۰ نفر

اعلام زمینه‌های همکاری نفتی بین ایران و فرانسه

امضا توافقنامه نفتی بین ایران و فرانسه

۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۵
کد خبر: 136401
امضا  توافقنامه نفتی بین ایران و فرانسه

پژوهشگاه صنعت نفت و گروه معتبر بین‌المللی IFP ( جامعه پژوهشی) فرانسه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

در مراسم امضای این تفاهم نامه که با حضور حمیدرضا کاتوزیان رییس پژوهشگاه صنعت نفت و حسـیه دیدیهر (Didier Houssin) مدیر عامـل گروهIFP فرانسه برگزار شد دو طرف برای همکاری در 8 موضوع فناورانه در حوزه‌های مختلف بالادستی، پایین دستی و انرژی و محیط زیست همکاری خواهند کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، همکاری طرف‌های ایرانی و فرانسوی در حوزه‌های ازدیاد برداشت، تبدیلات گازی و شیرین‌سازی گاز طبیعی، روش‌های پیشرفته زمین‌شناسی، خوردگی، حفاظت از محیط زیست، کنترل و پایش میادین بالغ و برپایی دوره‌های آموزشی دوجانبه در قالب اولین مرکز مشترک تخصصی آموزشی IFP-RIPI خواهد بود.
بر اساس مذاکرات و توافقی که پژوهشگاه با این موسسه معتبر نفتی فرانسوی انجام داده، قرار است تا زمینه‌های همکاری‌ و اولویت‌های آموزشی در صنعت نفت و گاز ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد ضمن اینکه توافق اولیه درباره نحوه همکاری های دوجانبه حاصل شده است.

آی اف پی فرانسه یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی صنعت نفت فرانسه با بیش از 60 سال سابقه پژوهشی و مجموعه گسترده‌ای از شرکت‌های اقماری تحت پوشش است.

همکاری ایران و فرانسه در صنعت نفت افزایش می یابد
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ایران و فرانسه همکاری های خوبی در صنعت نفت دارند اما این همکاری ها در حوزه هایی مانند ازدیاد برداشت از مخازن به ویژه در میادین مشترک نفتی افزایش می یابد.
حمیدرضا کاتوزیان در حاشیه امضای تفاهم نامه این پژوهشگاه با مرکز جامع پژوهشی فرانسه در مصاحبه افزود: همکاری های آموزشی نیز در برنامه همکاری های پژوهشگاه صنعت نفت و مرکز جامع پژوهشی فرانسه دیده شده ضمن اینکه برای کاهش آلایندگی موتورهای احتراق داخلی، تولید سی ان جی، مینی ال ان جی و جی تی ال و روش های اقتصادی تولید سوخت های مایع از گازنیز با طرف های فرانسوی مذاکره کردیم. 
وی با بیان اینکه برای ازدیاد برداشت به ویژه در میادین مشترک حداکثر استفاده را از توان فنی و مهندسی موجود در داخل کشور خواهیم داشت اضافه کرد: شرکت های داخلی توانمندی داریم که در موضوع ازدیاد برداشت و ایجاد شرکت های دانش بنیان مشترک با پژوهشگاه صنعت نفت اعلام آمادگی کردند البته مذاکرهات با این دسته از شرکت های توانمند داخلی انجام شده است.
کاتوزیان گفت: اولویت نخست ما در طرح هایی مانند ازدیاد برداشت استفاده از توانمندی های داخلی است زیرا حفظ استقلال و رشد اقتصاد ملی نیازمند تکیه بر توانمندی های داخلی است در عین حال اگر نیاز باشد از فناوری ها و توانمندی های دیگر کشورها استفاده می کنیم اما در مذاکرات تلاش مان بر این است که همین فناوری ها را نیز بومی و داخلی کنیم.