۰ نفر

اربابان حلقه‌های دود و تباهی

۹ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۲۹
کد خبر: 142943
اربابان حلقه‌های دود و تباهی

سازمان‌یافته عمل می‌کنند. نیرو می‌گیرند و باندهای مخوف تشکیل می‌دهند. تشکیلات گسترده و پیچیده‌ای را سازمان‌دهی و هدایت می‌کنند. از زمین، هوا و دریا برای انجام فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌کنند.

درآمدهای میلیاردی دارند، ثروتشان زیاد است و خیلی زود کله‌گنده می‌شوند. اصلا این کار را انتخاب می‌کنند که سری توی ‌سرها دربیاورند. پول‌های ‌کثیف‌شان را در جاهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ثروتشان به ظاهر پاک و قانونی باشد. خودشان را تاجر و سرمایه‌گذار می‌دانند، اما تجارتشان مرگ است و سرمایه‌ای جز تباهی و سیاهی ندارند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، قاچاق مواد مخدر سال‌هاست‌که به تجارتی پرسود برای قاچاقچیان مبدل شده است. آنها هر روز پولدارتر و قدرتمندتر از گذشته می‌شوند. براساس اعلام رئیس‌ کمیسیون مواد مخدر سازمان ‌ملل، درآمد سالانه قاچاقچیان مواد مخدر در دنیا حدود ٣٢٢‌میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود؛ یعنی روزی ٨٠٠‌میلیون دلار! درآمدی که چندبرابر بودجه بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی است.

 در ایران هم گردش مالی قاچاقچیان مواد مخدر بالاست. به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، قاچاقچیان مواد مخدر در کشور سالانه حدود ٣‌میلیارد دلار درآمد دارند. با این درآمد هنگفت طبیعی است که قاچاقچیان به دنبال گسترش دامنه فعالیت خود هستند. درآمدی که در ازای آن هزاران هزار زندگی تباه و نابود می‌شود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر درآمد و برخی جزییات جالب فعالیت بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در کشور که در بند قانون گرفتار شده‌اند.

قورباغه مکران، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر کشور

«ن» معروف به قورباغه مکران، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر کشور؛  قاچاقچی بین‌المللی‌که علاوه بر قاچاق مواد مخدر به داخل کشور، از مسیرهای اختصاصی بین‌المللی برای ترانزیت مواد مخدر به ‌کشورهای‌ حاشیه خلیج‌فارس، تانزانیا و سومالی استفاده کرده است. قورباغه مکران با تشکیل باندهای بزرگ و گسترده مافیایی توزیع و ترانزیت به بزرگترین قاچاقچی کشور تبدیل شده بود.

قورباغه مکران از ‌سال ٧١ فعالیتش را در زمینه قاچاق مواد مخدر به‌صورت حرفه‌ای آغار کرد. او طی ٢٤‌سال تجارت سیاهش، بالغ بر ٨٠٠ تن مواد مخدر را به اقصی‌نقاط دنیا قاچاق کرده است. بیش از  ٣٠٠ نفر تحت هدایت او در قالب باندهای قاچاق مواد مخدر فعالیت داشتند. قورباغه مکران همچنین با ١١ باند بزرگ دیگر قاچاق مواد مخدر همکاری داشته است.

اواسط تیرماه امسال بود که خبر دستگیری «ن» معروف به قورباغه مکران از سوی سردارحسین رحیمی، رئیس‌ پلیس سیستان‌وبلوچستان رسانه‌ای شد. کسی ‌که به گفته مقامات پلیس کشور بزرگترین قاچاقچی دستگیرشده پس از انقلاب است.  قورباغه مکران در طول سال‌ها قاچاق و ترانزیت مواد مخدر ثروت هنگفتی به دست آورده بود. براساس اعلام ماموران بلندپایه پلیس کشور تاکنون نزدیک به ١٠٠ خانه در نقاط مختلف کشور ازجمله زاهدان، دلگان، مشهد، تهران، جیرفت، کرج، ایرانشهر و استان‌های غربی از این قاچاقچی بین‌المللی کشف شده است. همچنین از قورباغه مکران هنگام دستگیری بیش ‌از ١٥‌میلیارد تومان وجه نقد به همراه اسناد گروگانگیری و ترانزیت مواد مخدر به کشورهای مختلف کشف شد.  شناسایی اموال این قاچاقچی بزرگ همچنان ادامه دارد.

