۰ نفر

سنگینیان:در جهت اجرایی شدن FATF تلاش می‌کنیم

انتقادات وارد شده به تعامل ایران با FATF کارشناسی شده نیست

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰
کد خبر: 149697
انتقادات وارد شده به تعامل ایران با FATF کارشناسی شده نیست

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه عمده انتقادات وارد شده به نوع تعامل ایران با FATF کارشناسی شده نیست و منتقدان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، گفت: بنا به شنیده‌های ما تاکنون شورای امنیت ملی با پیوستن ایران به FATFموافقت کرده است و ما نیز به عنوان بخش خصوصی در جهت اجرایی شدن آن باید تلاش خود را کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، علی سنگینیان در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره‌ تعامل ایران با موسسهFATF گفت: امروزه همه بانک‌ها و نهادهای مالی دنیا تلاش می‌کنند با FATF تعامل مناسب داشته باشند،اگر کشور ما با این موسسه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعامل لازم را نداشته باشد،  ما را در لیست کشورهای غیرهمکار قرار خواهند داد و بانک‌ها و نهادهای مالی دنیا اجازه همکاری با ما را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: حتی اگر برجام نیز وجود نداشت ما باید خروج خود از لیست سیاه FATF را پیگیری می‌کردیم چرا که بخشی از روابط بانکی بین‌المللی خود را در صورت تداوم حضور ایران در لیست سیاه FATF از دست می‌دهیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: از سال ۲۰۰۸ به لیست سیاه غیرهمکار رفته و از سال ۲۰۱۲ در لیست کشورهای پرریسک قرار گرفتیم. کشورهای پرریسک کشورهایی هستند که FATF از کشورهای دیگر می‌خواهد اقدامات مقابله‌ای را علیه آنها به کار بگیرند. این کشورها شامل ایران و کره شمالی بودند که اکنون ایران از این لیست به صورت موقت خارج شده است.

وی همچنین بیان کرد: اکنون کشورهای غیرهمکار افغانستان، یمن و ...همکاری چندانی با FATF ندارند، ولی این موسسه کشورها را به انجام اقدامات مقابله‌ای تشویق نمی‌کند،اما سایر  کشورها توانسته‌اند این موسسه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را متقاعد کنند که در سیستم مالی و بانکی آنها برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم تمهیدات لازم اندیشیده شده و آنها اقدامات لازم را در این زمینه در دستور کار دارند.

سنگینیان اظهار کرد: عده‌ای انتقاد می‌کنند که ما در جریان تعامل با FATF مجبوریم که اطلاعاتی از نظام بانکی خود به کشورهایی ارائه دهیم در حالی که چنین نیست و FATF بانکی برای جمع‌آوری اطلاعات ندارد. همچنین منتقدیم نگران تفاوت‌های دو کشور در تعریف تروریسم هستند، ولی باید در این زمینه توضیح بدهم که در FATF مصداقی از تروریسم وجود نداشته و دست ما برای ارائه‌ی تعریف خود از تروریسم باز است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند اگر پیوستن به FATF را بپذیریم باید اشخاصی را در کشور خود مورد تحریم قرار دهیم، خاطرنشان کرد: این موضوع صحیح نیست و به نظر می‌رسد که منتقدین غالبا اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. به گفته او بسیاری از مواردی که آنها بیان می‌کنند در تعامل با FATF قابل حل است.

سنگینیان با بیان اینکه در اتاق بازرگانی باید کمک کنیم که بحث پیوستن ایران به FATF در چارچوب قانون اساسی کشور پیگیری شود، اضافه کرد: بنا به شنیده‌های ما تاکنون شورای امنیت ملی با پیوستن ایران به FATFموافقت کرده است و ما نیز به عنوان بخش خصوصی در جهت اجرایی شدن آن باید تلاش خود را کنیم.