۰ نفر

تجهیز بیش از 152 هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد

اقدامات جدید برای مدارس مناطق محروم

۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 147355
اقدامات جدید برای مدارس مناطق محروم

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل نبود امکانات از تحصیل باز بماند، گفت: پیشرفت آموزش و پرورش منوط به مشارکت همه دستگاه‌ها، معلمان و دانش آموزان است. اولیاء نیز باید بیش از گذشته با مربیان فرزندانشان ارتباط و همکاری داشته باشند و نسبت به تحصیل دانش آموزان به ویژه دختران وبه ویژه در مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی در پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز ضمن گرامیداشت یاد 5000 معلم و مربی شهید و 36 هزار دانش آموز شهید گفت: آغاز هفته دفاع مقدس و دفاع کم نظیر مردم را گرامی می‌دارم و برای همه رزمندگان اسلام توفیق و سلامتی می‌خواهیم.

وی افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اولویت‌های آموزش و پرورش بوده، به طوری که در دو سال اخیر در این حوزه وزارت آموزش و پرورش از نظر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت خانه برتر شناخته شده و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در یک سال اخیر در این وزارتخانه تشکیل شده است.

فانی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی 95 - 96 ادامه داد: آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است و با بازگشایی مدارس قریب به 40 میلیون نفر به طور مستقیم و همه جامعه به طور غیر مستقیم درگیر امر تعلیم و تربیت می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور است گفت: این وزارتخانه خدمات آموزشی و پرورشی را در دور افتاده ترین مناطق کشور نیز ارائه می‌دهد و توسعه و پیشرفت در هر کشوری به موفقیت آموزش و پرورش آن کشور وابسته است.

فانی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه آموزش و پرورش از حمایت مسئولین نظام جمهوری اسلامی برخوردار است تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب آموزش و پرورش را کانون خلق دنیای آینده می‌دانند و هرگونه هزینه در این دستگاه را سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند. رئیس جمهور نیز آموزش و پرورش و مدارس را اساس پیشرفت و توسعه جامعه می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت کشور نیازمند مشارکت و همکاری آحاد مردم، نهادهای دولتی وغیر دولتی است، اظهار کرد: ضرورت توجه هرچه بیشتر به آموزش و پرورش ایجاب ‌می‌کند تا این دستگاه گسترده و با 107 هزار مدرسه، با بدنه جامعه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد تا از همه ظرفیت‌ها و امکانات جامعه برای پیشبرد امر آموزش و پرورش استفاده شود. بنابراین نباید انتظار داشت که اینکار بزرگ فقط از سوی بخش دولتی به سرانجام برسد؛ بلکه مشارکت قانونمند همه جامعه و مردم راهکار اساسی بالندگی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش کشور از پشتوانه‌های قانونی زیادی برای تحول برخوردار است گفت: به طوری که با در اختیار داشتن سند تحول بنیادین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر تحولی خود را تا افق 1404 در پیش رو داریم و در برنامه ششم توسعه اجرای متوازن و همه جانبه این سند در دستور کار قرار دارد.

فانی ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین نسبت به تربیت همه جانبه دانش آموزان در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، علمی، سیاسی، اقتصادی، حرفه‌ای و به ویژه انسانی اقدام می‌کنیم و همچنین توسعه عدالت تربیتی و آموزشی جزء برنامه‌های جدی ماست و اقدامات ارزشمندی را در این زمینه با مشارکت خیرین در مناطق محروم انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: ما همچنان خود را مسئول می‌دانیم تا هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن مدرسه از تحصیل باز نماند و شعار پوشش صددرصدی دانش آموزان را در دست اقدام داریم. به طوری که با اجرای سیاست انسداد مبادی بی‌سوادی در چند سال اخیر حضور خانه به خانه برای آوردن دانش آموزان به مدارس صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش توانمندسازی معلمان را یکی از موارد لازم برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: بر این اساس تلاش می‌کنیم با ارتقاء توانمندی معلمان و توجه به منزلت و معیشت آنها زمینه ارتقاء آموزش و پرورش را ایجاد کنیم.

فانی با اشاره به جشن 31 شهریور ماه گفت: در این روز یک میلیون و چهارصد هزار دانش آموز ابتدایی وارد مدارس کشور شدند و در این راستا برای بازگشایی هرچه با شکوه‌تر مدارس کشور با هدف برنامه محور شدن همه فعالیت‌ها جهت ایجاد زمینه‌های مناسب، ستادی با عنوان "پروژه مهر" از نیمه دوم بهمن ماه 94 آغاز به کار کرد.

فانی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید 13.5 میلیون دانش آموز در مدارس کشور در دوره‌های مختلف پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه مشغول به تحصیل شدند، افزود: امسال برای تدریس دانش آموزان بالغ بر 134 میلیون جلد کتاب درسی تهیه و در حال توزیع است همچنین برای پایه دهم که امسال به تازگی بازگشایی شده 140 عنوان کتاب جدید تالیف شده است. در محتوای کتاب‌های درسی  نیز رویکرد اقتصاد مقاومتی وارد شده و کتاب اقتصاد پایه دهم در راستای این موضوع تألیف شده است.

فانی از بهره‌برداری 5822 پروژه در قالب 3366 کلاس درسی با زیربنای بیش از 4 میلیون متر مربع خبر داد و گفت: از 211 هزار و 936 کلاس درسی فاقد سیستم گرمایشی در این مدت بیش از 152 هزار و 877 کلاس درسی مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد شده‌اند.

وی افزود: همچنین دو ساعت درس انسان و محیط زیست، 2 ساعت درس تفکر و سواد رسانه‌ای، 2 ساعت درس کارآفرینی و 2 ساعت درس انسان و سلامت امسال به برنامه درسی پایه متوسطه دوم اضافه شده است که این‌ها خلاءهایی بود که در گذشته احساس می‌شد. علاوه بر این در حوزه حمایت از مناطق محروم 3000 راهبر آموزشی برای نظارت در کنار معلمین و مدارس در مناطق محروم آماده شدند و خوابگاه‌های مرکزی در این مناطق نیز توسعه و تجهیز شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی جاری همچنین شاهد تامین و استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس روستایی، تقویت سرویس ایاب و ذهاب مدارس روستایی، توزیع رایگان کتاب درسی در مناطق محروم و توسعه مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در حوزه دهان و دندان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه برنامه‌های پرورشی نیز می‌توان به فعال شدن 700 دارالقرآن در سراسر کشور، اعزام 700 هزار دانش آموز به اردوی راهیان نور در سال 94 -95، برگزاری اردوهای دانش آموزی در مناطق مرزی، تجهیز کتابخانه‌های مدارس و اقامه بیش از 55 هزار نماز جماعت در 55 هزار مدرسه اشاره کرد. در عین حال در زمینه سلامت دانش آموزان نیز المپیادهای مدرسه‌ای و نهضت سفیران سلامت با مشارکت بیش از 500 هزار دانش آموز را اجرا کردیم.

فانی در پایان تاکید کرد: پیشرفت آموزش و پرورش منوط به مشارکت همه دستگاه‌ها، معلمان و دانش آموزان است. اولیاء نیز باید بیش از گذشته با مربیان فرزندانشان ارتباط و همکاری داشته باشند و نسبت به تحصیل دانش آموزان به ویژه دختران وبه ویژه در مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشند. مجددا تاکید می‌کنم که بنای آموزش و پرورش بر این است که هیچ دانش آموزی به دلیل نبود امکانات از تحصیل باز نماند.