۰ نفر

ضرورت تغییر در روش‌های بازاریابی شرکت‌های بیمه

۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۵
کد خبر: 136051
ضرورت تغییر در روش‌های بازاریابی شرکت‌های بیمه

با اجرایی شدن قانون جدید بیمه شخص ثالث خودرو، بازاریابان حرفه‌یی پیش‌بینی آغاز تحول در بازار بیمه را کردند و با اینکه هنوز مهر ابلاغ این قانون خشک نشده آثار تاثیر‌گذاری آن را بر شرکت‌های بیمه در حال هویدا شدن است.

جنگ قیمت، نرخ‌شکنی، دامپینگ برای کسب نقدینگی توسط شرکت‌های بیمه‌یی که هیچ برنامه بازاریابی، تبلیغات و برنامه‌یی برای تغییر روش‌های اجرایی خود نداشتند و ندارند به پایان رسید.

می‌گویند شرکت‌هایی که بخواهند، تخفیف دهند به روش‌های مختلف این کار را خواهند کرد. آنها با دادن کارت هدیه، صدور الحاقیه کاهشی و... به این کار مبادرت خواهند ورزید! اما باید در پاسخ به این رفتار گفت: بله آنها به‌طور محدود و با سختی می‌توانند به این اقدامات بپردازند اما فقط و فقط به‌صورت محدود، زیرا بر اساس قانون مصوب اخیر شخص ثالث، بیمه مرکزی ایران به عنوان مقام ناظر مسوول جلوگیری از اینچنین نرخ‌شکنی در بازار بیمه است و در صورتی‌که به‌واسطه انبوه‌فروشی ثالث خودرو به روش تخفیفات آنچنانی و ایجاد شرایط ناتوانی مالی برای هر شرکت بیمه و متعاقبا گرفتار شدن بیمه‌گذاران مسبب حوادث رانندگی قانونا بیمه مرکزی ایران پاسخگوی ضعف در نظارت به‌علت ممانعت از این‌گونه اقدامات شرکت‌های بیمه شناخته خواهد شد.

پس با اجرایی شدن قانون جدید بیمه شخص ثالث به‌علت الزامات قانونی و تکالیف دقیق مشخص شده برای بیمه مرکزی ایران و شرکت‌های بیمه امکان ارزان‌فروشی با تخفیف از بین رفته و جریان ورود منابع مالی سهل‌والوصول بدون شک به تدریج قطع خواهد شد. این اقدام به نفع صنعت بیمه،  بیمه‌گذاران،  شبکه نمایندگی و کارگزاری خواهد بود. زیرا شرکت‌های بیمه به‌ناچار برای بقا در بازار مجبور به تولید و عرضه محصولات جدید بیمه‌یی و تغییر محصولات موجود برای جلب رضایت بیمه‌گذاران هستند. میانگین نرخ حق بیمه کلیه رشته‌های بیمه باید پایین بیاید و به موازات آن مدیریت ریسک در جامعه بیمه‌گذاران برای کاهش پتانسیل ریسک و ضریب خسارت جدی گرفته شود. راهی که شرکت‌های بیمه در کشورهای توسعه‌یافته رفته‌اند و ما هم به عنوان پس‌قراولان این زنجیره لاجرم باید بپیماییم. صنعت بیمه از این پس باید روش‌های فعالیت، خدمات‌دهی و بازاریابی کنونی خود را تغییر دهد و در صحنه عمل و نه در شعار دنبال پیاده‌سازی اصل مشتری‌مداری باشد. دیگر روش‌ها و رویکردهای مدیریت سنتی در این بازار پر تحول پاسخگوی ادامه حیات و فعالیت شرکت‌های بیمه نخواهند بود و قطعا از این پس نقش و اهمیت خدمات نمایندگان، کارگزاران و ارزیابان خسارت بیمه به‌طور روزافزون پررنگ‌تر و جدی‌تر خواهد شد. معادله رفتار و کردار در بازار بیمه برعکس خواهد شد و شرکت‌های بیمه‌یی که حق بیمه سهل‌والوصول پرتفوی ثالث خودرو آنها را تبدیل به یک اداره و نه شرکت تجاری کرده بود، تعطیل و فضای مناسب برای مدیران و شرکت‌های بیمه هوشمند و نوآور بازرگان ایجاد خواهد شد.

* کارشناس بیمه