۰ نفر

استاد اقتصاد:

تصور خروج سریع اقتصاد از وضع کنونی، غیرواقع بینانه است

۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲
کد خبر: 147026
تصور خروج سریع اقتصاد از وضع کنونی، غیرواقع بینانه است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اقتصاد کشور در دولت گذشته در باتلاق فرو رفته بود که دولت یازدهم برای تعدیل شرایط و حرکت رو به جلو تلاش کرد اما تصور خروج سریع اقتصاد از وضع کنونی، واقع بینانه نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به ایرنا، «سعید شیرکوند» عملکرد سه ساله دولت یازدهم را موفقیت آمیز توصیف کرد و افزود: این دولت در بخش اقتصادی کارنامه قبولی گرفته است، هرچند می توانست با برنامه ریزی دقیق تر و بکارگیری موقعیت ها، اقدام های بهتری انجام دهد و نمره بهتری داشته باشد.

به گفته شیرکوند، با آنکه دولت روند رو به رشدی در مقوله اقتصادی داشته است، اما شاید توده مردم چنین قضاوتی نداشته باشند؛ زیرا بیشتر آنان پیامد کارکردهای اقتصادی دولت را در معیشت روزانه خود بررسی می کنند و می خواهند موفقیت دولت را به طور عینی در زندگی خود شاهد باشند. 

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: ارزیابی اقتصادی دولت یازدهم در شرایطی امکانپذیر است که بدانیم این دولت در شرایط بسیار سختی کار خود را آغاز کرد. 

وی ادامه داد: دولت در سال 1392 با تنگناها و محدودیت های متعددی روبرو بود که مردم عادی آن را ندیدند و از آنجا که هنوز گره بسیاری مشکلات اقتصادی کشور گشوده نشده است، آحاد مردم اقتصاد را یکی از عرصه های ناموفق در دولت روحانی قلمداد می کنند. 

شیرکوند گفت: گاهی اوقات موفقیت هایی در کشور به دست می آید اما از آنجا که بی تعادلی در اقتصاد زیاد است نمی توان انتظار داشت مشکلات دولت به این زودی کاهش یابد، زیرا بی تعادلی ساختاری است و به وبال گردن تبدیل شده است. 

وی گفت: هرچند مسیر خوبی در زمان دولت های سازندگی و اصلاحات ریل گذاری شده بود و امید داشتیم در افق 1400 بتوانیم به توسعه دست یابیم اما امروز با فوجی از صنایع ورشکسته، بانک هایی با میلیاردها ریال بدهی معوقه، سازمان تامین اجتماعی ورشکسته و... روبروییم و کاهش قیمت نفت نیز بر این مشکلات افزوده است.

شیرکوند یادآوری کرد: حتی اگر همه امور به خوبی پیش برود، چندین سال طول می کشد تا اقتصاد به شرایط پیش از سال 1384 بازگردد. 

** استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی برای اقتصاد شکوفا، رو به رشد و در مسیر توسعه

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: از یک زاویه، اقتصاد مقاومتی در بستر یک اقتصاد ریاضتی، ایزوله شده و کاملا بیگانه با جهان مدرن تلقی می شود، اقتصادی که باید در برابر تنگناها و مشکلات مقاومت کند و قدرت تحمل را بالا ببرد. 

در دیدگاه دوم با تکیه بر تعبیر رهبر معظم انقلاب و مسئولان بلندپایه کشور، می خواهیم اقتصادی را پایه گذاری کنیم که روی پای خود بایستد، با استفاده از همه ظرفیت های داخلی و خارجی، اقتصادی شکوفا، رو به رشد و در مسیر توسعه باشد، فشارهای بین المللی روی آن تاثیر نگذارد و با کشورهای بزرگ تعامل و رقابت کند. 

شیرکوند گفت: در ایران با توجه به ساختار قدرت، وظایف و و اختیارات، نمی توان همه چیز را فقط به قوه مجریه محول کرد، بلکه کشور از دو قوه دیگر و سایر بخش های تاثیرگذار برخوردار است. 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اتکای بودجه به نفت سهم اندک مالیات اضافه کرد: وقتی رشد اقتصادی در کشور به اندازه ای نباشد که سودآوری پروژه ها بالا باشد، سازمان امور مالیاتی نیز رشد زیادی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه ارتقای بهره وری و کارآمدی و تقویت نظام اجرایی مالیاتی نیز تا اندازه ای اثرگذار است. 

وی اضافه کرد: با این اوصاف، فقط بودجه عمرانی دولت باقی می ماند که اگر کاهش یابد، مانعی بر سر راه توسعه خواهد بود و سودآوری در سایر بخش ها را نیز کاهش می دهد. 

شیرکوند به ذکر چند نمونه پرداخت و گفت: وقتی وزارت راه و شهرسازی با حجم انبوه بدهی به پیمانکاران داخلی روبرو باشد، توان پیمانکاران تضعیف می شود و دیگر امکان اجرای کار نیست. 

وی ادامه داد: وزارت نفت برای توسعه به الزام هایی مانند دانش فنی، تجهیزات، سرمایه، اراده و... نیازمند است اما در مقابل شاهدیم وجود بدهی های 50 میلیارد دلاری، کارکنان مازاد (که توان اخراج آنان را ندارد) و بسیاری دوگانگی ها و چندگانگی ها سبب شده است خارجی ها برای همکاری در این عرصه با دیده تردید به ما بنگرند. 

** باید عبارت «می شود» را واقع بینانه بیان کرد 

شیرکوند به همسنجی وضع ایران با کشورهای دیگر پرداخت و گفت: ریلی که ترکیه برای مسیر توسعه خود بنا نهاد، در زمان هیچ یک از دولت های مستقر در آن کشور تغییر نکرد، زیرا بر اساس چارچوب و اصول علمی تعریف شده بود و همه دولت ها همان را ادامه دادند. 

وی ادامه داد: از آنجا که این کشور قصد عضو شدن در اتحادیه اروپا را داشت، اراده متمرکز و واحدی را برای پیشبرد امور اقتصادی خود به کار گرفت. 

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: کره جنوبی از سال 1970 خط مشی واحد اقتصادی داشته و آن را رعایت کرده است اما در ایران بخش های مختلف اقتصادی برنامه هایی متفاوت ارایه کرده اند و نمی توان به مظاهر رشد دست یافت. 

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: ریل رشد و توسعه ایران در دولت سازندگی بنا نهاده و در دولت اصلاحات دنبال شد اما به یک باره از بین رفت. بر این اساس، نمی توان برای رشد و توسعه اقتصادی ایران از کشورهایی مانند ترکیه، کره جنوبی یا مالزی الگو برداشت؛ زیرا اقدامی غیرعلمی است. 

شیرکوند تاکید کرد باید مطابق چارچوب و اصول علمی به پیش رفت و عبارت «می شود» را واقع بینانه بیان کرد. 

شیرکوند تاکید کرد «در ایران نمی توان اقتصاد را از سیاست و فرهنگ جدا کرد، بلکه همه این روابط در هم تنیده اند و بر این اساس نمی توان از بسیاری مشکلات اقتصادی گره گشایی کرد». 

معاون اول رییس جمهوری اواخر فروردین ماه امسال مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی را که در آن وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها به وضوح مشخص شده است، به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.