۰ نفر

کشورهای توسعه‌یافته هزینه‌ زیادی برای تولید محصول ارگانیک می‌کنند

۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۴
کد خبر: 148801
کشورهای توسعه‌یافته هزینه‌ زیادی برای تولید محصول ارگانیک می‌کنند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید محصولات ارگانیک در کشور گفت: کشورهای توسعه‌یافته هزینه‌های زیادی برای تولید محصول ارگانیک می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عباس پاپی‌زاده عنوان کرد: تا قبل از این‌که روش‌های جدید کشت و کشت تخصصی و تک‌محصولی شکل بگیرد، بشر نیازی به ابزارهایی مثل سموم و کودهای شیمیایی نداشت؛ آلودگی چندانی هم به وجود نمی‌آمد و تقریبا همه محصولات به صورت ارگانیک کشت می‌شد.

او ادامه داد:‌ از زمانی که نیاز غذایی بشر افزایش پیدا کرد،‌ روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی با کمک سموم برای کاهش تلفات محصولات در پیش گرفته شدند. چون تولیدکنندگان دنبال سرعت عمل بودند به سمت مواد شیمیایی سریع‌الاثر حرکت کردند. به این ترتیب بود که در سراسر دنیا استفاده از کود و سموم مسائل جدی برای سلامت انسان به وجود آورد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درحال حاضر، کشورهای توسعه یافته هزینه‌های زیادی می‌کنند و یارانه‌های زیادی به کشاورزان می‌دهند تا بتوانند محصول ارگانیک تولید کنند. یعنی محصولی که بدون دخالت مواد شیمیایی چه کود و چه سم تولید شده باشد. اما در کشور ما هنوز که هنوز است آن‌طور که باید و شاید به کشت محصولات ارگانیک بها داده نمی‌شود.

پاپی‌زاده با اشاره الزام دولت به گسترش تولید محصولات ارگانیک در برنامه پنجم توسعه گفت: ما در مجلس در قانون برنامه پنجم توسعه مصوب کردیم که در پایان این برنامه سطح زیر کشت محصولات سالم و ارگانیک به 25 درصد کل حجم تولید کشور برسد که متاسفانه فکر نمی‌کنم حتی به یک درصد هم رسیده باشد.

او تاکید کرد: تولید محصول سالم‌، زمان‌بر است، نیاز به کار و آموزش دارد و باید به کشاورزان یارانه داده شود که‌ دولت‌ها از این کار پرهیز می‌کنند؛ گاهی هم مجلس ورود و قانون تصویب می‌کند اما دولت از اجرای این نوع قوانین خودداری می‌کند.