۰ نفر

جهان در تقلا برای نجات آشفتگی اقتصادی

چین: روی ما حساب نکنید

۲ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۰۹
کد خبر: 136892
چین: روی ما حساب نکنید

در حالی که دنیا در حال تقلا برای گریز از یک دوره طولانی ‌آشفتگی در حوزه رشد اقتصادی است، نخست‌وزیر چین می‌گوید جهان نباید برای نجات از این روی کشور او حساب کند.

به گزارش بلومبرگ، در نشست مقامات مالی مهم‌ترین کشورهای توسعه یافته و نوظهور، لی که کیانگ، نخست‌وزیر چین اعلام کرد در حالی که سهم چین در اقتصاد جهانی همچنان بزرگ باقی مانده و این کشور به عنوان یک تثبیت کننده تلقی می‌شود، دومین اقتصاد دنیا با فشارهای نزولی بلندمدتی مواجه هست.
لی پس از بحث بر سر رشد اقتصادی، مبادلات تجاری و تامین مالی با سران موسسات مالی نظیر صندوق‌ بین‌المللی پول اعلام کرد: «چین هنوز یک کشور در حال توسعه است. ما نمی‌توانیم بار سنگین اقتصاد جهانی را بر دوش خود تحمل کنیم.»
کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده دنیا نیازمند اقدامات ساختاری،‌ مالی و پولی است و تکرار کرده که رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، برآوردهای رشد را کاهش داده است.

روبرتو آزودو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی (WTO) نیز هشدار داده رشد مبادلات تجاری به پایین‌ترین سطح 30 سال اخیر رسیده است در حالی که جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی از نپذیرفتن جهانی شدن در غرب ابراز نگرانی کرده است. 

 
صلح ارزی
موضوع دیگری که در فهرست نگرانی‌ها قرار گرفته، کاهش ارزش یوآن است. لی اعلام کرد: چین هیچ‌وقت وارد جنگ ارزی نخواهد شد و یوآن را در سطح قابل‌قبولی نگاه خواهد داشت. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد،  این در حالی است که این کشور به اصلاح سیستم مبادله ارز خود ادامه می‌دهد. در میان درخواست کشورهای خارجی برای کاهش ظرفیت در برخی بخش‌ها، لی اعلام کرد دولت او مشتاق است تا با کشورهای دیگر در خصوص مبادلات فولاد و زغال‌سنگ وارد مذاکره شود.
لی اعلام کرد: چین هنوز ظرفیت کاهش مالیات و سیاست‌های پولی فعال را دارد؛ هرچند همچنان سیاست‌های مالی محتاطانه خود را دنبال می‌کند. وی افزود: به دلیل انتقال از مدل قدیمی بر اساس بدهی و سرمایه‌گذاری به مدل جدید بر پایه مصرف‌کنندگان و خدمات، چین همچنان با چالش‌هایی روبروست. با این حال دولت به روند رو به جلوی اصلاح بازار ادامه خواهد داد.