۰ نفر

هزینه‌های میلیونی دوخت لباس‌های مجلسی

۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۹:۱۳
کد خبر: 149402
هزینه‌های میلیونی دوخت لباس‌های مجلسی

حرفه خیاطی یک شغل پردرآمد اما مشکل است. اساس کار خیاطی مهارت و دقت است که به گفته خیاط‌ها باعث ضعیف شدن و آسیب جدی به چشم می‌شود ولی آوازه درآمدزایی آن نیز از سوی دیگر مطرح است.

باید بگوییم که این روزها خیاطی دیگر یکی از مشاغل خانگی محسوب نمی‌شود و اتحادیه‌ای مجزا دارد. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد بیش از 60 درصد افراد شاغل در این حرفه از شغل خود راضی هستند و توانسته‌اند از این راه پولدار شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، در همین پایتخت شاهد مزون‌ها و خیاطی‌هایی هستیم که برای دوخت لباس‌های شب و مجلسی دستمزدهای میلیونی دریافت می‌کنند و در توجیه این موضوع کار زیاد و ظریف‌کاری‌های روی لباس را دلیل می‌آورند. بنابراین با درنظرگرفتن علاقه شخصی و کسب مهارت‌های لازم می‌توان با شروع شاگردی در کنار یک استاد ماهر، کسب‌وکاری با مبلغ سرمایه‌گذاری کم و سوددهی مناسب  را از شغل خیاطی رقم زد.

قیمت‌گذاری برای دوخت وجود ندارد

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه درباره دستمزدهای خیاطان در سطح پایتخت برای دوخت انواع لباس گفت: درآمد خیاط به عوامل مختلفی بستگی دارد و از اینرو مقدار آن بسیار متفاوت است. میزان تجربه، مهارت و نوع کار خیاط و منطقه‌ای که در آن به کار خیاطی مشغول است، از مهم‌ترین عوامل در تعیین میزان درآمد او محسوب می‌شود. هر چه فرد توانمندتر و ماهرتر باشد، سفارشات بیشتری می گیرد و درآمد بهتری خواهد داشت. قیمت‌گذاری برای دوخت وجود ندارد و دستمزد خیاطی توافقی و بسته به میزان هنری است که خیاط برای دوخت لباس به‌کار می‌برد. حبیب طهماسبی‌نیک با اشاره به اینکه هزینه‌های مربوط به خیاطی و دوخت‌ودوز توافقی است، اظهار کرد: ممکن است یک نوع پارچه در یک خیاطی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به‌عنوان

کت وشلوار دوخته شود و همان پارچه در خیاطی دیگری هزینه ۵۰۰ هزار تومانی دربر داشته باشد. باید بدانید که هزینه‌های مربوط به خیاطی همانند هزینه خرید شیر یا نان نیست که قیمت ثابتی داشته باشد. ممکن است ۱۰۰ مدل کت‌وشلوار را کنار هم بگذارید و کارشناسان اتحادیه ۱۰۰ قیمت مختلف را برای آنها درنظر بگیرند بنابراین به هیچ‌وجه نمی‌توان در این زمینه قیاس کرد، چراکه خیاطی یک هنر است و نباید به‌عنوان یک صنعت به آن نگاه شود. رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه با تاکید بر اینکه مواد اولیه و نوع دوخت‌ودوز تعیین‌کننده اجرت‌های درنظر گرفته شده است، بیان کرد: قیمت‌گذاری برای دوخت وجود ندارد و این مساله شامل قیمت‌گذاری و تعرفه نمی‌شود و یک موضوع توافقی است. طهماسبی‌نیک اضافه کرد: هر خیاط بسته به میزان هنری که برای دوخت به کار می‌گیرد، می‌تواند رقم‌های متفاوتی را دریافت کند. بنابراین مواد اولیه و نوع دوخت عوامل اصلی ارزش افزوده یک لباس هستند.

