۰ نفر

اقتصاد جهانی در لبه تیغ رکود

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۳۸
کد خبر: 389513
اقتصاد جهانی در لبه تیغ رکود

با توجه به گفته کارشناسان در حوزه اقتصادی احتمال اینکه اکثر کشورهای جهان از ۱۲تا ۱۸ماه آینده دچار رکود اقتصادی شوند بسیار زیاد است و اگر رکود به وقوع بپیوندد سیاست مداران نیز دیگر قادر نخواهند بود آن را کنترل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، دوره رکود، دوران کسادی و بحران تمام خصوصیات این دوره در مقابل دوران رواجی قرار دارد. حجم تولید و تجارت کاهش یافته مخصوصاً در مورد کالاهای بادوام حتی در مورد بعضی از آن‌ها معمولاً حجم تولید به کم‌تر از حجم مصرف می‌رسد.

مارک زندی اقتصاددان گفت:" اگر اتفاقی در اقتصاد جهانی نیافتاد که چرخه اقتصاد را به حرکت در بیاورد به خصوص در روابط دیپلماتیک رکود روز به روز به اقتصاد جهانی نزدیک تر خواهد شد."

وی همچنین افزود:" حتی اگر اقتصاد جهانی در رکود فرو نرود شاهد تضعیف آن طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خواهیم بود."

این اقتصاددان در خصوص اینکه می شود جلوی رکود را گرفت یا خیر می گوید:" بله می شود جلوی رکود اقتصاد جهانی را گرفت اگر که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، از تشدید جنگ تجاری با چین دست بردارد، انگلیس به جای خروج از اتحادیه اروپا راه حلی برای این مشکل پیدا کند و بانک های مرکزی نیز اقدام به اجرا بسته های محرک پولی خود کنند.

بسته های محرک پولی که توسط بانک های مرکزی کشورها اجرا می شودند عبارتند از یک سری اقدامات در جهت متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار که شامل کاهش نرخ بهره، فروش اوراق مشارکت و فروش اوراق قرضه و... می شود.

وی در خصوص شدت رکود می گوید:" شدت این رکود اقتصادی که اقتصاد جهانی را هدف خود قرار داده است بسیار زیاد است و بی سابقه."

صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی جهانی اظهار داشت که اقتصاد جهانی با کمترین سرعت از زمان بحران مالی در حال رشد است.

از نظر کارشناسان اقتصادی صندوق بین المللی پول مهم ترین عوامل کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی و احتمال وقوع رکود عدم اطمینان به برگزیت، بحران های ژئوپلیتیکی و درگیری های تجاری است.

مارک زندی در این خصوص می گوید:" بحران ها و تنش های بین دو کشور در عرصه اقصادی تنها در اقتصاد آن کشور تاثیر نخواهد گذاشت بلکه اقتصاد جهانی را با دگرگونی های پیاپی مواجه می کند که باعث می شود توازن در بازار عرضه و تقاضا بهم بخورد پس کشورها باید مراقب سیاست هایی که پیش می گیرند باشند چراکه نه تنها اقتصاد خود بلکه اقتصاد جهانی را درگیر خواهند کرد."

وی در ادامه گفت:" راه حل اصلی جلوگیری از رکود اقتصادی این است که دولت ها از هزینه های خود بکاهند و آن طور که دیده می شود احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار پایین است."

مارکتس اینسایدر نیز در این باره گزارش داد:  بیشتر از ۷۰ درصد کارشناسان در حوزه اقتصادی بر این عقیده اند که احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا بسیار زیاد است و به احتمال زیاد این رکود تا قبل از سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد افتاد.

به تبع رکود آمریکا غول اقتصاد جهانی سایر کشورها را نیز درگیر خواهد کرد و رشد اقتصاد جهانی را کند خواهد کرد از عوامل اصلی احتمال وقوع رکود در آمریکا می توان به جنگ تجاری آن با چین اشاره کرد.

همچنین مجمع جهانی اقتصاد نیز گفت: در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹ کند شدن سرعت رشد اقتصادی آلمان باعث نگرانی کارشناسان در حوزه اقتصادی شد چرا که تضعیف موتور اقتصادی اروپا یکی از نشانه های رکود است.

تلگراف نیز نوشت: اوراق قرضه ایالت متحده نیز خبر از رکود را می دهد و در این بین کاهش فعالیت سهامداران و پناه بردن آن ها به سمت دارایی های امن مثل طلا نشان دهنده احتمال وقوع رکود است.

افزایش تعرفه کالاها حتی با کاهش مجموعه ای از مالیات های آمریکا در چین، این بدان معناست که کالاهای ۱۱۰ میلیارد دلاری در حال گران شدن هستند.