۰ نفر

دوست‌حسینی حکم ریاست گرفت

۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۴۱
کد خبر: 140239
دوست‌حسینی حکم ریاست گرفت

سرانجام پس از ٤٠ روز، در نشست روز گذشته هیات امنای صندوق توسعه ملی اعضای هیات عامل این صندوق منصوب شدند و دوست‌حسینی نیز رییس صندوق شد. پس از ماجرای افشای فیش‌های حقوقی و به تبع آن استعفای دسته جمعی در هیات عامل صندوق توسعه ملی سرانجام روز گذشته اعضای هیات عامل معرفی شدند.

اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی هم قربانی فیش‌های حقوقی بودند. مردی که وزیر اقتصاد و کار در دولت سید محمد خاتمی و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در دولت حسن روحانی بود، چند هفته پیش به اتفاق همه هیات امنا و هیات عامل صندوق، در دفتر روحانی جمع شدند. آنها خودشان استعفا دادند و رییس‌جمهوری هم پذیرفت. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که او مبلغ ٢٨١ میلیون تومان از وام ٣٠٠ میلیونی با سود چهار درصد و ٢٠٠ میلیون تومان از حقوق اضافه خود را به سرعت به خزانه دولت برگردانده است. او هرچند با تاخیری ٩ روزه اما به منتقدان و منتشرکننده‌های فیش حقوقی‌اش پاسخ داده بود: «سه بار درخواست تجدیدنظر در حقوقم را دادم اما هر بار با عبارت «فاقد توجیه لازم تشخیص داده شده» روبه‌رو شدم.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، با کناره‌گیری صفدرحسینی به عنوان رییس هیات عامل و چهار عضو دیگر در صندوق توسعه ملی حدود دو هفته پیش بود که سرانجام هیات امنای صندوق احمد دوست حسینی را به عنوان رییس هیات عامل معرفی کرد. برگزاری جلسه هیات امنای صندوق توسعه و انتخاب ریاست و اعضای آن در حالی دیروز با حضور افرادی چون حسن روحانی، رییس‌جمهور و محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور برگزار شد که پیش از این احمد دوست حسینی دهم مرداد ماه حکم ریاست خود بر صندوق توسعه ملی را از روحانی دریافت کرده بود. اما این انتصاب با برخی واکنش‌ها ازجمله واکنش دادستان کل کشور مواجه شده بود.

محمدجعفر منتظری شیوه انتخاب دوست حسینی را مغایر قانون دانسته و گفته بود: «قبل از اینکه رییس صندوق انتخاب شود باید هیات عامل انتخاب شوند که ٥ نفر هستند و باید در هیات‌امنا شناسایی شوند تا مشخص شود واجد شرایط هستند یا خیر، سپس از بین این افراد یک نفر به عنوان رییس انتخاب می‌شود. این در حالی است که جلسه هیات امنا تشکیل نشده و این پنج نفر معرفی نشدند اما یکباره با صورتجلسه‌ای مواجه شدیم که به‌صورت دستی آن را گرداندند و در آن مطرح شده بود آقای دوست‌حسینی به عنوان رییس صندوق توسعه ملی انتخاب شده است.»

در این بین هرچند دادستان کل کشور از نامه‌نگاری با رییس‌جمهور خبر داده بود اما با این حال به نظر می‌رسد دولت برای حل این مشکل و رفع هرگونه شایبه جلسه هیات امنای صندوق را برگزار کرده و ٥ عضو هیات عامل شامل احمد دوست حسینی، علیرضا صالح، حمید تهرانفر، حمید رضا تیموری و علیرضا ساعدی را انتخاب و سپس احمد دوست حسینی را به عنوان رییس صندوق برگزیده است.

آن‌طور که دوست حسینی به ایرنا خبر داده این جلسه با حضور بیشتر اعضای هیات امنای صندوق و از جمله دادستان کل کشور برگزار شده است و به این ترتیب انتخاب دوست حسینی وجهه قانونی گرفته است. بر اساس اطلاعات دریافتی علیرضا صالح به عنوان معاون سازمان برنامه، علیرضا ساعدی و همچنین حمید تهرانفر معاون سابق نظارت بانک مرکزی از اعضایی هستند که در کنار دوست حسینی در هیات عامل قرار خواهند گرفت. در مورد نفر چهارم نیز گمانه‌زنی‌هایی در مورد تیموری‌ از طرف دیوان محاسبات وجود دارد.

حمید تهرانفر در کارنامه خود معاون نظارتی سابق بانک مرکزی را دارد؛ وی چندی پیش به عنوان قائم مقام بانک صادرات ایران منصوب شده بود. علیرضا صالح نیز تا پیش از این، معاونت امور مجلس، استان‌ها و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور را بر عهده داشت. حمیدرضا تیموری دیگر عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، سابقه فعالیت در دیوان محاسبات کشور را دارد و پیش از این معاون پارلمانی دیوان بود. علیرضا ساعدی که به عضویت هیات عامل صندوق توسعه ملی درآمده است، پژوهشگر اقتصادی است.

پیش از این مسعود مزینی، محمدسعید نوری نایینی، محمدرضا شجاع‌الدینی و محمدقاسم حسینی به همراه صفدر حسینی از اعضای هیات عامل صندوق بودند که به دنبال ماجرای افشای فیش‌های حقوقی این هیات مورد انتقاد قرار گرفته و در نهایت تصمیم به استعفا کردند و از ۱۲ تیرماه امسال از صندوق کنار رفتند. در این رابطه عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی، گفت: مسوولان در جلسه دیروز مجددا با انتخاب اعضای هیات عامل و پس از آن رای‌گیری برای انتخاب رییس هیات عامل شیوه اشتباه گذشته را اصلاح کردند.

محمد حسینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاری جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی، ‌اظهار داشت: ‌این جلسه صبح امروز(دیروز) با حضور تمامی اعضا برگزار شد و از میان ٩ نفر که برای هیات عاملی صندوق پیشنهاد شده بودند، با رای هیات امنا پنج نفر انتخاب شدند.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی با بیان اینکه مجددا در این جلسه تمامی اعضا انتخاب شدند، تصریح کرد: پس از آن حسینی به عنوان رییس هیات عامل انتخاب شد.

وی ادامه داد: در حقیقت دولت و مسوولان رویه اشتباه انتخاب رییس هیات عامل را اصلاح کرده و در این جلسه شیوه قانونی برای انتخاب رییس و اعضای هیات عامل اجرایی شد. حسینی تاکید کرد: در این جلسه اعضا‌ خواستار صدور حکم به تاریخ امروز برای هیات عامل انتخاب شده، بودند.

این نماینده مجلس یادآور شد: بر اساس صورتجلسه امروز هیات امنا آقایان دوست‌حسینی به عنوان رییس هیات عامل، علیرضا صالح معاون امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه و بودجه، تهران‌فر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی و حمید تیموری از دیوان محاسبات و ساعدی از بخش خصوصی در حوزه صنعت به عنوان اعضای جدید هیات عامل صندوق توسعه ملی انتخاب شدند.

لازم به ذکر است صالح، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان برنامه‌ و بودجه از طرف این سازمان، تیموری از طرف دیوان محاسبات کشور، تهران‌فر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی از طرف این بانک و همچنین ساعدی از طرف بخش خصوصی به این صندوق آمدند.

 

8768678768