۰ نفر

نقدینگی دوساله ۴۰۰ هزار میلیارد رشد کرد

۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۳
کد خبر: 151966
نقدینگی دوساله ۴۰۰ هزار میلیارد رشد کرد

در بازه زمانی دوساله در مردادماه ۱۳۹۳ تا همین دوره در سال جاری ،حجم نقدینگی با رشدی حدود ۴۰۰ هزار میلیاردی از۷۰۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۱۰۰ تریلیون رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آخرین ترازنامه‌ای که بانک مرکزی از وضعیت مالی شبکه بانکی منتشر کرده باز هم بر روند رو به رشد نقدینگی تاکید دارد، به طوری که اکنون این رقم از حدود ۱۰۱۷ هزار میلیارد میلیارد تومان در پایان سال گذشته با رشد ۸.۱ درصدی به رقم ۱۰۹۹ هزار میلیارد تومان در پایان مردادماه امسال رسیده است.

این در حالی است که بررسی دوره‌های قبل تر نشان می‌دهد حجم نقدینگی در بازه زمانی دو سال قبل یعنی مرداد سال ۱۳۹۳ حدود ۶۹۱ هزار میلیارد تومان بوده که با روندی رو به رشد به ۷۸۲ هزار میلیارد تومان در پایان همان سال و در ادامه به ۸۵۰ هزار میلیارد تومان در مرداد سال قبل رسیده است.

جزئیات بیشتری از گردش نقدینگی بیانگر آن است که حدود ۹۵۱ هزار میلیارد تومان از رقم موجود را شبه پول یعنی مجموعه‌ای از سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد.

شبه پول حدود ۸.۱ درصد رشد داشته و از ۸۸۰ هزار میلیارد اسفندماه سال ۱۳۹۴ به رقم فعلی ۹۵۱ هزار میلیاردی افزایش یافته است. در عین حال که نزدیک به ۱۴۷ هزار میلیار تومان دیگر پول بوده که با رشد ۷.۹ درصدی نسبت به پایان سال قبل همراه است.

روند روبه رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر از موارد اغلب مورد انتقاد کارشناسان بوده و نسبت به رویه رو به رشد آن هشدار داده‌اند. با این حال بانک مرکزی اعلام کرده که بخش قابل توجهی از این رقم مربوط به اضافه شدن برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری به چتر نظارتی این بانک بوده و پوشش آماری آن‌ها موجبات رشد نقدینگی را فراهم آورده است.