۰ نفر

دولت برای مهار تورم فعالیت پوپولیستی انجام نداد

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۲۶
کد خبر: 156429
دولت برای مهار تورم فعالیت پوپولیستی انجام نداد

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس و عضو شورای پول و اعتبار با قدردانی از اقدام دولت یازدهم در مهار تورم گفت: دولت برای مهار تورم هزینه های زیادی محتمل شد اما با اصرار بر هدف خود، فعالیت پوپولیستی (عوام گرایی) انجام نداد.

محمدرضا تابش روز شنبه در نشست مدیران اقتصادی یزد و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت می توانست برای جلب رضایت مردم با چاپ اسکناس بدون پشتوانه استقراض کند، اما چنین نکرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی نقش بیمه و مالیات را در توسعه اقتصادی کشور غیرقابل انکار دانست و ادامه داد: رکود اقتصادی فشار زیادی به مردم وارد کرده و مشکلات معیشتی همچنان در کشور مشاهده می شود.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: در کشورهای دنیا علاوه بر نرخ رشد به تورم هم توجه می شود این در حالی است که در ایران رشد اقتصادی کشور هشت درصد هدف گذاری شده اما برای نرخ رشد تورم افقی مشخص نشده که پیشنهاد می شود، رشد تورم شناور با پایه پنج درصد در نظر گرفته شود.

تابش افزود: با در نظر گرفتن تورم پنج درصدی باز هم جزو 10 کشور دارای بیشترین تورم خواهیم بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با تبیین تنگناهای اعتباری و محدودیت منابع به عنوان یکی از عوامل تشدید رکود اظهار کرد: بخش عمده ای از دارایی نظام بانکی کشور درگیر سرمایه گذاری، بنگاه داری و تملک دارایی های منقول و غیرمنقول شده و بر این روند نظارتی مناسبی صورت نگرفته است.

وی افزود: این موضوع قدرت تسهیلات دهی را از بین می برد در حالی که می توانست تولید را راه اندازی کند و در رشد و شکوفایی کشور نقش داشته باشد.

تابش با بیان این که بین 60 تا 70 درصد مالیات استان از حوزه صنعت و معدن است، گفت: باید نرخ تسهیلات هم در این حوزه کاهش یابد.

نماینده اردکان افزود: وقتی کارمندان و کارگران استان در هفت ماهه امسال در مجموع 860 میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده اند، فرار مالیاتی، تخلف و تقلب برای سایر بخش ها قابل قبول نیست.

تابش ادامه داد: قوانین مربوط به مالیات باید دارای جامعیت و شفافیت و مبتی بر واقعیت باشد تا از تخلف هایی از جمله فرار مالیاتی جلوگیری شود.