۰ نفر

طرح اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۴۱
کد خبر: 149347
طرح اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اصلاح نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران در جلسه کمیسیون اقتصادی تصویب شد.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست روز یکشنبه این کمیسیون افزود: از چند سال گذشته مجلس و دولت مسائل حوزه نظام بانکی را پیگیری می کنند تا مسائل مطرح در زمینه های عقود اسلامی و ضعف در عملکرد نظارتی بانک ها حل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره نهم فعالیت مجلس کارگروهی در کمیسیون اقتصادی موضوع اصلاح نظام بانکی کشور را پیگیری کرد اما به دلیل محدودیت زمانی امکان تصویب طرح بانکداری بدون ربا در مجلس نهم نبود اما با آغاز مجلس دهم این موضوع بصورت جدی پیگیری شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در نشست امروز کمیسیون اقتصادی طرح اصلاح نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

پورابراهیمی داورانی افزود: لوایح نظام بانکداری بدون ربا و قانون پولی و بانکی در دستور کار دولت است و باتوجه به اینکه نمایندگان دولت و دستگاه های ذیربط درخواست داشتند تا بعد از ارائه لوایح دولت، جمع بندی نهایی درخصوص ادغام طرح و لایحه صورت بگیرد مقرر شد تا دولت در فرصت 45 روزه در این خصوص اقدام کند.

وی افزود: اگر شرایط برای ادغام طرح مذکور با لوایح دولت باشد این کار انجام می شود در غیر این صورت طرح نمایندگان عملیاتی می شود.

پور ابراهیمی داورانی ادامه داد: امیدوارم تا پایان سال موضوع اصلاح نظام بانکی به سرانجام برسد به دلیل اینکه از سال حدود 62 اصلاحاتی در این زمینه صورت نگرفته این در حالی است قوانین بانکی سایر کشورها هرچندسال یکبار تغییر می کند.

وی افزود: با اصلاح نظام بانکی کشور، دغدغه های مراجع عالیقدر تقلید درخصوص شبهات شرعی وارد به مسائل بانکی، مردم و همچنین فعالان اقتصادی رفع خواهد شد.

کمیته اقتصاد مقاومتی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد

پورابراهیمی داورانی افزود: ساختار تخصصی و کاملا علمی برای اصلاح نظام بانکی طراحی می شود تا ان شاء الله تا پایان سال قانون در این رابطه نهایی شود.

وی گفت: با تصویب قانون اصلاح نظام بانکی اصلاحاتی در بخش هایی مانند عقود اسلامی صورت خواهد گرفت و به موضوع رفع خلاء شورای فقهی که مورد تاکید مقام معظم رهبری به عنوان یک رکن است، رسیدگی می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با اصلاح نظام بانکی به مشکلاتی مانند جرایم دیرکردها و وجه تضمین ها رسیدگی خواهد شد.

همچنین در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس اعضای کمیته اقتصاد مقاومتی تعیین شدند و رحیم زارع به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد.