۰ نفر

حمل و نقل اربعین و بازار سیاه

۲ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر: 153376
حمل و نقل اربعین و بازار سیاه

روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام جزئیات برنامه‌های خود در ایام اربعین، قیمت بلیت سفر هوایی به عراق را مشخص کرد.

 براساس اعلام این سازمان هزینه خرید بلیت برای هر نفر، مسیر تهران به نجف، تهران به بغداد و بالعکس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین پروازهای مستقیم از مشهد به نجف و بغداد و بالعکس برای هر نفر یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

هشدار برای ایجاد بازار سیاه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، حدود چند سال است که با امن‌تر شدن مرزهای عراق، شیعیان ایرانی بار دیگر فرصت زیارت عتبات عالیات را یافته‌اند. از این رو با شروع ماه‌های محرم و صفر و اوج گرفتن شور حسینی زائران بی‌شماری راهی عراق و شهرهای زیارتی این کشور می‌شوند. اما در این زمینه هم مشکلات زیادی برای زوار به وجود می‌آید و از جمله آن می‌توان به ایجاد بازار سیاه بلیت هواپیما و یا وسایل نقلیه دیگر اشاره داشت. برای مثال سال گذشته با نزدیک شدن به اربعین حسینی، آژانس‌های هواپیمایی با فروش بلیت پروازهای عتبات عالیات به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشور باز هم به تخلفات پیشین خود ادامه دادند. سال ۹۴ در حالی این اتفاق رخ داد که تنها یک روز از اعلام زمان و قیمت فروش بلیت پروازهای عتبات در اربعین می‌گذشت. حال باید به سازمان‌های مسئول این هشدار را داد که از ایجاد بازار سیاه در پروازها در سال جاری جلوگیری کنند. البته به نظر می‌رسد با نهایی کردن قیمت‌ها، سازمان هواپیمایی برای دومین سال پی در پی تصمیم گرفته در ایام پیک سفرها، قیمت‌ها را خود تعیین کند تا در بازار آزاد بار دیگر افزایش قیمت و بازار سیاه به وجود نیاید. به گزارش ایسنا معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه گفت: به ‌رغم اینکه نرخ بلیت پروازهای خارجی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما با توجه به حساسیت موضوع و حجم تقاضاها در این ایام شرکت‌های هواپیمایی پذیرفته‌اند تا سقف نرخی برای این ایام در نظر گرفته شود و انجمن شرکت‌های هواپیمایی هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام داده است.

مرتضی دهقان اظهار داشت: همچنین سازمان هواپیمایی اعلام کرده در کنار پروازهای برنامه‌ای به سمت عراق این سازمان مجوزهایی را برای انجام پروازهای فوق‌العاده صادر کرده که احتمالا شرایطشان در همان روزها مشخص خواهد شد. او اضافه کرد: سازمان هواپیمایی همچنین از برگزاری جلسات هماهنگی با حضور دستگاه‌های نظارتی در فرودگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط خبر داده تا سفرهای اربعین امسال بدون مشکل و یا مساله‌ای جدی اجرایی شود. به هر حال لازم به یادآوری است که از سال ۹۳ و همزمان با کلید خوردن طرح متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که سازمان هواپیمایی کشور با آن رو به‌ رو شد، بحث قدرت گرفتن بازار‌های سیاه و افزایش قیمت‌ها در ایام پیک سفر بود. موضوعی که احتمال دارد در اربعین امسال نیز برای پرواز به عراق تکرار شود. در دو سال گذشته پس از چند بار ثبت تلاطم در بازار فروش بلیت هواپیما با رسیدن به تعطیلات عید تغییر و تحولات به شدت جدی شد و کار تا جایی پیش رفت که بعضی از پروازها و تورهای مسافرتی افزایش قیمت چند برابری را تجربه کردند.

در این زمینه باید گفت که این پروازهای عتبات عالیات بیشترین تاثیر را گرفتند و کار تا جایی پیش رفت که قیمت بلیت سفر به نجف در ایام پیک به ویژه اربعین حتی مرز ۵/۲ میلیون تومان را نیز رد کرد. از این‌رو و به منظور جلوگیری از تکرار تجربه دو سال گذشته به نظر می‌رسد این‌بار مسئولان هوایی کشور تلاش برای پیشگیری از بازار سیاه را در دستور کار قرار داده‌اند تا بار دیگر صحبت از قیمت مصوب در این بازار مطرح شود. براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشور هزینه خرید بلیت برای هر نفر، مسیر تهران به نجف، تهران به بغداد و بالعکس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

دهن‌کجی به سازمان هواپیمایی

نکته مهمی که در زمینه قیمت بلیت‌ها باید به آن اشاره داشت، این است که هرچند اعلام شده براساس قانون با تمام ایرلاین‌ها و یا آژانس‌های هواپیمایی که قیمتی بالاتر از این عرضه می‌کنند برخورد خواهد شد، اما با توجه به تجربه سال‌های قبل و افزایش قابل توجه تقاضا نسبت به سهم محدود عرضه باز هم این احتمال می‌رود که در روزهای نزدیک به اربعین قیمت‌ها دوباره روند افزایشی به خود بگیرند. باید دید پروازهایی که بناست فرایند فروش بلیتشان از هفته‌های آینده آغاز شود، آیا با قیمت‌های مصوب انجام می‌شود یا باز هم سوءاستفاده‌کنندگان می‌توانند از بالارفتن تقاضا بیشترین بهره را برده و قیمت‌ها را به بالاترین حد برسانند.

داستان دلالی و واسطه‌گری در ایران اول و آخرندارد و همیشه از افزایش قیمت‌ها شروع و به نبود نظارتها ختم می‌شود. نکته جالب توجه در سال‌های گذشته این بود که برخی از آژانس‌ها از اعلام قیمت بلیت تا آخرین روز خودداری می‌کردند و حتی از افزایش احتمالی نرخ بلیت‌ها خبر می‌دادند. با تمام این تفاسیر و با توجه به اینکه بلیت پروازهای فوق‌العاده بر اساس نوع پرواز و تاریخ رفت و برگشت نرخ‌های متفاوتی دارد، اما این دلیل نمی‌شود که آژانس‌های هواپیمایی قیمت‌ها را بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسانند. این اقدام برخی آژانس‌های هواپیمایی دهن کجی آشکار به سازمان هواپیمایی کشور محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که نبود نظارت کافی علت‌العلل است و در این میان این تنها مسافران سر در گم هستند که باید برای رسیدن به این مقصد مقدس و در این روز عزیز هزینه گزافی را پرداخت کنند.

با نهایی شدن این قیمت‌ها به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی برای دومین سال پی در پی تصمیم گرفته در ایام پیک سفرها قیمت‌ها را خود تعیین کند تا در بازار آزاد بار دیگر افزایش قیمت و بازار سیاه به وجود نیاید.