۰ نفر

حمایت کارشناسان از تعامل ایران با اف ای تی اف

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۵۶
کد خبر: 145092
حمایت کارشناسان از تعامل ایران با  اف ای تی اف

تعامل ایران با «اف ای تی اف» به عنـــــــــوان اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی جهت ارتقای شاخصه‌های شفافیت در نظام بانکی، خود این روزها به محل منازعه سیاسی موافقان و مخالفان تبدیل شده است.

 در حالی که الزامات تعاملات مالی بین‌المللی ایجاب می‌کند که استانداردهای مد نظر این نهاد بین‌المللی را در ساز و کار‌های داخلی خود اعمال کنیم، مخالفان با هدف تخریب دولت، به صورت گسترده‌ای این الزام را سیاسی جلوه داده و آن را مغایر با منافع ملی جلوه می دهند. در همین زمینه با انتشار اخباری مبنی بر ارائه نکردن خدمات ارزی به چند شرکت داخلی توسط بانک‌های ایرانی، این هجمه‌ها وسعت بیشتری یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارائه توضیحاتی این انجام  ندادن خدمات را بی‌ربط به تعامل با اف ای تی اف  خواند و اصل موضوع را مربوط به این دانست که بانک‌های خارجی از قبول انجام معاملات ارزی بانک‌های ایرانی برای شرکت‌های تحت تحریم امتناع می‌کنند و از این رو طبق خواسته بانک‌ها به صورت مکتوب دلایل انجام ندادن این خدمات برای این شرکت‌ها ارسال شد. با این حال باز هم مخالفان قانع نشدند و مسأله تعامل با اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی به یک جنجال سیاسی بدل شد که نهایتاً صف‌بندی‌هایی را در این زمینه بین مسئولان نظام ایجاد کرد. صف‌بندی که به عقیده کارشناسان در نهایت به صلاح کشور نیست.

اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از ضرورت تعامل با FATF جهت ساماندهی معاملات مالی بین‌المللی ایران و ایجاد ارتباط بهتر با ساختارهای مالی بین‌المللی می‌گویند. از نظر آنان بدون ایجاد این تعاملات، نمی‌توان از مزیت رفع تحریم‌ها بهره برد. بانک‌های بزرگ بین‌المللی در مبادلات خود با ایران، نحوه رعایت استانداردهای مبارزه با پولشویی توسط ما را سنجش می‌کنند و اگر از نظر آنان این استانداردها به نحو مطلوبی رعایت نشود، از معاملات بانکی و مالی با ایران اجتناب خواهند کرد.

در عین حال اقتصاددانان معتقدند که فارغ از برقراری ارتباط مالی و تعاملات بانکی بین‌المللی، مبارزه با پولشویی و شفافیت‌زایی در مسیر مبادلات و معاملات بانکی ایران، جزء لاینفک برقراری سیستم مالی سالم ایران به شمار می‌رود. از این منظر باید توجه داشت که مبارزه با پولشویی هم واجب عرفی است و هم واجب شرعی. در جدول حاضر پاسخ 30 نفر از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی را به این سؤال که «آیا با تعامل با FATF جهت شفاف‌سازی معاملات بانکی و مبارزه با پولشویی موافقید؟» مشاهده می‌کنید. همان گونه که در جدول هم آمده است، اکثر قریب به اتفاق این صاحبنظران و فعالان اقتصادی، پیوستن ایران به ساز و کار‌ها و استانداردهای FATF را ضروری و لازم می‌دانند.