۰ نفر

وزیر خارجه نروژ در دیدار با طیب نیا عنوان کرد؛

استقبال شرکت های نروژی از گشایش خط اعتباری یک میلیارد دلاری با ایران

۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳
کد خبر: 150749
استقبال شرکت های نروژی از گشایش خط اعتباری یک میلیارد دلاری با ایران

وزیر خارجه و توسعه روابط بین المللی نروژ با اعلام اینکه خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری برای شرکت هایی که خواهان همکاری با ایران هستند ایجاد شده است از علاقه و اراده جدی کشورش در ارتقاء و توسعه روابط در حوزه های مختلف اقتصادی با تهران سخن گفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی در واشنگتن به سر می برد در دیدار با وزیر خارجه و توسعه همکاریهای بین الملل نروژ گفت: علیرغم وجود ظرفیت برای همکاری های بیشتر، حجم همکاریهای اقتصادی دو کشور درحال حاضر اندک است و علاقه مندیم روابط خود را در حوزه های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم.

 علی طیب نیا با اشاره  به دستاوردهای کشورمان در حوزه اقتصادی اظهار داشت: پیشرفت های خوبی در زمینه فروش نفت و تفاهمات با سایر کشورها داشتیم اما هنوز مشکلاتی در مسیر توسعه همکاری ها با اروپا وجود دارد  که امیدواریم با تلاش و همکاری همه کشورهای این حوزه به ویژه نروژ در آینده نزدیک رفع شود.

وی افزود: زمینه های مختلف همچون نفت و گاز، شیلات و همکاری های مالی وجود دارد که دو کشور می توانند در زمینه توسعه روابط دو جانبه در اولویت قرار دهند.

طیب نیا گفت: ما در گذشته شاهد حضور موثر شرکت های نفتی نروژی در توسعه میادین انرژی ایران بوده ایم اما این حضور در دوران تحریم های ظالمانه علیه ایران به حداقل ممکن رسیده است و با توجه به ابراز علاقه و اعلام آمادگی شرکت های نروژی امیدواریم همکاری ها در این زمینه از سرگرفته شود.

وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: امضای موافقت نامه های پایه ای همچون موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت نامه گمرکی و سرمایه گذاری برای ارتقای سطح همکاریها حایز اهمیت است و پیشنهاد می کنیم عملیاتی شدن امضای این موافقت نامه ها در دستور کار قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: طی مذاکرات اخیری که صورت گرفته، قرار شد از طرف نروژ خط اعتبار یک میلیارد دلاری از طریق موسسه بیمه اعتبار صادراتی به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاریهای دو کشور است.

طیب نیا افزود: برقراری رابطه بین بانکهای دو کشور هم برای سهولت تجارت و هم ارتقای همکاریهای اقتصادی بسیار مهم است.

در ادامه این دیدار "بورگ برند" وزیر خارجه و توسعه همکاریهای بین الملل گفت: شرکتها و موسسات مالی و بانکهای نروژ را جهت همکاری با ایران تشویق می کنیم.

وی افزود: "دی اند بی" به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد و از همکاری در حوزه های دریایی، شیلات و نفت و گاز هم استقبال می کنیم.

"بورگ برند" خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ایران به سبب ثبات و امنیت بالای سیاسی و روند تصاعدی رشد اقتصادی اش می تواند شریک خوب تجاری و مالی برای ما باشد.

وی افزود:ما برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی برای شرکت های نروژی در نظر گرفته ایم که تاکنون و به سرعت حدود 400 میلیون از این خط اعتباری برای صادرات فناوری های پیش رفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است.