کاوه محمدی،رئیس آموزشگاه آزاد خیاطی:

تفاوت درآمد خیاط سنتی با خیاط شاغل در شرکت‌های پخش

باید به خیاطی به‌عنوان یک هنر نگاه کرد. علاوه بر این نظارت‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد و هر کسی که احساس می‌کند در حق او اجحاف و به لباس او خدشه‌ای وارد شده، می‌تواند با مراجعه به اتحادیه نسبت به پیگیری حقوق خود اقدام کند و در این رابطه حق شکایت مشتریان محفوظ است. خیاطی می‌تواند از یک کسب‌و‌کار خانگی با درآمد محدود تا کارگاه‌های بزرگ و مزون‌های معتبر و پول‌ساز را دربر بگیرد. آنچه برای شما در این شغل تمایز ایجاد می‌کند، این است که به‌روز باشید.

از طرفی درآمد خیاط سنتی که مثلا در یک کارگاه کوچک مشغول خیاطی است با درآمد خیاط حرفه‌ای که به‌صورت صنعتی و وسیع با شرکت‌های پخش کار می‌کند، متفاوت خواهد بود. حتی صفات و خصوصیات شخصی خیاط (نظیر آراستگی ظاهر،

خوش قولی، مردم‌داری، صداقت، انصاف و ... ) سهم موثری در کاهش یا افزایش درآمد خیاط دارد.

مولود جهانپور، مزون‌دار:

بالا بودن رقم اختصاص یافته به دوخت لباس مشتریان را گله‌مند کرده است

این روزها در نقاط مختلف پایتخت شاهد دریافت ارقام عجیب و غریبی بابت دوخت لباس‌های مختلف از جمله لباس‌های مجلسی هستیم. نه‌تنها نقاط مختلف شهری تعیین‌کننده مبلغ دریافتی از مشتریان هستند، بلکه بعضا بالا بودن رقم اختصاص یافته به لباس دوخته شده مساله‌ای است که مشتریان زیادی را گله‌مند کرده است، چراکه مجبور به پرداخت هزینه‌هایی که در موارد بسیاری به مبالغ میلیونی می‌رسد، هستند. البته با درنظر گرفتن این موضوع که درآمد اصلی خیاطی در ارائه کارهای خدماتی ای است که بسیار متنوع هستند. بزرگ‌ترین سرمایه یک خیاط تجربه و مهارت او است و با گذشت زمان روزبه‌روز به سبد ارائه خدمات او با بالا رفتن مهارتش اضافه می‌شود تا جایی که پیش‌بینی کردن درآمد این شغل را غیرممکن می‌کند. دستمزد دوختن لباس با توجه به نوع و پیچیدگی مدل می‌تواند از ۵۰ هزار تومان شروع شود و تا یک میلیون تومان یا حتی بیشتر هم برسد.

هستی امینی، طراح مد و لباس:

سودی معادل 5.1 تا 5.6 میلیون تومان در ماه

خیاط باید انواع پارچه را شناخته و در دوخت‌ودوز مهارت داشته باشد. همچنین داشتن خلاقیت و مهارت در طراحی برای این شغل لازم است. در کنار همه اینها شاید بتوان داشتن تجربه را مهم‌ترین عامل موفقیت در شغل خیاطی دانست. هرچه خیاط تجربه بیشتری داشته باشد، در کارش موفق‌تر خواهد بود. یک خیاط باید زحمت زیادی برای جلب رضایت مشتریان خود بکشد و با گذشت زمان لازم و ارائه کارهای باکیفیت کم‌کم تعداد مشتریان ثابت خود را زیاد کند اما با این وجود یک خیاط معمولی با ارائه همان خدمات معمولی می‌تواند به درآمد روزی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برسد که در ماه می‌شود بین ۶ تا ۱۲میلیون تومان، که با کم کردن هزینه 5.4 میلیون تومان در ماه از آن به سودی معادل 5.1 تا 5.6 میلیون تومان در ماه می‌رسد. دلیل این اختلاف بین حداقل و حداکثر سود میزان خدمات و مهارت خیاط و همچنین قدمت مغازه او در محله و تعداد مشتریان ثابت او است.