باندهای مختلف قورباغه ‌مکران علاوه‌ بر قاچاق مواد مخدر به ایران، در خارج از کشور هم فعالیت گسترده‌ای داشتند. آنها مواد مخدر را از کشور افغانستان به پاکستان منتقل می‌کردند و پس از انتقال این مواد به بنادر این کشور، مواد مخدر را به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کردند.

قاچاقچی بی‌سواد با ٢‌هزار‌میلیارد تومان درآمد

«تمساح خلیج‌فارس» یکی دیگر از سرشاخه‌های اصلی قاچاق مواد مخدر است که طی دو‌سال بیش از ٢‌هزار‌میلیارد تومان از طریق قاچاق و ترانزیت مواد مخدر به جیب زده بود. تمساح خلیج‌فارس در پوشش بنگاه‌دار معاملات ملکی در یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان فعالیت می‌کرد که طی چندین‌سال فعالیت تبهکارانه، مواد مخدر تریاک را از کشور پاکستان تأمین و با هدایت به سمت آب‌های آزاد (دریای عمان و خلیج‌فارس) به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ترانزیت می‌کرده است.

قاچاقچی ٢هزارمیلیارد تومانی یا همان تمساح خلیج‌فارس، متولد ‌سال ١٣٦١ است و در سوابقش فرار از سربازی دیده می‌شود. تمساح خلیج‌فارس با وجود آن‌که سواد خواندن و نوشتن ندارد، یکی از بزرگترین شبکه‌های قاچاق و توزیع مواد مخدر را در ایران و پاکستان رهبری می‌کرده است. او در چهره‌های ‌مختلف و پوشش‌های ‌گوناگون در جنوب ایران و پاکستان فعالیت داشته و علاوه‌بر قاچاق مواد مخدر در خرید و فروش املاک جنوب کشور به‌خصوص استان هرمزگان فعال بوده است. عمده فعالیت مجرمانه قاچاقچی ٢هزار میلیاردی در جنوب‌ پاکستان و مناطق جنوبی کشور بود. او مواد مخدر را از طریق استان هرمزگان و نوار ساحلی آن به کشورهای جنوبی دریای عمان و خلیج‌فارس ترانزیت می‌کرده است.

تمساحی که کارمند قورباغه بود

نکته جالب درباره تمساح خلیج‌فارس این است که او یکی از اعضای اصلی و فعال باند بزرگ قورباغه مکران بوده است، البته این ارتباط پس از دستگیری قورباغه مکران فاش شد. تمساح خلیج‌فارس  در مهرماه‌ سال ٩٣ پس از ٥‌سال کار اطلاعاتی و امنیتی پلیس در استان هرمزگان دستگیر شد.  او که بیشتر مواقع در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سکونت داشت، در یکی از ترددهایی که به منظور انجام هماهنگی‌های مربوط به عملیات مجرمانه شبکه تحت امرش به خاک ایران انجام ‌داد، به‌دنبال یک عملیات پیچیده اطلاعاتی شناسایی و به دستور دستگاه قضائی استان هرمزگان دستگیر ‌شد. به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان، تمساح خلیج‌فارس و شبکه تحت فرمانش در مدت فعالیت مجرمانه‌شان بیش از یک‌صد تن مواد مخدر را از طریق دریا ترانزیت کردند که گردش مالی ناشی از این عملیات قاچاق بیش از ٥٥٠‌میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این تبهکار بیش از ٢٥٠میلیارد تومان را به نقدینگی تبدیل کرده است و همچنین بیش از ٥٠٠‌میلیارد تومان املاک و مستغلات را در شهرهای مختلف ایران به تملک خویش درآورده است.

سلطان کوکائین تهران

«حسین پنجک» سلطان کوکائین تهران، سرکرده یکی از بزرگترین باندهای توزیع کوکائین در پایتخت است که فقط ٣٢‌سال دارد.  بزرگترین ساقی کوکائین پایتخت بیش از یک دهه است که به صورت گسترده و حرفه‌ای در کار قاچاق و توزیع این ماده مخدر گرانقیمت است. او طی سال‌ها فعالیت مجرمانه‌اش، ثروت زیادی به دست آورده است. پلیس مبارزه با مواد مخدر ارزش ریالی اموال «پنجک» را ٤٠میلیارد تومان تخمین زده است.

