۰ نفر

جدی گرفتن اصلاحات اقتصادی

۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۷:۵۵
کد خبر: 154092
جدی گرفتن اصلاحات اقتصادی

رییس‌جمهور طی روزهای اخیر چه در سفر به استان مرکزی و حضور در جلسات و گردهمایی این استان و چه در همایش‌هایی همچون «روز صادرات» و «روز ملی روستا» و... دستاوردهای دولت در کاهش نرخ تورم، ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال، مبارزه با قاچاق و تسهیلات‌دهی به واحدهای صنعتی و... را یادآور شده و بر تداوم این اقدامات تاکید کرده‌اند.

بی‌شک این دستاوردها، بس ارزشمندند و زمانی که با دستاورد سیاسی «برجام» که برطرف شدن خطر جنگ و برخورد نظامی را در پی داشته است کنار هم قرار می‌گیرند، کارنامه دولت یازدهم را یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌ها و با توجه به عمق ویرانی 8سال دولت قبل، موفق‌ترین عملکرد در دولت‌های چند دهه اخیر می‌سازد.

اما هدف آقای روحانی از بیان این موفقیت‌ها حتی در جمع مردم معمولی چیست؟ به نظر می‌رسد دو هدف اصلی مورد نظر رییس‌جمهور است. 1- اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های دولت در ارتباطی مستقیم و بی‌واسطه با مردم و در کانون توجه قراردادن این دستاوردها در ذهنیت مخاطبین 2- ایجاد انگیزه و شور و امید در جامعه و علی‌الخصوص گروه‌های تاثیرگذار و نخبگان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای همکاری بیشتر با دولت در امر حرکت‌آفرینی در توسعه کشور. این دو هدف، اهدافی صحیح و اصولی‌اند.

اما به نظر می‌رسد لازم است با اقداماتی هر چه مشخص‌تر مابه‌ازای خود را در جهان واقعی بیابند. مهم‌ترین این اقدامات سرعت‌بخشی به اصلاحات اقتصادی در چارچوب برنامه مشخص اجرایی است. به نحوی که موتور اقتصاد با سرعت بیشتری به حرکت در‌آید تا رشد اقتصادی، کاهش تورم و ایجاد اشتغال برای مردم قابل لمس شود و نه آنچنانکه معاون اول رییس‌جمهور اخیرا از «نخواندن جیب مردم» با واقعیت آماری سخن گفت.

در واقع به نظر می‌رسد دولت بایستی اجرای اصلاحات در حوزه نظام ارزی، ‌پولی و بانکی، نظام هدفمندی یارانه‌ها و کنترل بحران در صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی را که چارچوب‌ها و بعضا برنامه‌های اصلاحی نیز برای آنها مشخص شده است، ‌شتاب دهد و اصلاح ساختار اداری و نظام بروکراتیک و بلاتکلیفی چند وزارتخانه مهم اقتصادی (وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کار و تعاون) را جدی‌تر و به فوریت دنبال کند.

بدیهی است انجام این اصلاحات نمی‌تواند بدون تبعات منفی اولیه در کار و کسب مردم باشد لذا این واقعیت که دولت با انبوهی از بدهی‌های معوق و هزاران پروژه نیمه‌تمام و بزرگ‌ترین آنها مسکن مهر و... مواجه است باید هر چه بیشتر با مردم در میان نهاده شود. ضمن آنکه به هرحال ارتقای تیم اطلاع‌رسانی دولت نیز از جمله ضرورت‌های مهم برای ارتباط بهتر دولت و مردم و اقناع جامعه است. مردمی که طی دو،سه انتخابات اخیر راه و روش مطلوب خود برای مملکت‌داری را اعلام کرده‌اند و قطعا راهی جز «صلح» و «ثبات» و «توسعه» را که راهبردهای دولت یازدهم و شخص رییس‌جمهور است را نه می‌پسندند و نه عاقلانه می‌دانند.

* تحلیلگر اقتصادی