۰ نفر

نامه‌نگاری برای تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای مهار بیکاری

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴
کد خبر: 153399
نامه‌نگاری برای تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای مهار بیکاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نامه‌نگاری با مقام معظم رهبری تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال خبر داد و گفت: آیین‌نامه‌های لازم برای تخصیص این منابع به زودی آماده می‌شود.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مصوبه صندوق توسعه ملی مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات آن اشاره کرد و گفت: برای مناطق محروم نرخ سود این تسهیلات 7 درصد و برای سایر مناطق 11 درصد تعیین شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وزیر کار با اعلام این خبر که طی نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست شده تا مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال طبق طرح تکاپو اختصاص یابد، گفت: اشتغال در بخش‌های روستایی و بنگاه‌های خرد و کوچک را تقویت خواهیم کرد.

وی گفت: امسال ایجاد 70 هزار شغل در مناطق روستایی پیش‌بینی شده است که در 6 ماهه دوم امسال در صورت تخصیص فوری منابع، محقق شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به هدف‌گذاری قبل و وعده رئیس‌جمهور مبنی بر تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری دست خواهید یافت یا خیر، گفت: نمی‌دانم، چون نرخ مشارکت افزایش پیدا کرده و با افزایش این میزان به همراه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و هجوم آنها به بازار کار، کار سخت است.

ربیعی تصریح کرد: زنان نیز به همراه مردان به سمت بازار کار روی آوردند و نسبت به سال 92 نرخ مشارکت مردم و جویای کار افزایش یافته است.

وی گفت: در صورت تخصیص مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی، آیین‌نامه‌ها و سایر اقدامات لازم آغاز خواهد شد. در این باره کمیته‌ای در دولت به واسطه تحقق افزایش اشتغال تشکیل خواهد شد که ریاست آن را خودم برعهده خواهم گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 2 عامل عمده بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سمت عرضه نیروی کار، فقدان مهارت را یکی از دلایل می‌توان عنوان کرد چراکه بخش تقاضای نیروی ماهر و حرفه‌ای ندارد؛ بنابراین فقدان توانمندسازی و مهارت تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم زد.

وی افزد: عوامل دیگری از جمله بالا رفتن انتظار در دستیابی به شغل و تغییر ذهنیت‌ها در این حوزه منجر به اختلال شده است که علاوه بر آن در تعریف شغل نیز دچار مشکل هستیم؛ شغل به معنی استخدام نیست بلکه داشتن مهارت و کارآفرینی معنای دقیق شغل در کشور است.