۰ نفر

سرمایه گذاری در تولید اجاق گاز

۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۱۸
کد خبر: 135935
سرمایه گذاری در تولید اجاق گاز

شاید در نگاه اول مراحل تولید و تجهیزات مورد نیاز ساخت اجاق گاز به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات آشپزخانه منزل هر یک از ما بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد، اما این وسیله ای که تقریباً بودنش در زندگی ما به یک نیاز تبدیل شده جزو یکی از حساس ترین و دقیق ترین تجهیزاتی است که برای منزل تهیه می کنیم؛

 چون بحث ایمنی و سلامت خانواده وجود دارد، به طوری که بسیاری از فعالان و تجار لوازم خانگی معتقدند کیفیت اصلی ترین سرمایه یک تولید کننده در این بخش از صنعت است. از این رو استفاده از قطعات و تجهیزات ایمن و دارای استانداردهای قابل اعتماد یکی از اصول و نیازهای اولیه تولید اجاق گاز است که باید هر تولید کننده ای درنظر داشته باشد، اما نکته جالب درباره سرمایه گذاران تولید این وسیله این است که لزوما تولیدکنندگان خود سازنده قطعات نیستند و نیازی هم به سرمایه گذاری در این زمینه نیست چون برخی از کارخانه های تولیدی قطعات مختلف تجهیزات آشپزخانه ای هستند که با توجه به تولید انبوه قطعات مورد نیاز می توانند هزینه تمام شده قطعات را برای تولیدکنندگان محصول اصلی یعنی اجاق گاز کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، حمید موتابچی، مدیرعامل گروه صنعتی جنرال تک پارسیان یکی از تولیدکنندگان قطعات اجاق گاز در بخش های مختلف و دیگر تجهیزات آشپزخانه در این زمینه  می گوید: به طور کلی براساس اصول اقتصادی نیازی نیست یک کارخانه تولیدی در هر زمینه ای از صفر تا صد کار را خود انجام دهد چون هنگامی که زنجیره ای از تولیدکنندگان در کنار یکدیگر به صورت لازم و ملزوم فعال شوند نه تنها ارزش افزوده بالاتری می توان ایجادکرد، بلکه با استفاده از گستره سفارشات می توان بازه قیمتی را در حد قابل توجهی کنترل کرد.

موتابچی می افزاید: گروه صنعتی جنرال تک پارسیان نیز با همین استدلال با استفاده از تخصص و توانمندی های مورد نیاز در این زمینه وارد میدان تولید قطعات مختلف اجاق گاز شد و اکنون بخش قابل توجهی از نیاز بازار تولیدکنندگان داخلی را تأمین می کند.

تخصص عامل موفقیت

این فعال صنفی معتقد است برای ایجاد یک کارخانه تولیدی قطعات لوازم خانگی بخش های مهمی چون ریخته گری، تراشکاری، پرس کاری، لعاب کاری، آبکاری و رنگ کاری باید وجود داشته باشد چون تمام قطعات مورد نیاز تولید تجهیزات آشپزخانه به توانمندی این بخش ها وابسته است و از آنجا که معمولاً اجاق گاز تحت تأثیر فرسایش های متفاوتی از جمله زنگ زدگی و حرارت قرار می گیرد باید در تمامی مراحل یاد شده کیفیت قطعات و استاندارد تولیدی آنها به گونه ای باشد که این فرسایش به حداقل خود رسیده و امکان مقاومت در شرایط نامساعد را داشته باشد تا ایمنی مصرف کننده در بالاترین استانداردهای بین المللی رعایت شود، به همین دلیل تخصص اصلی ترین پیش نیاز تولید قطعات در این بخش از صنعت است.

