۰ نفر

فرجام شیرین نخستین سرشماری اینترنتی ایران

۲ آبان ۱۳۹۵، ۶:۴۶
کد خبر: 153366
فرجام شیرین نخستین سرشماری اینترنتی ایران

سرشماری اینترنتی سال 95 با دستاوردهای غیرمنتظره و مطلوبی شب جمعه 30 مهر ماه به پایان رسید.

 در حالی که مرکز آمار ایران برای سرشماری اینترنتی مشارکت 35 درصدی را هدفگذاری کرده بود، این مقدار با استقبال زیاد مردم به 46/4 درصد رسید و ضمن اینکه رکورد جهانی نخستین سرشماری‌های اینترنتی دنیا را شکست، 11 درصد بالاتر از نرخ مورد انتظار دولت، رشد کرد. این مسأله ایران را در جایگاه کشورهای توسعه یافته در زمینه سرشماری اینترنتی قرار داد و البته نشان داد که رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و استفاده مردم از این تکنولوژی‌ها در جامعه ایرانی به حد قابل قبول و در حد کشورهای توسعه یافته رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، تعداد شرکت‌کنندگان در این سرشماری ۱۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۱۳۷ خانوار معادل ۳۷ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۳۰۷ نفر بوده‌اند. این میزان 46/4درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است. رقمی که حداقل تا میانه مهلت سرشماری الکترونیکی کسی پیش‌بینی نمی‌کرد محقق شود و بررسی روند شرکت مردم در سرشماری نشان می‌دهد که گرچه در ابتدای امر میزان مشارکت مردم در سرشماری اندک و ناامید‌کننده بود ولی با رسیدن به انتهای مهلت سرشماری الکترونیکی سال ۱۳۹۵ میزان مشارکت در روند صعودی قرار گرفت و با دو بار تمدید مهلت شرکت افراد جامعه و حضور آنها در سرشماری، پیش‌بینی‌ها را با توجه به ضریب نفوذ ۴۵ درصدی در ایران محقق کرد.  سرشماری سال ۱۳۹۵ در مرحله‌گذار از مرحله سنتی به مرحله ثبتی مبنا قرار دارد و با توجه به این سرشماری نخستین سرشماری الکترونیکی در ایران محسوب می‌شود. شاید به همین دلیل و با توجه به تجربه کشورهای مختلف در این زمینه بتوان آن را نمونه نسبتاً موفقی در سرشماری الکترونیکی به حساب آورد. پیش از اینکه رکورد مشارکت در سرشماری اینترنتی توسط ایران شکسته شود، کشور ژاپن با نرخ مشارکت 37 درصدی در نخستین سرشماری ملی خود رکورددار این عرصه بود.

اکنون تمام هم و غم مسئولان مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه کشور تحقق مشارکت همه ایرانی‌ها در سرشماری حضوری است که از روز 28 مهر ماه آغاز شده است. می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده شاهد مشارکت باز هم به مراتب بیشتر شهروندان در سرشماری الکترونیکی باشیم. با توجه به هزینه‌های اندک سرشماری اینترنتی که صرفه جویی‌های زیادی را برای منابع عمومی کشور به ارمغان دارد، مشارکت مردم می‌تواند هزینه‌های این سرشماری را بسیار کاهش دهد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مرکز آمار، میزان اعتبار تخصیص یافته برای کل سرشماری نفوس و مسکن امسال کشور هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار 136 میلیارد تومان آن به سرشماری الکترونیکی اختصاص یافته است. تفاوت هزینه‌های سرشماری الکترونیکی و حضوری در اینجا کاملاً نمایان می‌شود و نشان می‌دهد که مشارکت اینترنتی چقدر می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها مؤثر باشد.

کمتر از یک ماه تا پایان سرشماری حضوری

از روز ۲۸ مهر ماه توأمان با تمدید سه روزه سرشماری الکترونیکی، سرشماری حضوری نیز آغاز شده و شرکت‌کنندگان در سرشماری الکترونیکی با ارائه کد آماری که در جریان ثبت‌نام الکترونیکی دریافت کرده‌اند، دیگر نیازی به پر کردن برگه‌های سرشماری مأموران ندارند و کسانی که در سرشماری الکترونیکی شرکت نکرده‌اند در این مرحله باید اطلاعات خانوار خود را در اختیار مأموران سرشماری قرار دهند. جا ماندگان از این مرحله نیز فرصت دارند تا در مرحله بعدی اطلاعات خود را از طریق تلفن به مأموران سرشماری ارائه دهند.

ویرایش فرم‌های سرشماری آغاز شد

در عین حال رئیس مرکز آمار از فراهم شدن امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌شده خانوارها در سرشماری نفوس و مسکن خبرداد و گفت: از روز شنبه به مدت یک هفته، خانوارها می‌توانند تنها یک بار، اطلاعات خود را ویرایش کنند. امیدعلی پارسا افزود: هر سرپرست خانوار تنها یک بار می‌تواند اطلاعات خود را ویرایش کرده و به ثبت رساند، لذا خانوارها باید در ویرایش اطلاعات دقت لازم را به عمل آورند.