با اشاره به سفرهای هیئت دولت به استان‌های مختلف، یادآور شد:  هیئت دولت الان از حیث رسیدگی به مسائل و مشکلات کشور، به یک هیئت ملی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: سفرهای استانی و بازدید از مسائل موجود در کشور توسط هیئت دولت، موجب نوعی نشاط و پویایی و همچنین جامعیت در تصمیم گیری‌ها شده است.

وی با اشاره به عملکرد و پیشرفت‌های موجود در منطقه آزاد ارس، بیان کرد: منطقه آزاد ارس به جهت همجواری با برخی کشورهای همسایه، امکانات صنعتی، زمین، دسترسی به آب و... شرایط خوبی دارد.

وزیر کشور با اشاره به عملکردهای آذربایجان‌شرقی در اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: اقدامات بسیار خوبی در این استان انجام شده که بازده بسیار بالایی دارد و ما شاهد پیشرفت‌هایی جدیدی در این استان و در منطقه آزاد ارس هستیم.

وی تاکید کرد: مناطق آزاد در حوزه‌ی صنایع، تولیدات و فعالیت‌های دانش بنیان باید پیشتاز باشند؛ چرا که ارزش افزوده‌ی فراوانی را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس در جهت رسالت خویش خوب عمل کرده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز مناطق آزاد از رسالت خود فاصله گرفته‌اند؛ چرا که هدف از ایجاد مناطق آزاد، افزایش صادرات، بهبود و تسهیل تولیدات، ایجاد اشتغال و بالا بردن راندمان کاری و ... است.

رحمانی فضلی تأکید کرد: مناطق آزاد باید در جهت دهی و حمایت از شرکت‌های تولیدی اقماری پیشقدم شده و در جهت توسعه فعالیت‌های دانش بنیان حرکت کنند، چرا که پیشتازان این عرصه به عنوان لوکوموتیو در قطار توسعه، می‌توانند بخش‌های تولیدی زیادی را به دنبال خود بکشانند.

وی اضافه کرد: مناطق آزاد نباید محصولاتی را وارد کنند که به تولیدات استان لطمه بزند، در این خصوص رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارند که باید جلوی قاچاق کالا و واردات بی رویه گرفته شود.

وزیر کشور با اشاره به عملکرد خوب دولت تدبیر و امید در حوزه ی اقتصاد، بیان کرد: زمانی ارزش دلار ساعتی تغییر می‌کرد و قیمت طلا نیز دارای نوسانات فراوانی بود اما امروز توانسته‌ایم به مرحله‌ی ثبات برسیم.

وی تاکید کرد: ما از رشد اقتصادی منفی به رشد 0.4 درصد رسیده‌ایم و این رشد به این معنی نیست که توانسته‌ایم اشتغال ایجاد کنیم اما رکود را کنترل کرده و کشور به مسیر رونق افتاده است.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، ایمان به اقتصاد مقاومتی دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب در همین راستا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده‌اند، از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی راهی جز شکوفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی نداریم.

رحمانی فضلی گفت: همه‌ی کشورها با ظرفیت‌های داخلی خود در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می کنند، ما در این راستا دیر شروع کرده ایم اما ظرفیت‌های زیادی داریم و همه مردم از مسئولان گرفته تا اقشار مختلف جامعه در این خصوص رسالت و تعهد دارند.

وزیر کشور یادآور شد: آذربایجان شرقی رسالت بالایی در اقتصاد مقاومتی دارد؛ چرا که دارای ظرفیت های صنعتی فراوانی بوده و باید خود را آماده کند تا مسئولیت استان‌های دیگر را نیز بر دوش بگیرد.

وی با بیان اینکه ما باید برای پیشرفت تمامی استان ها و شهرهای کشور تلاش کنیم، گفت: نیاز به بازآفرینی و تجدید توزیع در منابع و امکانات داریم؛ چرا که ضعف اقتصادی در یک استان منتج به شکاف اقتصادی، فقرمحوری و.... در دیگر نقاط کشور می شود.