۰ نفر

فرشاد مومنی: قدرت غیرمولدها ازتولیدکنندگان درتصمیم گیری ها بیشتر است

۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 152873
 فرشاد مومنی: قدرت غیرمولدها ازتولیدکنندگان درتصمیم گیری ها بیشتر است

استاد گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در فرآیندهای تصمیم گیری ها و تخصیص منابع در کشور قدرت و توان غیرمولدها از تولیدکنندگان و مردم بیشتر است.

 فرشاد مومنی روز پنجشنبه در نشست بررسی چالش های مالی و بانکی در حوزه صنعت و معدن که به همت خانه صنعت و معدن استان یزد برگزار شد، افزود: از سال 1368 تاکنون با یک پدیده شگفت انگیز به نام پارادوکس نقدینگی مواجه بوده ایم، در حالی که نقدینگی در کشور افزایش یافته اما کمبود نقدینگی در بخش تولید و نقدینگی های نامرتبط مهمترین پیامد منفی این پدیده بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: علت عمده این نقدینگی های نامرتبط ناشی از قدرت غیرمولدهای سازمان یافته ای است که به دلیل آگاهی به منافعشان، مقابل مردم ایستاده و در زمان تصمیم گیری و تخصیص اعتبارات کشور وارد می شوند.

مومنی ادامه داد: در این زمان و با توجه به این اتفاقات تصمیم گیری ها به سمت 'شوک گردانی' و رفع شوک ها شده در نتیجه زمینه ایجاد رانت را در کشور فراهم کرده، پیشنهاد این است که به جای شوک گردانی باید منطق رفتاری را شناسایی و در بزنگاه ها تصمیم صحیح و مناسب گرفته شود.

وی تصریح کرد: اگر امروز اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد معنی آن این است که بخش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم حال و روز خوشی ندارند و در واقع همه مسائل کشور به هم وابسته است، در این فضا دولت باید به دنبال ارتباط صمیمانه با تولیدکنندگان منتقد برای حل مشکلات کلان کشور باشد و از سوی دیگر تولیدکنندگان منتقد هم باید بر مبنای صدق با دولت تعامل کنند.

مومنی گفت: بر اساس تحقیقاتی که در 20سال گذشته انجام شده سرنوشت بنگاه های اقتصادی کشور متاثر از اتفاقات و برنامه ها ملی در حوزه اقتصاد بوده بنابر این باید تلاش شود مسائل اقتصادی و مالی در قالب مباحث علمی، دانشگاهی و از طریق موسسات تحقیقاتی بررسی و راه حل برای آنها ارائه شود.

وی در خصوص حساسیت های امسال عرصه اقتصادی کشور یادآور شد: این موضوع به دلیل انتخابات پیش رو نیست بلکه به دلیل تصمیم گیری نظام درباره برنامه های میان مدت و پنج سال آینده کشور است بنابر این هیچ استانی نباید از در خصوص تصمیم گیری ها غفلت کند این در حالی است که نخبگان برخی استان ها، مسائل ملی را مسائل تهرانی ها تلقی می کنند و در نتیجه به سرنوشت استان خود در تصمیم سازی های آینده توجه نمی کنند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر علمی و هدفمند کردن تصمیم های اقتصادی گفت: افزایش دانشکده های اقتصاد چرا کمکی به بهبود وضعیت این بخش نکرده چون فهم نظری در کشور ما ضعیف بوده و همیشه به دنبال آزمون و خطا هستیم در حالی که بیش از هر چیز نیازمند فهم عالمانه از مسائل اقتصادی هستیم.

مومنی در خصوص گزارش های رسمی و مقایسه ای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره سطح کارایی دولت احمدی نژاد و خاتمی گفت: این پژوهش 10یافته داشته که یکی از آن نشان می دهد که در دوره احمدی نژاد برای دستیابی به هر واحد رشد تولید ناخالص ملی حدود 500 درصد دلار بیشتر نسبت به هشت سال قبل خرج شده است.

وی اضافه کرد: از این پژوهش می توان فهمید که مفهوم نظری در دو دوره چقدر متفاوت بوده و در دوره خاتمی به علم بهای بیشتری داده شده و در واقع به دلیل بهتر بودن ذخیره دانایی در آن دوره کارنامه بهتری را شاهد هستیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم های غیرعالمانه نبود در سفرهای استانی تصمیم های ناگهانی که اثرات آنها امروز هم بر کشور سایه افکنده گرفته نمی شد.

مومنی تاکید کرد: از این رو اگر در ایران به دور از مسائل حزبی، باندی و گروهی و با تکیه بر علم در تصمیم گیری ها و تخصیص اعتبارات پیش رویم گرفتاری های امروز و بی برنامگی ها را نخواهیم داشت که این امر نیازمند مجاهدت علمی همه بخش ها در کنار دولت است.

در این نشست جمعی از مدیران و کارشناسان بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت و معدن استان یزد حضور داشتند.