۰ نفر

نهاوندیان: کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند

۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۴۱
کد خبر: 153568
نهاوندیان: کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو گسترش ادبیات هم افزایی، امید و همگرایی برون بخشی برای رشد پایدار است.

محمد نهاوندیان عصر یکشنبه در نشست سرمایه گذاری و توسعه استان مرکزی در محل استانداری مرکزی در اراک افزود: اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب حرکت جامعه به سمت و سویی از اقتصاد با این شرط که هر روز از درجه آسیب پذیری آن کاسته شود، است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی بیان کرد: اقتصاد کشور ما تنها زمانی سر و سامان می گیرد که تار و پود همه بخش ها از قبیل خصوصی، دولتی و اقشار مختلف مردم به هم تنیده شود و هر دستگاهی نه تنها به دنبال موفقیت دستگاه خود باشد بلکه به دنبال حمایت و پشتیبانی در همه بخش های کشور باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: صنعتگران ایران اسلامی در زمان فروپاشی شوروی سابق در مدت زمانی کوتاه بازارهای آسیای میانه و حتی بخشی از بازارهای اروپا را به دست گرفته بودند اما به دلایلی در مدت زمانی کوتاه این فرصت طلایی را از دست دادند .

نهاوندیان عنوان کرد: امروز بازارهای جهانی بر روی کالا و خدمات ایرانیان باز شده و برای بار دوم فرصتی طلایی نصیب صنعتگران ایرانی شده است اما هم افزایی، همکاری و تلاش تنها راه حفظ این فرصت طلایی است که صنعتگران کشور به خصوص استان مرکزی باید این مهم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی گفت: بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مسئله اول کشور است و برای حل مشکلات اقتصادی و رفع مشکل بیکاری باید زمینه ای فراهم شود که بتوان کالاهای باکیفیت مرغوب تولید شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: فضای اقتصادی کشور یعنی رقابت برای بهتر شدن، بنابراین ادبیات امید و اتحاد باید جایگزین تخریب و بدگویی شود تا از این طریق بتوان در مدت زمانی کوتاه اقتصاد کشور به درجه ای از پیشرفت برسد که تمام جامعه تغییرات را به خوبی مشاهده کنند.

نهاوندیان گفت: فضای اقتصادی کشور باید به دست نخبگان، فعالان و متخصصان اقتصادی باشد و نباید فضای سیاسی بر اقتصاد سایه افکنده و فعالیت های اقتصادی را تحت الشعاع جناح بازی های سیاسی قرار دهد.

وی اظهار کرد: استان مرکزی یکی از استان های پیشتاز در مسائل اقتصادی و صنعت است به طوری که هم اکنون دولت به دنبال راه اندازی کارگاه های کوچک در تعدادی از استان های کشور است اما این استان بیش از 50 سال سابقه صنعت مادر دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: استان مرکزی گام های نخستین صنعتی را چندین دهه گذشته تجربه کرده و امروز باید به دنبال ایجاد بازار برای کالاهای تولیدی استان بود.

نهاوندیان گفت: استقبال پرشکوه مردم ولایت مدار استان مرکزی از کاروان تدبیر و امید نشان از سهم عمیق و بزرگ منشی این ملت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی گفت: 2 هزار چهره شاخص مذهبی، علمی و فرهنگی در این استان وجود دارد که این استان را به عنوان یکی از استان های مطرح در کشور تبدیل کرده است.

ظفر افشون افزود: 29 هزار متر مربع مساحت استان مرکزی است که یک و نیم درصد مساحت کل کشور محسوب می شود و جمعیت این استان یک میلیون و 450 هزار نفر است که این تعداد نیز 1.8 دهم درصد جمعیت کشور به حساب می آید.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری در استان مرکزی 7.9 دهم درصد است و این استان در زمینه پایین بودن نرخ بیکاری به عنوان استان دوم کشور مطرح است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی ادامه داد: واقع شدن این استان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و عبور خطوط انرژی از نقاط مختلف این استان شرایط سرمایه گذاری را در استان مرکزی بسیار ایده آل کرده است.

افشون عنوان کرد: استان مرکزی 2.11 صدم درصد از تولید ناخالص ملی خود را به خود اختصاص داده و با این میزان رتبه 14 کشور را دارا می باشد.

وی، برخورداری از 46 شهرک، ناحیه و قطب صنعتی و استقرار 2 هزار و 800 واحد صنعتی بزرگ، کوچک و متوسط، از دیگر ویژگی های استان مرکزی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی اضافه کرد: 21 درصد از واحدهای صنعتی این استان صنایع مادر و استراتژیک است و بیش از 33 نوع مواد معدنی در نقاط مختلف استان مرکزی استخراج می شود که استخراج 60 درصد کل سنگ تراورتن کشور و 70 درصد سولفات سدیم کشور برگ زرینی از معادن معدنی این استان محسوب می شود.

افشون اظهار کرد: استان مرکزی اولین تولید کننده ماهیان زینتی، دومین تولید کننده انار و سومین تولید کننده گل و پنجمین تولید کننده گوشت قرمز در کشور است.

وی در خصوص ظرفیت های گردشگری نیز گفت: 2 هزار اثر تاریخی در این استان به ثبت ملی رسیده که بر این اساس استان مرکزی یکی از استان های مستعد در توسعه صنعت گردشگری است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی افزود: با وجود ظرفیت های صنعتی، کشاورزی و گردشگری بالای این استان می توان با حمایت های دولت تدبیر و امید و بخش خصوصی اولین استان در لبیک گویی به ندای رهبر معظم انقلاب در تحقق اقتصاد مقاومتی شد.

نشست سرمایه گذاری و سرمایه استان مرکزی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ادامه دارد.