وی که راه اندازی یک واحد تولیدی این چنینی را در مجموع نیازمند حدود 2 میلیارد تومان تجهیزات بدون درنظر گرفتن زمین کارگاه برآورد می کند به خبرنگار ما می گوید: برای تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید اجاق گاز بخش های اصلی یاد شده مورد نیاز است، بنابراین در برخی موارد لازم است که سالن های متفاوتی در اختیار داشته باشیم که همین امر باعث افزایش نیاز به سرمایه اولیه علاقه مند خواهد شد، اما اگر این افراد بتوانند با استفاده از اصول اقتصادی و همچنین چگونگی برنامه ریزی برای تولید قطعات با گستره قابل توجه داشته باشند اصل سرمایه گذاری می تواند حداکثر تا 40ماه در شرایط عادی اقتصادی مستهلک شود اما همانطور که می دانید امروز اوضاع اقتصادی و رونق کسب و کار کمی دستخوش تغییرات شده است.

تحقیق و توسعه هزینه بر هستند

موتابچی با تأکید براینکه اشتغال زایی در چنین واحدهایی می تواند جزو گزینه های قابل توجه برای اجتماع باشد، افزود: از آنجا که تمامی پرسنل مورد نیاز برای ایجاد و راه اندازی چنین واحد صنعتی باید دارای تخصص ها و مهارت های خاصی باشند از نظر ایجاد اشتغال در جامعه می توان جایگاه قابل توجهی برای آنها در نظر گرفت، بنابراین در صورت توسعه و رونق کسب و کار این نوع کارگاه ها کارگران ماهر و متخصصان به سادگی جذب خواهند شد.

 این فعال صنفی در ادامه تأکید می کند: کلیدی ترین راز موفقیت و همچنین بقای یک واحد تولیدی که در زمینه تولید قطعات مورد نیاز برای ساخت تجهیزات آشپزخانه ها فعالیت می کند این است که در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری مناسبی داشته باشد. چون این صنعت دائماً در حال تغییر و تحول است و از آنجا که مستقیم به سلیقه مردم و خریداران ارتباط دارد در صورتی که تولید کننده قطعات نتواند نیازهای قطعه ای تولیدکننده محصول اصلی را فراهم کند محکوم به شکست خواهد بود.

وی تصریح می کند: البته طراحی و نوع قطعات در یک بخش قرار خواهد گرفت و تمرکز در تولید قطعات با کیفیت و طراحی های منحصربه فرد با کارایی بالا نیز سوی دیگر معادله است چون همانطور که قبلا نیز اشاره شد تولید تجهیزات آشپزخانه دارای سه پیش شرط اصلی کیفیت، ایمنی و اقتصادی بودن هستند بنابراین باید به گونه قطعات طراحی و ساخته شوند که تمام این عوامل در محصول نهایی دیده شود.

موتابچی در پایان می افزاید: امروز تخصص و تجهیزات موجود در زمینه تولید قطعات مورد نیاز برای ساخت اجاق گاز تماما در کشورمان وجود دارد و می توانیم با افتخار اعلام کنیم که نه تنها توان تأمین نیازهای تولیدکنندگان داخلی را داریم بلکه با رعایت بالاترین استانداردهای بین المللی از نظر طراحی و ایمنی می توانیم قطعات مورد نیاز برندهای معتبر و معروف جهان را نیز تأمین کنیم.

هزینه های سرمایه گذاری

وقتی با تولیدکنندگان در مورد هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی خطوط تولیدی در زمینه های کاری شان صحبت می کنیم، اغلب اعداد و ارقامی تقریبی به زبان می آورند و از اینکه نمی توان عدد دقیقی ذکر کرد، حرف می زنند. با این حال معمولاً تا حدودی می توان در این زمینه ارقامی به دست آورد. موتابچی نیز در این زمینه اشاره هایی دارد و می گوید: برای راه اندازی خط تولید معمولی یعنی خریداری دستگاه پرس معمولی برای گاز سه شعله، به 50 تا 60میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز است.

اگر کسی بخواهد گاز کابین دار یا فردار تولید کند، حداقل سرمایه مورد نیازش بین 4 تا 7میلیارد تومان است چون دستگاه های پرس و جوش و. . . متفاوت است.در نهایت اگر سرمایه گذار بخواهد کارخانه مدرنی با خط تولید انواع گاز مانند فرگاز و. . . احداث کند و کارخانه اش  مجهز به 3 تا 4 خط تولید باشد، بیش از 20میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.