۰ نفر

١٧ خط کشتیرانی جهان تردد خود را به بندر شهید رجایی آغاز کرده‌اند

۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۲
کد خبر: 154717
١٧ خط کشتیرانی جهان تردد خود را به بندر شهید رجایی آغاز کرده‌اند

رئیس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی گفت: هم اکنون ١٧ خط کشتیرانی لاینری جهان تردد خود را به این بندر آغاز کرده‌اند، همچنین حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهد رجایی، امسال به بیش از دو میلیون و ١٠٠ هزار کانتینر افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تورج امیری، رئیس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی، با بیان این مطلب گفت: پیش از آغاز تحریم‌ها، حجم عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهد رجایی به بیش از سه میلیون کانتینر در سال می‌رسید. با آغاز تحریم‌ها و کاهش تردد لاینرها به این بندر در سال گذشته، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر شهید رجایی به یک میلیون و ٦٠٠ هزار دستگاه کانتینر کاهش یافت.

وی با بیان این که هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتنیری در فاز یک ترمینال یک بندر شهید رجایی یک میلیون و ٥٠٠ هزار و فاز دوم بیش از دو میلیون دستگاه است، افزود: با نصب ٢٠ دستگاه کانتری کرین (جرثقیل بزرگ بندری) در یال شرقی و غربی این فاز، ظرفیت این ترمینال به سه میلیون و ٥٠٠ هزار دستگاه کانتینر در سال افزایش می‌یابد.

امیری تصریح کرد: با تجهیز فاز دوم بخشی از ترمینال ٢ بندر شهید رجایی ظرفیت کانتینری این بندر، سالانه به ٦ میلیون کانتینر افزایش می‌یابد و با تکمیل فاز سوم این بندر ظرفیت سالانه ما به بیش از هشت میلیون دستگاه کانتینر افزایش خواهد یافت.

رئیس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی با بیان این که در این بندر، هم اکنون دو اپراتور در ترمینال یک بندر شهید رجایی فعال بوده و مزایده برای انتخاب یک اپراتور جایگزین در این فاز در حال ویرایش قرارداد است، عنوان کرد: مقدمات تعیین اپراتور برای ترمینال دوم بندر شهید رجایی نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به آغاز تردد لاینرهای بزرگ جهان به بندر شهید رجایی گفت: ١٧ لاینر بزرگ جهان تردد خود را به این بندر آغاز کرده‌اند و به‌زودی تردد لاینرهای مرسک دانمارک، ام او ال ژاپن، سی ام آ فرانسه و مسینا ایتالیا به بندر شهید رجایی آغاز می‌شود.

امیری با بیان این که پیش از آغاز تحریم‌های ظالمانه، ٢٧ لاینر بزرگ جهان به بندر شهید رجایی تردد داشتند، افزود: با آغاز تردد این شرکت‌های کشتیرانی، مجموع لاینرهای این بندر به بیش از ٢٠ شرکت افزایش یافت، ضمن این که هفته گذشته تردد نخستین کشتی مرسک به بندر شهید رجایی برای تخلیه تعدادی کانتینر انجام و به این ترتیب تردد کشتی‌های این شرکت به‌صورت برنامه‌ای به شهید رجایی از سایر بنادر جهان آغاز شد.

رئیس اداره امور کانتینری بندر شهید رجایی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی کانتینری بندر شهید رجایی تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کانتینری کشور سالانه ١٠٠ میلیون تن است، اما هم اکنون از ١٠ میلیون تن آن استفاده می‌شود و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب این ظرفیت را در بندر شهید رجایی ارتقا دهیم.

وی به اهمیت تبادل اطلاعات میان سازمان‌های بنادر و کشتیرانی و گمرک اشاره و عنوان کرد: هنوز تبادل اطلاعات میان بنادر و گمرک آغاز نشده و بندر شهید رجایی آمادگی دارد تمام مشکلات تبادل اطلاعات کالاهای وارداتی را برطرف کند تا از هرگونه سو استفاده و قاچاق در این بخش جلوگیری شود.