۰ نفر

افزایش ۷ برابری ارائه تسهیلات خرید مسکن

۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۱:۲۹
کد خبر: 150248
افزایش ۷ برابری ارائه تسهیلات خرید مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: ارائه تسهیلات خرید مسکن برای افرادی که خانه ندارند در دولت تدبیر و امید به هفت برابرافزایش یافته است.

عباس آخوندی، پنجشنبه شب در چهارمین شورای اداری استان کردستان در سنندج افزود: هم اکنون تمامی افراد می توانند با سپرده گذاری 100 میلیون ریالی در بانک عامل تا سقف 700 میلیون ریال تسهیلات هشت درصدی دریافت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: همچنین در این طرح یک خانواده می تواند با سپرده گذاری 2 عضو خود تسهیلات دریافتی را تا سقف یک میلیارد و 400 میلیون ریال افزایش دهد.

به گفته وی، دولت با عدم ورود به بخش مسکن سازی به دنبال اعطای حق انتخاب به خانواده ها در خرید و ساخت مسکن است تا تجربه های تلخ رشد قیمت مسکن، افت کیفیت ساخت و تاخیر در تحویل به مردم تکرار نشود.

وی مسکن مهر و ایجاد برخی مشکلات به مردم را نتیجه ورود دولت به ساخت مسکن عنوان کرد و افزود: دولت با عزمی جدی به دنبال رفع مشکلات زیر بنایی و روبنایی مسکن مهر در تمام نقاط کشور است.

به گفته آخوندی، 35 هزار واحد برای مسکن مهر استان کردستان تصویب شده بوده که هم اکنون 25 هزار واحد آن تحویل متقاضیان شده و 10 هزار واحد دیگر نیز در دست اقدام برای تکمیل است.

** کریدور شمال – جنوب

وزیر راه و شهرسازی گفت: کریدور شمال – جنوب به دلیل این که کوتاه ترین مسیر برای اتصال اروپا به خلیج فارس است نقش محوری در توسعه آینده ایران دارد.

افزود: این کریدور به طول 450 کیلومتر از استان های مختلفی در شمال، غرب و جنوب غرب کشور عبور می کند و 30 درصد از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر استفاده ترافیکی از این کریدور، 10 پایانه مرزی کشور از آن بهره مند و با اتصال بندر امام خمینی (ره) در شهرستان ماهشر استان خوزستان به مرز بازرگان شهرستان ماکو آذربایجان غربی عمده تجارت و توسعه اقتصادی کشور در حاشیه رشته کوه زاگرس رقم می خورد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود 320 کیلومتر از این کریدور ارتباطی از استان کردستان عبور می کند که تا کنون 120 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و 120 کیلومتر آن در دست احداث و 80 کیلومتر نیز در سال جاری به پیمانکار واگذار می شود.

به گفته آخوندی، 70 کیلومتر از 120 کیلومتر احداث شده بلوک میاندوآب به کرمانشاه، امروز با صرف بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان این که ظرفیت های متعدد لجستیک از جمله سکونت، صنعت، گردشگری و توریسم زاگرس نشینان (حاشیه رشته کوه زاگرس) در مسیر این کریدور قرار دارند، افزود: دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته تمرکز جدی برای اجرای این طرح گذاشته و آن را وارد نظام برنامه ریزی کشور کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مسیر سنندج به مریوان از دیگر طرح های بزرگراهی کشور در کردستان است و شرق این استان را به مرز ترانزیتی باشماق هم متصل می کند، گفت: این مسیر به طول 105 کیلومتر و به علت قرار گیری در کوه ها سه تونل در آن احداث می شود.

آخوندی گفت: قسمت اول آن 30 کیلومتر طول دارد و 2 تونل 'همرو' به طول یک هزار و 326 متر و 'گزردره' به طول 322 در این مسیر قرار دارند که تنها روانسازی و لاینینگ پارکینگ آنها باقی آمانده است.

وی اضافه کرد: در قسمت دوم که به طول 22 کیلومتر است و تونل باغان به طول یک هزار و 886 متر در این مسیر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل شبکه راه روستایی نیازمند احداث 2 هزار و 200 کیلومتر است و دولت تدبیر و امید هم اکنون احداث یک هزار کیلومتر از این میزان را در دستور کار خود قرار داده است.

** نوسازی ناوگان هوایی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت با انعقاد تفاهم نامه های متعدد خارجی و داخلی به دنبال نوسازی ناوگان هوایی است تا پرواز در فرودگاه های متوسط را افزایش و از سرگیری کند.

آخوندی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 60 فرودگاه در کشور وجود دارد، افزود: 10 فرودگاه بزرگ 80 درصد از پروازهای کشور را به خود اختصاص داده و فرودگاه های دیگر به دلیل کمبود مسافر از درصد کمی برخوردار هستند.

وی گفت: در نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور، عمده اهداف، خرید هواپیماهای کوچک با گنجایش کم مسافر است تا شرکت های هواپیمایی توجیه اقتصادی برای دایر کردن پروازها در فرودگاه های کوچک و متوسط داشته باشند.

به گفته آخوندی، از آبان امسال در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته، تعداد پروازهای فرودگاه سنندج از 6 پرواز به هشت پرواز افزایش می یابد و طرح احداث فروگاه سقز این استان نیز در حال اجرا است.

** احداث شبکه ریلی کردستان

به گفته وزیر راه و شهرسازی احداث راه آهن کردستان نیز همزمان با بهره برداری از راه آهن استان همدان در بهار سال آینده آغاز می شود.

آخوندی افزود: هم اکنون 30 درصد زیرسازی شبکه ریلی به سمت کردستان انجام شده و امروز مقرر شد ایستگاه راه آهن کردستان در محدوده شهر سنندج مکان یابی و نسبت به انجام مقدمات احداث آن اقدام شود.

وی برخورداری از خطوط ریلی را از مطالبه های مردمی عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح نیازمند اتصال به شبکه بوده و تمام نشدن راه آهن همدان مهمترین علت در اجرا نشدن آن است.

عباس آخوندی امروز پنجشنبه 15 مهر به همراه معاونان خود به استان کردستان برای بهره برداری از 70 کیلومتر بزرگراه و 80 کیلومتر راه روستایی به این استان سفر کرده است.

بهره برداری از کنارگذر سقز به طول 12 کیلومتر، قطعه 9 بزرگراه کرمانشاه به میاندوآب در کامیاران استان کردستان به طول 10 کیلومتر، باند دوم سنندج به همدان به طول 12 کیلومتر توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شد.

امروز در بخش راه های روستایی نیز راه روستاهای دانی کش، گلین، علی آباد، احمدآباد، دژن، ملکشان، دگاگا، قوره دره و مروارید و چند روستای دیگر به بهره برداری رسید.