۰ نفر

پسر شاه عربستان از کودتای ترکیه مطلع بود؟

۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳
کد خبر: 136287
پسر شاه عربستان از کودتای ترکیه مطلع بود؟

فعال افشاگر سعودی فاش کرد که محمد بن سلمان از کودتای ترکیه اطلاع داشته و مقامات ترکیه را قانع کرده تا هر نوع اطلاعاتی از دست داشتن امارات در این کودتا را به بیرون درز ندهند.

مجتهد فعال افشاگر اینترنتی عربستان سعودی فاش کرد: نقش رسمی عربستان در کودتای ترکیه هنوز مشخص نشده است، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد محمد سلمان  جانشین ولی عربستان از طریق ارتباط با بن زاید رئیس امارات از کودتای انجام شده در ترکیه اطلاع داشته است ، به همین علت دستور داد تا زمان مشخص شدن چهره واقعی این کودتا موضع‌گیری در این رابطه صورت نگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، این فعال سعودی می‌افزاید که محمد بن سلمان در عمل به تعهد خود در خطاب قرار دادن ترکیه از موضع پادشاه عربستان استفاده کرده است تا ترکیه را قانع کند از افشای هر اطلاعاتی در رابطه با نقش امارات در این کودتا خودداری کنند. عربستان در قبال افشا نشدن این اطلاعات وعده های خوبی به ترکیه داده است. 

مجهتد ابراز تأسف کرد که دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ترک‌ها آماده سازش با عربستان در زمینه مخفی نگه داشتن نقش بن زاید در این کودتا هستند، این در حالی است که تعهدات مطرح شده از سوی عربستان تعهداتی شفاهی و بی فایده است.

براساس این گزارش سرویس‌های اطلاعاتی حامی اردوغان از همکاری موجود بین بن سلمان و بن زاید اطلاع دارند، اما اسلام‌گرایان سعودی ، حزب عدالت و توسعه را نسبت به حسن‌ظن داشتن به هر رفتار عربستان قانع کرده اند.

برخی گزارش های مطبوعاتی به نقل از امیر سابق قطر از همدستی وزیرخارجه عربستان با کودتاچیان در ترکیه خبر می دهند.حمد بن خلیفه آل ثانی طی اظهاراتی گفت، آمریکا و یکی از کشورهای غربی در پس پردۀ کودتا در ترکیه هستند.

وی همچنین از همدستی عادل الجبیر وزیر امورخارجه سعودی با کشورهای مذکور (حامی کودتا)، و سکوت او درقبال رویدادهای ترکیه انتقاد کرد.

امیر سابق قطر تأکید کرد که عادل الجبیر از کودتا در ترکیه اطلاع داشت. وی از رسانه‌های وابسته به عربستان و امارات به دلیل استقبال از کودتای نظامی در ترکیه به شدت انتقاد کرد.