۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گروگان‌گیری ۴۰میلیارد دلاری

۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبر: 498734
گروگان‌گیری ۴۰میلیارد دلاری

در دو سال اخیر و با تشدید تحریم‌های آمریکا حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در پنج کشور بلوکه شده‌است.در این مدت اقداماتی در راستای آزادسازی منابع بحق کشور انجام شده و به نظر می‌رسد خبر‌های خوبی در راه باشد.آیا با روی کار آمدن بایدن این منابع آزاد و به گفته روحانی قیمت دلار تا ۱۵هزار تومان سقوط خواهد کرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین ، طی دو سال گذشته در پی اعمال تحریم‌ها حدود 40میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در پنج کشور بلوکه شده است. این کشورها که دوست و همسایه ایران هستند با شروع تحریم‌ها ارتباط خود را با ایران قطع کرده و تحت فرمان آمریکا درآمدند. طبق آخرین آمار حدود 20میلیارد دلار در چین، 7میلیارد دلار در هند، 7میلیارد دلار در کره جنوبی، 5میلیارد دلار در عراق و 1.5میلیارد دلار در ژاپن مسدود شده‌ است.

 در این راستا مسئولان رایزنی‌هایی با مقامات برخی کشورها برای بازگرداندن این منابع انجام داده‌اند. بیستم مهر ماه ظریف به پکن سفر کرد اما در مذاکرات مسئولان دو کشور نشانه‌ای از آزادسازی منابع ایران دیده نشد. همتی هم 21مهر ماه برای چهارمین بار برای مذاکره به عراق سفر کرد و نتیجه این اقدام را موفقیت‌آمیز دانست. به گفته رییس اتاق ایران و عراق، طبق توافق مقرر شده این منابع در قالب خرید کالا برگردانده شود و بخشی هم به صورت فیزیکی وارد شده است.

هند جزو اولین کشورهایی بود که با آغاز تحریم‌ها ارتباط خود را با ایران قطع کرد و تاکنون اقدام قابل ملاحظه‌ای برای آزادسازی منابع از این کشور انجام نشده است. ژاپن هم جزو کشورهایی است به نظر می‌رسد تحت تاثیر ارتباط نزدیک با آمریکا فعلا قصد آزادسازی منابع ایران را ندارد.

هفته گذشته هم همتی با قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی با هدف تعیین تکلیف منابع ارزی به مذاکره نشست. در این جلسه مقام کره‌ای پیشنهاد داد که به ازای این منابع، آمبولانس و کیت تشخیص کرونا به ایران بدهند. این درحالی است که ایران اکنون تولیدکننده کیت کرونا بوده و قصد دارد این منابع را به غذا، دارو و کالاهای مورد نیاز اختصاص دهد. از همین رو همتی ضمن مخالفت با این پیشنهاد اعلام کرد که مشکل ما با 20 یا 50میلیون دلار حل نمی‌شود و کره باید 7میلیارد دلار ایران را به همراه سود آن برگرداند.

یکی از مهمترین مباحث در این رابطه تاثیر بازگشت منابع بلوکه شده بر قیمت دلار است. آخرین اظهارات مربوط به روحانی است که اعلام کرده در صورت آزادسازی منابع، قیمت دلار تا حدود 15هزار تومان کاهش خواهد یافت. تعیین تکلیف این منابع جدای از تلاش مسئولان، به نحوه برخورد رییس جمهور جدید آمریکا با ایران و آینده تحریم‌ها بستگی دارد.

اما فارغ از تاثیر عرضه 40میلیارد دلار بر نرخ ارز، این منابع در شرایط بسیار سخت بلوکه شده و آزادسازی آن‌ها نه لطف، بلکه حق مسلم ما است.