۰ نفر

فانی:تنها وزیری بودم که ۱۰۰هزار پرسنل را کاهش دادم

۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 156759
فانی:تنها وزیری بودم که ۱۰۰هزار پرسنل را کاهش دادم

وزیر سابق آموزش و پرورش ضمن توصیه هایی به دانش‌آشتیانی از واقعیت تلخ کاهش اعتبارات غیرپرسنلی وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ سخن گفت..

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی‌اصغر فانی در مراسم تودیع خود که در کانون فکری و پرورشی کودکان و نوجوان در حال برگزاری است با انتقاد از نظام ۳-۳-۶ گفت: این نظام به موجب سند تحول بنیادین باید شکل می گرفت اما خیلی بد شکل گرفت.

وی افزود: باید از اول ابتدایی اجرا می شد اما یک باره از ششم ابتدایی شروع شد و این اجرای ناقص عوارض فراوان داشت و هنوز نیز دارد.

وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مقطع ابتدایی با اجرای نظام ۳-۳-۶ با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو بودیم چرا که مقاطع ابتدایی باید شش ساله می شد همچنین کمبود نیرو نیز وجود داشت و قریب به ۴۰ هزار نیرو احتیاج داشتیم. بدون فراهم کردن مقدمات، کلاس ششم را آغاز کردیم و پیش از ما ناچار شدند نمازخانه ها و انباری ها را تبدیل به کلاس درس کنند.

فانی بیان کرد: هنگامی که نظام آموزشی را هدف گذاری می کنیم باید بر اساس هدف گذاری ها اجرا شود و من نمی دانم کتاب کلاس ششم بر اساس چه هدفی تالیف شد.

وی با اشاره به حضور خود از مرداد ماه سال ۹۲ در وزارت آموزش و پرورش گفت: همان روزهای اول، مدیرکل ابتدایی وقت به بنده از کمبود ۲۴ هزار معلم ابتدایی خبر داد در صورتی که کمتر از دو ماه به آغاز سال تحصیلی باقی مانده بود.

عدم توازن نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته در آموزش و پرورش

وی افزود: عدم توازن نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته وجود داشت به خصوص در وضعیت جغرافیایی کم برخوردار با کمبود نیرو و در برخوردار با تورم نیرو مواجه بودیم. تورم سال ۹۲، ۴۳ درصد بود در حالی که حقوق فرهنگیان ۱۱ درصد افزایش داشت. همچنین با ۴ هزار میلیارد تومان کمبود بودجه مواجه بودیم.

فانی تصریح کرد: ایجاد آرامش از اهداف ما بود که در نظام تعلیم و تربیت حاکم کردیم که گستره آن ۱۰۷ مدرسه بود. با ایجاد آرامش سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی را حاکم کردیم.

وی اضافه کرد: در دولت گذشته هنگامی که معلمان جلوی وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند با چماق هایی که در زیرزمین بود آنها را زدند و به چماق داران ناهار داده شد.

حاکمیت نظرات کارشناسی به جای دستوری کار کردن از دیگر اقدامات ما بود

فانی با بیان اینکه حاکمیت نظرات کارشناسی به جای دستوری کار کردن از دیگر اقدامات ما بود، گفت: آموزش و پرورش دستور پذیر نیست و دیدگاه های آموزشی و استدلال منطقی باید باشد همچنین از شتابزدگی نیز پرهیز کردیم.

وی با بیان اینکه مساله شناسی و تعیین راهبردها از اهداف ما بود، گفت: ۷۵۰ چالش در آموزش و پرورش شناسایی شد و بر اساس این چالش ها راهبردها را ارتقا دادیم.

کاهش اعتبارات غیرپرسنلی از ۱.۶ درصد در سال ۹۲ به یک درصد در سال ۹۴

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به رشد ۸۳ درصدی بودجه سال ۹۵ نسب به ۹۲ گفت: باید یک واقعیت تلخ را بگویم سهم اعتبارات غیرپرسنلی از کل اعتبارات آموزش و پرورش از ۱.۶ درصد در سال ۹۲ به یک درصد در سال ۹۴ کاهش یافت و با یک درصد چه کاری می توان کرد؟ هزینه های جاری، سرانه مدرسه، بحث های کیفیت بخشی باید اجرا می شد.

فانی تصریح کرد: سهم بودجه سایر آموزش و پرورش، ۴۰۰ میلیارد تومان با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و تمام هزینه های غیرپرسنلی را باید با یک درصد پرداخت می کردیم.

وی با تاکید بر دنبال کردن سیاست توسعه مشارکت گفت: این سیاست موجب شد تا آموزش و پرورش دغدغه عمومی شود و خیرین مدرسه ساز با عنوان مشارکان غیردولتی به ما کمک کردند همچنین توانستیم عوارض شهرداری را که سال ها پرداخت نمی شد، پیگیری کنیم.

۲۰۰ هزار دانش آموز را با هزینه کمتر از یک سوم اداره کردیم

وی بیان کرد: خرید خدمات آموزشی را به عنوان بحث مشارکتی در آموزش و پرورش دنبال کردیم و ۲۰۰ هزار دانش آموز را با کمتر از یک سوم هزینه دولتی توانستیم اداره کنیم. در سیستان و بلوچستان از طریق خدمات آموزشی تحولاتی را به دست آوردیم.

فانی تاکید کرد: روند توسعه مشارکت نیاز به مراقبت دارد و این سیاست باید در بدنه آموزش و پرورش دنبال شود چرا که این وزارتخانه متعلق به همه مردم است و آنان باید کمک کنند. این وزارتخانه با اتکا به منابع دولتی اداره شدنی نیست و اگر توسعه مشارکت نبود آموزش و پرورش در این سه سال زمین گیر می شد.

تعداد ۱۰۰ هزار پرسنل را کم کردیم

وی مهمترین وظیفه آموزش و پرورش را رسیدگی به وضعیت منابع انسانی دانست و گفت: تنها وزیری هستم که در دولت تدبیر و امید ۱۰۰ هزار نفر پرسنل را کاهش داده است و میزان پرداختی به حق التدریس ها از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت در هفته به ۹۷۰ هزار ساعت در هفته کاهش یافت در صورتی که ۵۰۰ هزار افزایش دانش آموز داشتیم.

وی تاکید کرد: بدون نیروی انسانی توانمند و با انگیزه هیچ اتفاقی در تحول آموزش و پرورش نمی افتد. باید فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان کاهش یابد. بنده از نمایندگان مجلس و آقای جهانگیری که در این مراسم حضور دارند خواهش می‌کنم فاصله دریافتی کارکنان از بین برود البته در احکام یکسان است اما در فیش های حقوقی معلمان مزایایی همچون ایاب و ذهاب ندارند در صورتی که گاهی یک معلم ۱۵۰ کیلومتر برای رسیدن به مدرسه طی کند.

توصیه آخر وزیر سابق: توجه به آسیب های اجتماعی و فضای مجازی

وی در پایان تصریح کرد: توجه به آسیب های اجتماعی و فضای مجازی توصیه آخر بنده است. مقام معظم رهبری در احکام جدید وزیر آموزش و پرورش را عضو شورای عالی فضای مجازی تعیین کرده بود. باید در ساماندهی فضای مجازی تلاش کنیم البته این کار را آغاز کرده بودیم اما در ابتدای راه بودیم. امیدوارم آقای دانش‌آشتیانی این موضوع را دنبال کند و از فضای مجازی به عنوان فرصت استفاده شود.