۰ نفر

وضعیت ماینینگ قانونی در ایران بعد از کاهش ارزش بیت کوین

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۸
کد خبر: 681759
وضعیت ماینینگ قانونی در ایران بعد از کاهش ارزش بیت کوین

ارزش رمز ارزها در سال های گذشته همواره دچار نوسان های مثبت و منفی بوده است. شاید همین نوسانات بوده که سودآوری در این بازار را چشمگیر کرده است. اما در بازار خرید و فروش رمز ارزها همین نوسانات باعث ایجاد ریسک بسیار زیادی برای سرمایه گذاران ناآشنا به بازار شده است. راه کم ریسک تر و بعضا بدون ریسک بجای خرید و فروش رمز ارزها، استخراج رمز ارز با استفاده از دستگاه ماینر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که برای استخراج یک رمز ارز جدای از بحث قیمت و میزان سود آن باید به امنیت شبکه و الگوریتم استخراج توجه ویژه نمود. در بین همه رمز ارزهای موجود در بازار دنیا بهترین و امن ترین رمز ارز؛ بیت کوین است که به عنوان اولین رمز ارز، بیشترین سود را برای استخراج کننده دارا است.

برای محاسبه سود یک دستگاه ماینر عوامل متفاوتی را باید در نظر بگیریم. اولین مورد ارزش آن رمز ارز است. دومین و مهمترین عامل سوددهی یک ماینر سختی شبکه رمز ارز است. به زبان ساده میتوان سختی شبکه را اینگونه تعریف کرد که هرچه تعداد ماینر های فعال در شبکه جهانی زیادتر باشد سختی شبکه رمز ارز زیاد می‌شود و میزان سود برای هر ماینر کاهش می‌یابد.

یکی از سوال‌هایی که همواره برای کاربران پیش می‌آید این است که چرا باید بیت کوین استخراج کنیم. برای جواب باید بدانید که اولا بیت کوین امن ترین شبکه بین تمامی رمز ارزها را در دنیا دارد و تقریبا می‌توان گفت امکان به صفر رسیدن ارزش این رمز ارز وجود ندارد. یکی از دلایل این اظهار نظر محدود بودن تعداد بیت کوین‌های موجود است که 21 میلیون عدد بیشتر نیست و بعد از آن دیگر امکان تولید یا استخراج بیت کوین وجود ندارد. البته این موضوع برای ماینرها نگرانی ایجاد نمی‌کند چون اولا استخراج همین تعداد تا حدودا سال 2140 ادامه خواهد داشت و دوما در صورتی که حتی تمامی بیت کوین‌ها استخراج شود باز هم ماینرها از کارمزد تراکنش های انجام شده در شبکه بیت کوین سود قابل توجهی را کسب خواهند کرد. هرگز ماینرهای بیت کوین در شبکه نباید خاموش باشند، فعالیت تعداد زیادی ماینر در شبکه جهانی باعث افزایش میزان امنیت آن شبکه خواهد بود.

برای ورود به صنعت بزرگ ماینینگ ابتدا باید انتخاب ماینر صحیحی انجام دهیم. با قطعیت می‌توان گفت تمامی دستگاه‌های با قدرت پردازش پایین نو نیستند؛ پس بسیار مهم است بدانیم که دستگاه ماینری که خریداری می‌شود با چه شرایطی محیطی نگهداری شده و چه میزان کار کرده است.

ارز دیجیتال

نکته بسیار مهم میزان قدرت پردازش ماینرها است. بیت مین که جزو پرچم داران کارخانه‌های تولید ماینر در دنیا است هر ساله مدل‌های ماینر جدید خود با قدرت پردازش بالاتر و مصرف برق یکسان و حتی کمتر با مدل های قبلی تولید می‌ک‌ند. بدیهی است که هر چه قدرت پردازش ماینرها بیشتر باشد سوددهی بیشتر دارد.

قیمت تجهیزات ماینینگ همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران و علاقه مندان به حوزه ماینینگ بوده و است. قوی ترین دستگاه ماینر حال حاضر بازار ماینر S19pro با قدرت پردازش 110 تراهش است. بهترین ماینر بازار با بازدهی بسیار بالا است قیمت این ماینر در اسفند 1400 تا حدود 400 میلیون تومان هم معامله می‌شد قیمت بیت کوین در این زمان در بهترین حالت خود یعنی 67 هزار دلار بود؛ ولی با افت شدید ارزش بیت کوین قیمت، این ماینرها افت شدیدی داشت. در اردیبهشت سال 1401 که قیمت بیت کوین حدودا 35 هزار دلار شد قیمت ماینر S19pro حدود 300 میلیون تومان بود. در حال حاضر این ماینر را درصورتی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشد و دارای برگه سبز گمرگی و فاکتور رسمی باشد را میتوان با سرمایه حدود 120 میلیون الی 140 میلیون باتوجه به نو و کارکرده بودن دستگاه تهیه نمایید.

طبق جدول زیر میزان درآمد یک ماینر S19pro به قیمت رمز ارز بستگی دارد در حال حاضر که قیمت بیت کوین 16 هزار دلار است بصورت ماهیانه 320 دلار درآمد دارد.

ارز دیجیتال

نتیجه تمامی اطلاعات بالا این است که در حال حاضر بهترین زمان برای خرید ماینر بیت کوین و شروع سرمایه گذاری در صنعت ماینینگ است. سرمایه گذاری با سرمایه اولیه ریال ولی درآمد دلاری بالا که با مقایسه سود آن با دیگر بازارهای سرمایه گذاری مانند ملک، طلا و ... شاهد اختلاف بسیار زیادی خواهیم بود.