۰ نفر

رییس اتحادیه صنایع هوایی وفضایی ایران اعلام کرد؛

مطالبات بخش خصوصی صنایع هوا فضا پرداخت نشده است

۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۵۳
کد خبر: 153965
مطالبات بخش خصوصی صنایع هوا فضا پرداخت نشده است

رییس اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران گفت: بیش از دو سال است که مطالبات برخی از شرکتهای بخش خصوصی فعال در حوزه هوا فضایی کشور توسط مجموعه‌های دولتی پرداخت نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، امین سالاریان روز سه‌شنبه، 4 آبان ماه در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی وفضایی ایران که در محل برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه 10 سال پیش همه فکر می‌کردند صنعت هوایی کشور صنعتی دفاعی ودولتی است، اظهار کرد: اما امروز فعالان بخش خصوصی نشان دادند که دارای توان بالایی در جهت پیشبرد توسعه کشور هستند.

رییس اتحادیه صنایع هوایی وفضایی ایران افزود: امروز که بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان در صنعت هوایی و فضایی کشور فعال شده‌اند، توانسته‌اند بیش از 10 هزار شغل ایجاد کنند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری بالایی بود.

وی با تاکید بر این‌که آینده صنعت هوا فضای کشور منوط به فعال شدن هر چه بیشتر بخش خصوصی است، گفت: سالانه نزدیک به ۱۵۰۰ فارغ‌التحصیل در حوزه فضایی داریم که این افراد در مجموعه‌های دولتی جایی ندارند و باید خودشان به سمت دستیابی به شغل حرکت کنند.

سالاریان با بیان اینکه امیدواریم طی 10 سال آینده بخش خصوصی  ۷۰۰ شرکت فعال در حوزه هوا فضا داشته باشد، افزود: از محل این شرکت‌ها است که آینده هوا فضایی ایران ساخته شده و فناوری از دل این شرکتها عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به این که در نمایشگاه امسال بیش از 10 محصول برای اولین بار رونمایی می‌شود، اظهار کرد: اگر صنعت هوا فضایی کشور می‌خواهد به معنای واقعی در مسیر توسعه حرکت کند، باید به بخش خصوصی توجه کند، چرا که شاهد بودیم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بخش دولتی خروجی قابل دفاعی نداشته است، اما بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری که خود انجام می‌دهد، توانسته محصولات زیادی را ارائه دهد.

سالاریان ادامه داد: ما این اطمینان را می‌دهیم که اگر دولت و نهادهای تصمیم گیرنده به بخش خصوصی اعتماد کنند، نتیجه بسیار خوبی را خواهند دید. ما باید تا کنون ماهواره‌های راهبردی را تولید می‌کردیم  و صاحب ماهواره سنجش در مدار به نام ایران می‌شدیم که این مساله به دلیل عدم اعتماد به بخش خصوصی عملیاتی نشد.

رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان این که لازمه تحقق اهداف و سند چشم‌انداز اعتماد به بخش خصوصی و ارائه فعالیت‌ ماموریت به این بخش است، گفت: ما خواستار شکل‌گیری این اعتماد هستیم، چرا که بخش خصوصی در دوران تحریم بیش‌ترین سختی را متحمل شد، بنابراین باید ماموریت‌هایی به این بخش ارائه شود.

وی همچنین با انتقاد از جابه‌جایی محل برگزاری این نمایشگاه با بیان این که فشارهای زیادی برای برگزاری این نمایشگاه به ما تحمیل شد، دلیل پافشاری بر برگزاری را نمایش دادن توانمندی بخش خصوصی عنوان کرد.

رییس اتحادیه صنایع هوا فضایی ایران افزود:‌ اعتقاد ما این است که نمایشگاه هوایی کشور یا در دل پایتخت یا در نواحی برگزار شود که تمرکز صنعتی دارند.

سالاریان با بیان این که افتخار می‌کنیم برای نمایشگاه امسال هیچگونه حمایت دولتی را دریافت نکردیم، گفت: از دولت درخواست‌های زیادی داریم که دو مورد را به صورت ویژه مطرح می‌کنم.

