۰ نفر

کدام سرمایه گذاران رمزارز باید نگران تحریم باشند؟

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۱۹
کد خبر: 681249
کدام سرمایه گذاران رمزارز باید نگران تحریم باشند؟

هیچ صنعتی نیست که سایه تحریم روی سرش سنگینی نکند. اصلا بعید است در ایران زندگی کنید و تحریم‌ها حداقل روی بخشی از زندگی روزمره‌تان تاثیر نگذاشته باشد، اما این تاثیرات برای بعضی گروه‌ها کمتر و برای بعضی دیگر بیشتر است. برای مثال کسانی که نیاز به ارتباط بیشتری به دنیای خارج از کشور دارند، طبیعتا بیشتر از کسانی که نیاز به برقراری چنین ارتباطی ندارند ممکن است از تحریم‌ها آسیب ببینند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این موضوع در تمام صنایع قابل مشاهده است اما در صنعت مالی، تاثیرات تحریم‌ها بیشتر به چشم می‌آید. چراکه براساس تحریم‌ها هرگونه تبادلات مالی با کشورهایی مثل ایران با دردسر زیادی همراه است. بازار رمزارزها از این قاعده مستثنی نیست. هرچند که رمزارزها ماهیت غیرتحریمی دارند، اما کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری و مبادله با اکسچنج‌های بین‌المللی هستند،  بیشترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌گیرند و باید بیشتر از بقیه نگران این مسئله باشند.

ماهیت رمزارزها تحریم ناپذیر است

بیت‌کوین چرا به وجود آمده؟ آرمان اصلی ارزهای دیجیتال دنیای غیرمتمرکزی است که هیچ شخص، نهاد یا دولتی نتواند برای بقیه تصمیم‌گیری کند. به همین خاطر است که ماهیت رمزارزها تحریم ناپذیر بوده و حتی اگر خیلی از کشورها استفاده از رمزارزها و بلاکچین را ممنوع اعلام کنند، باز هم اشخاص می‌توانند به صورت نفر به نفر از این سیستم غیرمتمرکز برای تبادلاتشان استفاده کنند.

بلاکچین در عین شفافیت، حریم خصوصی کاربرانش را حفظ می‌کند. برای همین است که حتی اگر کشوری بخواهد یک شخص را تحریم کند، آن شخص می‌تواند با هویت ناشناس مجددا از یک کیف پول دیگر برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده کند. همچنین در دنیای بلاکچین کسی نمی‌تواند با اعمال زور یا تهدید جلوی انجام حتی یک تراکنش را بگیرد. این همان معجزه دنیای غیرمتمرکز است که کاربرانش را شیفته خود کرده و خیالشان را بابت مسائلی مثل قوانین دست و پا گیر، تحریم‌ها و مشکلات سیستم‌های مالی سنتی راحت کرده است.

تحریم‌ها کدام فعالان بازار رمزارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بخش زیادی از صرافی‌های بین‌المللی برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند خودشان را به رعایت قوانین آمریکا ملزم کرده‌اند و از همین روی تلاش می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، به قوانین تحریمی آمریکا پایبند بمانند. این اتفاق در نهایت منجر به این می‌شود که علاوه بر اشخاص تحریم شده، شهروندان بعضی کشورها از جمله ایران در استفاده از خدمات چنین صرافی‌هایی با دردسر مواجه شوند. ماجرا زمانی خطرناک می‌شود که این صرافی‌ها با اجباری کردن احراز هویت، عملا جلوی احراز هویت کاربران کشورهایی مثل ایران را می‌گیرند. با این تفاسیر حتی اگر بتوانید با هویت جعلی در چنین صرافی‌هایی حساب باز کنید، عملا خطر لو رفتن را به جان خریده‌اید. چراکه اگر یک روز مشخص شود که شما با هویتی دروغین قوانین صرافی را دور زده‌اید، علاوه بر اینکه حساب شما مسدود می‌شود، بلکه امکان بلوکه شدن دارایی‌ها وجود دارد. اینجاست که تحریم‌ها تاثیر مستقیمی بر فعالیت کاربران صرافی‌های بین‌المللی می‌گذارد و علاوه بر اینکه جلوی فعالیت آنها را می‌گیرد، بلکه به از دست رفتن تمام دارایی‌ آنها منجر می‌شود. شاید در حال حاضر صرافی‌هایی باشند که بتوان به عنوان یک ایرانی از آنها استفاده کرد. نمونه چنین صرافی‌هایی که احراز هویت اجباری ندارند کم نیست، اما باید توجه داشت که حتی این صرافی‌ها هم ممکن است روزی به تحریم‌های آمریکا تن دهند. چنین اتفاقی ممکن است غیرمسالمت‌آمیز باشد و در نهایت به از دست رفتن دارایی کاربران منجر شود. اتفاقی که نمونه آن در گذشته افتاده و پلتفرم‌هایی که مشکلی با فعالیت ایرانیان نداشتند، به صورت ناگهانی تغییر رویکرد داده و دست به مسدودی حساب و بلوکه کردن دارایی کاربران ایرانی زده‌اند.

چطور از تحریم‌ها در امان بمانیم؟

آسمان همیشه ابری نیست و به هر صورت می‌توان راهی برای محافظت خود در برابر تحریم‌ها استفاده کرد. تحریم‌ها در دنیای رمزارز زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که از یک صرافی استفاده کنید که قوانین را آمریکا را اجرا می‌کند یا پتانسیل چنین تصمیمی را دارد. درحالی که می‌توان همان خدمات را در جای دیگری پیدا کرد. برای خرید و فروش رمزارزها حتما لازم نیست از پلتفرم‌هایی استفاده کنیم که صراحتا در شرایط استفاده از سرویس‌ها و خدماتشان صراحتا ایرانیان را به عنوان کسانی معرفی کرده‌اند که اجازه استفاده از خدمات پلتفرم را ندارند. در طرف مقابل استفاده از صرافی‌ها و کیف پول‌های غیرمتمرکز برای خرید و فروش و نگهداری رمزارزها عملا می‌تواند دارایی سرمایه‌گذاران را ایمن نگه دارد. چراکه حتی اگر مشخص شود این کیف پول متصل به صرافی غیرمتمرکز متعلق به یک ایرانی است، باز هم کسی نمی‌تواند جلوی فعالیت شما به عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی بگیرد. چراکه این مدل صرافی و کیف پول همچنان در دل دنیای غیرمتمرکز رمزارزها قرار گرفته است. هرچند در صورت استفاده از چنین پلتفرم‌هایی همچنان برای تبدیل رمزارز به پول رسمی مثل ریال به صرافی‌ها احتیاج دارید، اما برای در امان ماندن از تحریم‌ها بهترین راهکار، استفاده از صرافی‎های ایرانی برای چنین کاری کرد. در چنین حالتی به هیچ صورت نمی‌توان از طریق تحریم‌ها جلوی فعالیت ایرانیان در بازار رمزارزها را گرفت.