اما سلطان ‌کوکائین تهران و باندش اواسط اردیبهشت‌ماه‌ سال ٩٣ طی یک عملیات فنی و اطلاعاتی ٦ماهه به دام ماموران پلیس افتادند. از او هنگام دستگیری ٢ کیلوگرم کوکائین، انواع و اقسام مواد مخدر و مشروبات الکلی کشف و ضبط شد.  به گفته سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا «پنجک» دارای ١٧ مورد سابقه در سازمان‌های امنیتی ازجمله وزارت اطلاعات، سپاه، پلیس و غیره است، اما بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست این فرد آزاد و مجدد به چرخه توزیع مواد مخدر بازگشته بود.

پنجک و جشن یک‌میلیاردی

پنجک از راه فروش کوکائین ثروت زیادی را به هم زده بود. ارزش دارایی‌های او از سوی پلیس بیش از ٤٠میلیارد تومان اعلام شده است. علاوه بر این، تاکنون چندین دستگاه خودرو لکسوس، جنسیس و... از او کشف شده است. پنجک حتی یک قایق تفریحی لوکس هم خریداری کرده بود که در یکی از بنادر شمالی کشور پهلو گرفته است. پنجک چندی قبل از دستگیری به مناسبت ٤٠میلیاردی شدن اموالش جشنی در یک ویلای بزرگ در اطراف کرج برگزار کرده بود. او برای  برگزاری این جشن حدود یک‌میلیارد تومان هزینه کرده بود تا به دوستانش نشان دهد آدم گنده و پولداری شده است.

جمعه‌خان و ترانزیت هرویین به اروپا

جمعه گم‌شادزهی (معروف به جمعه‌خان) یکی دیگر از قاچاقچیان معروف و سابقه‌دار شرق کشور بود. یکی از قاچاقچیان بین‌المللی و قدیمی انتقال تریاک از افغانستان و پاکستان به ایران.  این تبهکار نقش عمده‌ای در قاچاق تریاک، هرویین و مرفین به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشت. او چندبار موفق به فرار از تله ماموران پلیس شد.  جمعه‌خان در ‌سال ٨٢ هنگامی که یک محموله به وزن ٢تن و ٣٠٠کیلو را در قالب یک کاروان حمل می‌کرد، پس از رویارویی با پلیس اقدام به درگیری مسلحانه کرد که در این درگیری چند تن از پرسنل نیروی انتظامی به شهادت رسیدند. مدت‌ها پس از این درگیری او در کشور ساکن بود و ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان را هدایت می‌کرد، به‌طوری که بارها محموله‌های بزرگ او در کشورهای مختلف کشف و ضبط می‌شد.

باند جمعه‌خان برای انتقال مواد مخدر به ایران از شگردهای مختلف و جدیدی در اوایل دهه ٨٠ استفاده می‌کرد. آنها محموله‌های مواد مخدر را پس از جاسازی در تانکرهای سوخت، به کشور ارسال می‌کردند و این محموله از سوی دیگر عوامل باند او در تهران، سراوان، زاهدان و خاش با استفاده از اشرار مسلح که عموما از بستگان وی بودند، توزیع می‌شد و در اختیار دیگر قاچاقچیان قرار می‌گرفت. جمعه‌خان پس از انتقال مواد افیونی به کشور ابتدا آنها را در ارتفاعات شهر سراوان در کوه سفید دپو و در مرحله بعدی این مواد مخدر شامل هرویین و مرفین را از طریق دریا به کشورهای عربی و اروپا ترانزیت می‌کرد.

جمعه‌خان سرانجام در اوایل مردادماه ‌سال ١٣٨٦ زمانی که برای معامله ٣تن مواد مخدر از مخفیگاه خود در دوبی خارج شد و با مدارک جعلی تحت عنوان امان‌الله پیامی به تهران آمد، هنگام انجام معامله بیش از ٢ تن مواد مخدر از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا دستگیر شد.