۰ نفر

رشد اقتصادی مبتنی بر نفت خواهد بود

طیب نیا: رشد ۵ درصدی سال ۹۵ را عملی می‌دانم

۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۰۱
کد خبر: 140184
طیب نیا: رشد ۵ درصدی سال ۹۵ را عملی می‌دانم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تا پایان سال 95 رشد اقتصادی 5 درصدی که پیش‌تر وعده داده شده بود، محقق خواهد شد، اظهار کرد: آمار رشد اقتصادی بهار به‌زودی اعلام خواهد شد.

علی طیب‌نیا در حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران که شنبه‌شب - 23 مردادماه - برگزار شد، رشد اقتصادی 5 درصدی را که پیش‌تر وعده آن را داده بود، تا پایان سال 95 عملی دانست و گفت: پیش‌بینی ما این است که این رشد محقق خواهد شد ولی مبتنی بر نفت خواهد بود. نفت در ایران ظرفیت تحقق دادن رشدهای اقتصادی مناسب را دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، او در پاسخ به این پرسش که "آیا رشد اقتصادی حاصل از نفت را برای کشور مناسب می‌دانید؟" اظهار کرد: خود من نیز در این زمینه معتقدم که رشد پایدار و باثبات باید مبتنی بر سایر بخش‌های اقتصادی باشد که برای آن موارد نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد با اشاره اینکه خود وی در گذشته خبرنگار بوده است، گفت: برداشت من این است که خبرنگاران می‌توانند نقش موثری در پیشرفت کشور داشته باشند، همچنان‌که بدون نقد آگاهانه امکان پیشبرد سیاست‌ها و شناسایی کاستی‌ها و نقاط ضعف وجود ندارد.

علی طیب‌نیا در مراسم تجلیل از خبرنگاران که شنبه ٢٣ مرداد در باشگاه بانک سپه برگزار شد، با اشاره به اینکه اولین شغل رسمی او خبرنگاری بوده است، اظهار کرد: در اردیبهشت سال ١٣٥٩ به دلیل انقلاب فرهنگی به صدا و سیما اصفهان رفتم و در کنار مسئولیت‌های مدیریتی که داشتم، خبرنگار هم بودم. آن زمان امور مربوط به اپراتوری و گویندگی هم به عهده ما بود.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی شبکه‌ای از خبرنگاری خودجوش به وجود آمده بود، یادآور شد: آن زمان افراد به صورت خودجوش سخنان امام را منتشر می‌کردند و این اقدام نقش موثری را در پیشبرد اهداف انقلاب پیگیری کرد.

طیب‌نیا گفت: اکنون نیز برداشت من این است که خبرنگاران می‌توانند نقش موثری در پیشرفت کشور و اهداف انقلاب داشته باشند و بدون نقد آگاهانه امکان پیشبرد سیاست‌ها و شناسایی کاستی‌ها و نقاط ضعف وجود ندارد. البته منظور من نه تخریب و تخطئه، بلکه نقد عالمانه است؛ به این ترتیب که هم کاستی‌ها دیده شود و هم نقاط قوت.

او افزود: نقش دیگر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی است که شامل نقاط قوت هم می‌شود. اطلاع‌رسانی صحیح و ایجاد اعتماد، سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند و امروز گفته می‌شود آنچه عامل توسعه است، نه سرمایه فیزیکی و حتی انسانی بلکه سرمایه اجتماعی است که نتیجه و محصول آن اعتماد به دولت و نهادهای مسئول است که نتیجه اعتماد عامل توفیق است.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: خبرنگاران نقش مهمی در ایجاد سرمایه اجتماعی دارند. البته من معتقدم نقش انتقادی خبرنگاران و نقد منصفانه آن‌ها مهم‌ترین نقش آن‌هاست و این نقد باید بر مبنای مصحلت‌اندیشی و خیراندیشی مبتنی بر درک و شناسایی عمیق باشد.

وی همچنین تاکید کرد: نقد در کنار آثار مثبت، آثار تخریبی گسترده‌تری هم دارد. اگر با تخطئه همراه باشد به عنصر سرمایه اجتماعی آسیب می‌زند. به نظر من شرط لازم توفیق سیاست‌گذار اعتماد مردم به دولت و به دستگاه‌های مسئول است و اینکه مردم برای آن‌ها اعتبار قائل باشند.

وزیر اقتصاد در ادامه، امسال را سال تاریخی در اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: بعد از دوره تحریم‌های کم‌نظیر شاهد برطرف‌شدن کاستی‌ها هستیم. ما ضعف‌های خود را شناخته‌ایم و سعی می‌کنیم در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم.

طیب‌نیا همچنین گفت: ما می‌دانیم که اقتصاد وابسته به نفت نمی‌تواند در برابر تکانه‌های خارجی مقاومت داشته باشد و سیاست‌های اقتصادی ما اکنون براساس چنین درکی تنظیم شده است.

وی در پایان تصریح کرد: هدف ما رسیدن به رشد پایدار است که فقر را کاهش می‌دهد و رفاه را برای مردم ما به ارمغان می‌آورد.