۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار سرمایه و تناقض‌گویی سیاست‌گذران

۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
کد خبر: 499746
بازار سرمایه و تناقض‌گویی سیاست‌گذران

شدیدترین سقوط تاریخ بورس تهران از 20 مرداد آغاز شد و شاخص کل طی حدود پنج ماه بیش از 4۵ درصد ریزش کرد. در ایـن مدت کارشناسـان عوامل متعددی را دلیل ریزش بورس عنوان کردند؛ فساد برخی حقـوقی‌هـا، فـروش صندوق‌هـا و هیجـان سهامداران خرد، حبابی بودن بازار و ... . اما در همه تحلیل‌ها یک عامل مشترک وجود دارد: بی‌تدبیری و تناقض‌گویی سیاست‌گذاران.

به گزارش اقتصادآنلاین، دژپسنـد، وزیر اقتصـاد در مصاحبه‌هـای مـتـعددی مـردم را به سرمایـه‌گـذاری در بورس دعوت کرد و از برنامه‌های ویژه برای این بازار خبر داد. مصاحبه‌هایی از این دست موجب ورود حجم بالایی از نقدینگی به بورس و رشد چهار برابری شاخص کل از ابتدای سال تا ۲۰مرداد شد.

مـصـاحبـه‌هـای سیـد مهــدی سدیـدی، عضـو هیئت مدیره شرکت بورس یـکی از تناقص‌های بارز مسئولان و مدیران بازار سرمایه‌است. وی در 20 مرداد افـت شاخـص را نگران‌کننده و به‌معنای افـت سنگین بورس نمی‌دانست و سهامداران را از آینده خوب بازار مطمئن ‌کرد. اما سدیدی در 20 آبان و پس از افت شدید شـاخص از پاسـخ به پرسش اشتبـاه بـودن دعوت مردم به بورس طفره می‌رود. سدیدی در نهایت بیان می‌کند که نفس دعوت به بازار سرمـایـه نسبت بـه سـایر بازارهـای مـوازی اتفاق درستی بود. امـا ایشان نگفتنـد پاسخگوی زیـان بیـش از 50 میلیون سهامدار چه کسی است؟

سدیدی در خصوص نحوه سیاستگذاری بازار سرمایه نیز صحبت‌های متناقضی داشته است. در ماجرای عرضه صندوق پالایش یکم بیان کرد که با توجـه به بزرگ شـدن بازار نیـاز است کـه تصمیم‌گیری‌ها با دقت بیش‌تری انجام بگیرد. اما در خصوص تصمیماتی همچون ممنوعیت معاملات روزانه که انتقادات زیادی را به همراه داشت پاسخ دیگری را ارائه می‌دهد. وی در خصوص این سیاست‌های هیجانی که نـااطمینانـی‌های بازار را تشدید کرد، سرعـت تصمیم‌گیری را مرتبط با سرعت تحولات بازار دانست.

مرور مصاحبه‌های چند وقت اخیر مسئولان مملو از پاسخ‌های متناقض و مبهم است.

وزیر اقتصاد در یکی از مصاحبه‌ خود پس از چند روز رشد بازار بعد از موج اول ریزش سنگین شاخص کل، بیان کرد که بازار سرمایه مورد توجه حکومت است. با این وجود پس از این مصاحبه بازار سهام به روند نزولی خود ادامه داد و شاخص کل حدود ۲۵درصد افت کرد.

طبق گزارشی که نائب رئیس مجلس منتشر کرده است، نام مجموعه تحت کنترل سدیدی در بین حقوقی‌های با بیشترین میزان مازاد فروش در بازار سهام دیده می‌شود

پرسش بی‌پاسخ این است که با وجود مشهود بودن قصور مسئولین در وضعیت فعلی بازار، چرا استعفا نمی‌دهند و حتی برخی از آن‌ها به دنبال سمت‌های جدید هستند؟