۰ نفر

برای ایجاد اشتغال فقط منتظر رشد اقتصادی نیستیم

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱:۴۳
کد خبر: 156941
برای ایجاد اشتغال فقط منتظر رشد اقتصادی نیستیم

معاون امور اقتصادی وزیر کار می‌گوید: برای ایجاد اشتغال در کشور فقط منتظر رشد اقتصادی نیستیم و معتقدیم ظرفیت‌های بالایی در سطوح منطقه‌ای وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و برای ایجاد اشتغال اقدام کنیم.

«حجت میرزایی» درباره افزایش تورم نقطه به نقطه در ماه‌های اخیر و احتمال افزایش تورم در ماه‌های آینده اظهار کرد: دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه در حجم بالای نقدینگی‌، ظرفیت‌هایی برای جهش تورم وجود دارد. این اتفاق بستگی به این دارد که چقدر دولت بتواند برخی موارد از جمله کسری بودجه را مدیریت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: باید ببینیم که کسری بودجه را با چه روش‌هایی می‌توانیم تامین کنیم. اگر متوسل به استخراج از بانک مرکزی بشویم، طبیعتا به افزایش تورم منجر خواهد شد. از سوی دیگر از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ تورم التهابات سیاسی است که منجر به ایجاد انتظارات تورمی بالا و افزایش ناگهانی سرعت گردش پول می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: دولت سعی کرده است تورم را کنترل کند و معتقدیم که اگر دولت بتواند مدیریتی که تاکنون در کنترل نرخ تورم داشته تا ماه‌های آینده و تا سال 95 نیز داشته باشد، می‌تواند از افزایش تورم جلوگیری کند.

معاون امور اقتصادی وزیر کار همچنین درباره رشد اقتصادی سال 95 توضیح داد: رشد بین 4.5 تا 5.5 درصدی که تاکنون برای فصل اول سال 95 اعلام شده پذیرفته شده است. برخی از این رشد مربوط به بخش کشاورزی، بخشی از آن مربوط به خدمات و بخشی دیگر مربوط به نفت است.

میرزایی همچنین گفت: مشکل این است که انتظار داریم این رشد سرریزهای مثبتی در اقتصاد داشته باشد و باید به این موضوع توجه کنیم که چطور می‌توانیم در رشد اقتصادی تداوم داشته باشیم. به نظر من اگر بتوانیم رشد اقتصادی را ادامه دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم این رشد با اشتغال همراه باشد.

وی افزود: البته درباره اشتغال لازم است بگویم که وزارت کار در زمینه ایجاد اشتغال فقط به رشد اقتصادی توجه ندارد. ما معتقدیم که ظرفیت‌های خوبی در سطوح منطقه‌ای وجود دارد که اگر به خوبی مدیریت شود، منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد و صرف نظر از رشد اقتصادی و اینکه منتظر باشیم در سطح کلان رشد اقتصادی ایجاد شده و تاثیرش را در سطح خود ببینیم، معتقدیم می‌تواند روند برعکس باشد.

میرزایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت طبق نظر کارشناسان برنامه ندارد که یارانه‌ها را به شیوه‌های غیرنقدی که مورد تایید اقتصاددانان نیز هست به مردم توزیع کند اظهار کرد: تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها موانع فنی، سیاسی و اجتماعی دارد. درباره بخش فنی آن باید بگویم که آمار و اطلاعات ما نسبت به خانوار دقیق نیست و به این ترتیب تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها می‌تواند هزینه‌های انسانی و اجتماعی داشته باشد. به ویژه به کسانی که زندگی آنها به پرداخت یارانه‌ها وابسته است.

وی افزود: البته اکنون یکی از موانع بزرگ مانع سیاسی است و تغییر شیوه پرداخت یارانه بسیار پُرهزینه است. ما نیز باور داریم که مدل پرداخت یارانه‌ها اشتباه است، ولی تمایل به تغییر شیوه نداریم.

میرزایی همچنین اظهار کرد: در سال‌های گذشته هر سال به سختی توانستیم 30 هزار میلیارد تومان هزینه صرف بخش عمرانی کنیم، ولی در عوض 40 هزار میلیارد تومان را صرف یارانه کردیم؛ ولی با این حال نه مجلس حاضر است مسئولیت تغییر شیوه را به عهده بگیرد، نه دولت به دلیل هزینه‌های سیاسی که به همراه دارد.

او درباره انتخابات آینده آمریکا توضیح داد: به طور کلی با دموکرات‌ها راحت‌تر از جمهوری خواهان می‌توان گفت‌وگو کرد، چرا که دموکرات‌ها بنای خود را بر مذاکره می‌گذارند، چرا که جمهوری‌خواهان رویکرد تهاجمی دارند.

میرزایی افزود: موضوع برجام و سایر فرصت‌های دیگر نشان می‌دهد که در دوران دموکرات‌ها وضعیت بهتر بوده است. در نهایت حضور دموکرات‌ها برای ما اطمینان‌بخش‌تر است.

او در پاسخ به این سوال که آیا هرکدام از نامزدهای انتخابات آمریکا، کلینتون یا ترامپ می‌توانند برجام را زیر سوال ببرند پاسخ داد: خیر، به نظر من برجام به یک دستاورد جهانی تبدیل شده که آمریکا تنها یک طرف آن است و البته در این سو نیز برجام فقط به ایران مربوط نیست. سرنوشت بخشی از خاورمیانه هم به برجام گره خورده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد که رییس جمهور بعدی آمریکا هرکسی که باشد بتواند برجام را زیر سوال برده و آن را نقد کند.