۰ نفر

طلای سرخ ارزان شد

۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۰
کد خبر: 136457
 طلای سرخ ارزان شد

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه ارزش زعفران صادراتی از کشور در سه ماهه امسال ۴۸ میلیون دلار بوده است، گفت: قیمت این محصول در یک ماه گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتومان ارزان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ،  غلامرضا میری آمار صادرات زعفران در سه ماه نخست امسال را اعلام کرد و اظهارداشت: در سه ماه نخست امسال ۳۴ تن و ۱۷۹ کیلوگرم زعفران از کشور صادر شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری ندارد. نائب رئیس شورای ملی زعفران شرایط بازار این محصول را نیز خوب توصیف کرد و توضیح داد: خوشبختانه در حال حاضر  نوسانات و التهاب‌های گذشته در بازار وجود ندارد و عرضه و تقاضای طلای سرخ متعادل شده است. میری اضافه کرد: درحال حاضر حداقل قیمت این محصول پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. ‌

چندی پیش رئیس شورای‌عالی زعفران ایران با بیان اینکه ایران در رتبه نخست تولید و صادرات زعفران در جهان است، اعلام کرد: صادرات این محصول امسال حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. سیدعلی حسینی افزود: بهترین اتفاقی که در بازار زعفران ایران با برداشته شدن تحریم‌ها ایجاد شده، صادرات زعفران ایران به آمریکاست. او یادآور شد: پیش از دهه ۷۰، بازار زعفران در اختیار اسپانیا بود و اکنون در اختیار ایران است، اما اگر تولید و صادرات زعفران به‌درستی مدیریت نشود این امکان وجود دارد که دوباره ایران این بازار آماده را از دست بدهد. متاسفانه پیش از او غلامرضا میری اعلام کرده بود صادرات زعفران امسال کاهش داشته ‌است، اما حسینی تاکید کرد: صادرات زعفران نه ‌تنها کاهش نیافته، بلکه امسال بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته ‌است. رئیس شورای‌عالی زعفران ایران، برداشته شدن تحریم‌ها در افزایش صادرات را تاثیرگذار دانست و اعلام کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها، امکان ورود ایران به بازار آمریکا مهیا شده ‌است؛ از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تاکنون حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو زعفران به آمریکا صادر شده‌ است. او در رابطه با مشکلات صادرکنندگان زعفران نیز عنوان کرد: صادرکننده زعفران اسیر صراف است.

حسینی افزود: مشکلات پولی و نقدینگی همچنان به قوت خود باقی است و حتی بدتر نیز شده است، صراف‌ها همه‌چیز را برای آنها تعیین می‌کنند. به هر حال آب گل‌آلود شده و افراد فرصت‌طلب نیز از این شرایط سودجویی می‌کنند. وی دیگر مشکل در صادرات زعفران را مربوط به بخش حمل‌ونقل دانست و گفت: متاسفانه هواپیماهای ایران نمی‌توانند به برخی از مقاصد مهم پرواز داشته باشند. در صورت برقراری پرواز مستقیم به برخی کشورها، حمل‌ونقل ارزان‌تر می‌شد، اما اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی واسطه می‌شوند و نرخ‌های نجومی می‌گیرند.

صادرات زعفران به ۴۰ کشور جهان

نگاهی به آمار گمرک ایران در چند سال گذشته نشان می‌دهد که ایران بیشترین حجم صادرات زعفران را به ترتیب اولویت به کشورهای امارات متحده عربی، اسپانیا، چین، عربستان سعودی، هند، سوئد، هنگ‌کنگ، ایتالیا، تایوان و قطر دارد و لازم به ذکر است که هم‌اکنون به ۴۰ کشور جهان زعفران ایران صادر می‌شود. البته گفتنی است که قیمت زعفران در کشورهای اروپایی چند برابر قیمت آن در ایران است و البته قیمت زعفران در کشورهای همجوار چون امارات و کشورهای آسیای میانه مانند مالزی در کمترین حد خود قرار دارد. لازم به توضیح است که قیمت زعفران در بازارهای جهانی فقط بر اساس مذاکره بین خریدار و فروشنده و بر اساس کیفیت محصول تعیین می‌شود و نمی‌توان قیمت خاصی را برای آن در نظر گرفت. اما آنچه روشن است، سیر نزولی قیمت زعفران در چند ماه گذشته است که این امر می‌تواند تجار زعفران را متضرر سازد و یا آنها را به فعالیت‌های دیگر وادارد.