۰ نفر

دولت چقدر به بانک مرکزی بدهکار است؟ +نمودار

۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۶
کد خبر: 140667
دولت چقدر به بانک مرکزی بدهکار است؟ +نمودار

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد بدهی دولت به این نهاد- بانک مرکزی - به 18 هزار و 240 میلیارد تومان کاهش یافته است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین،  بررسی ها نشان می دهد دولت تا پایان سال گذشته در حدود 18 هزار و 240 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش کمتر از یک درصد- معادل 0.7 درصد را نشان می دهد.

 بدهی دولت به بانک مرکزی فراز و فرودهای متعددی را در دو دهه اخیر تجربه کرده است. دولت یازدهم تدابیر ویژه ای برای بازپرداخت بدهی های دولت در دستور کار قرار داده است و بدهی دولت به بانک مرکزی بخش کوچکی از رقم بدهی بزرگی است که طبق آخرین برآوردها حدود 600 هزار میلیارد تومان ارزیابی می شود.

 دولت یازدهم از سه سال گذشته در صدد برآمد نسبت به احصای بدهی های دولتی اقدام و راهکارهایی را برای بازپرداخت این ارقام تدارک ببیند. بخش مهمی از پیمانکاران در حوزه برق، نفت و راه بدهی ها کلانی از دولت دارند این در حالی است که ناتوانی دولت در پرداخت این بدهی ها سبب شده است این پیمانکاران با مشکلاتی متعدد روبرو شوند .  بر اساس این گزارش بیشترین افزایش بدهی های دولت به بانک مرکزی در سال های اخیر به سال 1389 ، یعنی سال اول اجرای هدفمندی یارانه ها باز می گردد .

در عین حال بیشترین حجم کاهش نیز در همین دوره زمانی به سال 1390 باز می گردد. در این سال حجم بدهی ها دولت به بانک مرکزی 45 درصد کاهش یافت. در سه سال اخیر دولت تدابیری را برای منضبط کردن استقراض ها از بانک مرکزی در دستور کار قرار داد و تلاش کرد با پایبندی به قانون آرامشی را بر سیاست های پولی و بانکی کشور حاکم کند .

 نمودار زیر فراز و فرود بدهی های دولت به بانک مرکزی در هجده سال اخیر را نشان می دهد . (ارقام میلیارد تومان)

 

بانک مرکزی