۰ نفر

رنگ طلا بر چهره تالار نقره‌ای

۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 136003
رنگ طلا بر چهره تالار نقره‌ای

در هفته‌یی که گذشت، بورس کالای ایران شاهد عرضه و تقاضای چند محصول مهم و آرامش نسبی در برخی محصولات بود؛ یکی از این رخدادها میزان عرضه قابل توجه شمش هزار پوندی 99.8 و شمش طلای معدن موته نسبت به هفته‌های قبل بود.

 از سوی دیگر به گفته کارشناسان، بازار وکیوم باتوم و قیر شرایط آرامی دارد و به همین دلیل معاملات این کالاها نیز بدون رقابت خریداران در هفته قبل به پایان رسید. از روز دوشنبه تا پایان هفته نیز محصولات پتروشیمی و جو دامی با رونق نسبی همراه بود.

 آرامش در بازار قیر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در نخستین روز از معاملات هفته گذشته، معاملات وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز و تهران با قیمت پایه انجام شد. وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز به میزان ۱۲هزارتن عرضه و ۱۵۱۳۰ تن تقاضا داشت و در نهایت با قیمت پایه ۴۸۰تومان مورد معامله قرار گرفت.

همچنین وکیوم باتوم پالایش نفت تهران هم با حجم ۷هزارتن عرضه و ۷۶۲۰ تن تقاضا داشت، این کالا هم با قیمت پایه۴۸۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. معاملات قیر نفت پاسارگاد تهران، شیراز، تبریز و بندرعباس نیز با تقاضایی کمتر از عرضه و با قیمت پایه انجام شد.

در همین حال گوگرد گرانوله پالایش نفت تبریز هم به میزان ۳۰۰ تن عرضه و ۳۵۰ تن تقاضا داشت و در نهایت با قیمت پایه ۲۴۳تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین لوب‌کات سنگین پالایش نفت ترهان هم که به میزان ۷هزارتن عرضه داشت، به همین میزان نیز تقاضا برای این کالا ثبت شد و نهایتا این کالا با قیمت ۷۵۵تومان توسط خریداران مورد معامله قرار گرفت.

در این روز همچنین تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه معاملات جو دامی ۵ استان کشور بود. در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز ۷هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت تهران و ۱۲هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت تبریز معامله شد. دومین روز معاملات نیز با عرضه 22هزار و 700 تن انواع مس سه شرکت تولید‌کننده همراه بود. همچنین یک هزار تن مس مفتول، یک هزار و 500 تن مس کاتد، 20هزار تن مس کم عیار، 12تن کنسانتره فلزات گرانبها و 120تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران، 100تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 100تن مس مفتول شرکت گیل‌راد شمال در این تالار عرضه شد.

بر اساس این گزارش، 200تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، 200تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو و 20کیلوگرم شمش طلای معدن زرشوران نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد عرضه 82هزار و 282تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 160تن روغن سرخ کردنی، 660 تن روغن سویا، 300 تن شکر سفید، 100 تن برنج هندوستان، 2هزار تن کنجاله سویا و 500 تن کنجاله کلزا بود.

 رونق محصولات پتروشیمی و جو

روز دوشنبه نیز تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۸۹هزار و ۷۱۲ تن جو دامی ۹ استان کشور بود. طی این روز و تالار مذکور استان‌های مرکزی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان و فارس محصول جو خود را در قالب طرح قیمت تضمینی روی تابلوی عرضه برد.

در این روز ۲هزار تن کنجاله سویا و ۵۰۰ تن کنجاله کلزا شرکت فرآوری سبوس کندوج، ۶۶۰ تن روغن سویا و ۱۶۰تن روغن سرخ کردنی شرکت کشت و صنعت آرین طعم خزر و ۴۰۰تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، فیروزکوه، میبد، دعبل، دهخدا، فارابی و برنج هندوستان نیز عرضه شد. از سوی دیگر ۵هزار و ۷۱۱ تن مواد پلیمری، ۳۰هزار و ۳۰۰ تن قیر، ۱۰۰ تن گوگرد کلوخه و ۱۲ هزار تن وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روی میز عرضه رفت. تالار محصولات صنعتی و معدنی هم عرضه ۴۰۰ تن شمش هزار پوندی 99.8 و ۴۰۰ تن بیلت شرکت ایرالکو و ۱۰ کیلوگرم شمش طلای معدن موته را تجربه کرد.

23 تیرماه نیز تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۳۲هزار و ۵۹ تن مواد پلیمری ۱۷ شرکت پتروشیمی بود. شایان ذکر است ۳۳هزار و ۹۰۰ تن قیر، ۳هزار تن گوگردگرانوله، یک هزار تن لوب کات و ۱۰۰ تن بنزن نیز در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۵ هزار تن وکیوم باتوم، ۵۱ هزار و ۲۵۰ تن قیر و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی را تجربه کرد.

طبق این گزارش، ۱۵هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان، ۷۰۰ تن شمش هزار پوندی 99.8 و یک هزار تن بیلت شرکت ایرالکو، ۱۰۰ تن شمش روی شرکت ذوب روی‌تال و ۱۴ کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. همچنین تالار محصولات کشاورزی عرضه ۷۹هزار و ۹۲ تن جو دامی استان‌های فارس، مرکزی، همدان، خراسان رضوی، کرمانشاه، قم، سمنان، اصفهان، البرز، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، ایلام و خوزستان در قالب طرح قیمت تضمینی را تجربه کرد.

در آخرین روز معاملات، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۵۲هزار و ۳۳۹ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. طی این روز و در تالار مذکور ۹هزار تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت فارابی، کشت و صنعت دهخدا، فیروزکوه، نقش جهان و کشت و صنعت کارون نیز به صورت سلف در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

این گزارش حاکی است ۱۱هزار و ۶۵۰ تن عایق رطوبتی، قیر و گوگرد در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

 تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در روز چهارشنبه شاهد عرضه یک هزار و ۲۱۰تن میلگرد شرکت صدر فولاد، ۱۱۰ تن سبد میلگرد فولاد آذربایجان، یک هزار تن بیلت و ۲۰۰ تن شمش شرکت ایرالکو و ۱۵ کیلوگرم شمش طلای معدن موته بود. از سوی دیگر تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز عرضه ۲۸هزار و ۹۰۰ تن قیر، ۳۲هزار و ۱۰۰ تن وکیوم باتوم، ۲۰هزار و ۴۱۱ تن مواد شیمیایی، ۱۰هزار و ۵۰۰ تن لوب کات را تجربه کرد