وی افزود:  مساله اول این که اخیرا حجم مذاکراتی که در صنعت هوایی صورت می‌گیرد، طی سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است که ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم؛ چرا که یک فرصت کلیدی و طلایی در اختیار صنعت هوایی کشور قرار گرفته است؛ اما خواهش داریم که حتما توان فناوری داخل کشور مد نظر قرار گیرد.

 رییس اتحادیه صنایع هوایی وفضایی ایران افزود: اینکه ۲۰ میلیارد دلار خرید می‌خواهد صورت بگیرد، یعنی طی 10 سال آینده ۶۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود که این مساله منوط به سیاستگذاری مناسب و خرید هوشمندانه است؛ چرا که بیش از ۱۵ سال است که مساله خرید هوشمندانه مطرح می‌شود؛ اما بی‌نتیجه بوده است.

وی ادامه داد: از دولت خواهش داریم که در رابطه با سطوح مختلف فناوری، انتقال فناوری را مدنظر قرار دهد؛ البته می‌گویند که این مساله در دستور کار است اما تا کنون بخش خصوصی هیچ نماینده‌ای را برای مذاکرات نداشته است، این درحالی است که ما از قبل اعلام آمادگی کرده بودیم. امیدواریم این موضوع حتما عملیاتی شود و منتظر هستیم بازرسان مجموعه‌های خارجی برای ویزیت محصولات و سطوح توانمندی فناوری شرکتهای ما بیایند.

سالاریان با بیان اینکه اگر این بازار ۶۰ میلیارد دلاری را برای توانمندسازی فناوری اختصاص دهیم، در آینده نزدیک می‌توانیم به صادر کننده محصولات هوایی تبدیل شویم، اظهار کرد: این مساله منوط به تصمیم دولت درسطح عالی است که امیدواریم در سطوح میانی نیز عملیاتی شود.

وی همچنین با بیان این که درخواست دوم ما از دولت این است که مجموعه شرکتهای عضو اتحادیه که حجم زیادی از صنعت هوایی را دارند و بیش از ۶۰ درصد فعالیت‌های صنایع هوایی، هوافضایی و فضایی را انجام می‌دهند، باید مورد توجه قرار بگیرند، گفت: بیش از دو سال است که مطالبات برخی از شرکتهای ما از مجموعه‌های دولتی پرداخت نشده است که این موضوع جای نگرانی دارد؛ زیرا شرکتهایی که بیش از سه دهه ایستادگی کرده‌اند، نباید در دریافت مطالباتشان با مشکل مواجه شوند، نباید شاهد این باشیم که بخش خصوصی که با سرمایه خود وارد کار شده است، دچار خسران مالی شود.

سالاریان در ادامه با بیان این که مجموعه شرکتهای ما با وزارت دفاع روابط مناسبی دارند، اظهار کرد: انتظار داریم سازمان هوایی کشور اتحادیه را به عنوان بازو و شریک خود ببیند و فعالیت شرکت‌های حاضر  در این اتحادیه را به فال نیک بگیرد، نه این که آن را تهدیدی در مسیر خود بداند. زیرا نیت شرکتهای عضو اتحادیه تنها ارائه خدمات بیشتر به دولت و مجموعه سازمان‌های مرتبط بوده است.

رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران تصریح کرد: دو سال پیش با مجموعه سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای را برای ساماندهی نمایشگاهای امضا کردیم، اما امروز با تغییر یک مدیر این تفاهم‌نامه مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که ایران می‌تواند نمایشگاهی داشته باشد که ازحیث تجاری و فناوری حرف اول منطقه را بزند، گفت:‌ چرا با این توانمندی و ۲۲۰ شرکت عضو اتحادیه و محصولات متنوع در سازمان‌های مختلف نمی‌توانیم نمایشگاهی در خور شایستگی‌های کشور برگزار کنیم، این مسائل منوط به پایندی به اصول پایه‌ای است.