۰ نفر

انتقاد های فراوان علیه CBDC؛

ارز دیجیتال بانک مرکزی اعلان جنگ علیه سیستم بانکی است!

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 678954
ارز دیجیتال بانک مرکزی اعلان جنگ علیه سیستم بانکی است!

ریچارد ورنر اقتصاددان و استاد دانشگاه دی مونتفورت در ۴ نوامبر در کنفرانس Web Summit که در لیسبون پرتغال برگزار شد گفت که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) اعلان جنگ علیه سیستم بانکی هستند. او در مصاحبه ای اختصاصی با سردبیر کوین تلگراف، در مورد چالش هایی که پیرامون تمرکززدایی، نقش بانک های مرکزی و اینکه چگونه بلاک چین می تواند به ارتقای شفافیت در اقتصادها کمک کند، بحث کرد.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ ریچارد ورنر که به‌خاطر نظریه تسهیل کمی که تقریباً ۳۰ سال پیش منتشر شد، شهرت دارد، از طرفداران اقتصاد غیرمتمرکز است.

کوین تلگراف: آیا فکر می کنید که یک سیستم مالی غیرمتمرکز واقعا امکان پذیر است؟

ریچارد ورنر: بله، در حال حاضر بانک های مرکزی قدرت زیادی دارند. آنها این را دوست دارند و تمرکز بیشتری می خواهند، اما این بسیار خطرناک و بسیار بد است.

 برای مثال اتحاد جماهیر‌ شوروی در زمان خود یک سیستم پولی بسیار متمرکز با تنها یک بانک مرکزی داشت و این سیستم خوبی نبود و درنهایت از هم فروپاشید.

 اما این چیزی است که بانک های مرکزی در کشورهای دیگر مانند چین و اتحادیه اروپا می‌خواهند.

بانک مرکزی اروپا می گوید بانک های زیادی در اروپا وجود دارد و نباید اینطور باشد. پس بنابراین آنها دوست دارند که فقط یک بانک وجود داشته باشد، آنها رقابت نمی خواهند و از آن گریزان هستند. آنها می خواهند تمام مردم فقط از یک بانک استفاده کنند.

 بنابراین، آنها دست به صدور CBDC می‌زنند که این یک اعلان جنگ علیه سیستم بانکی است.

 CBDC به معنای واقعی کلمه بانک مرکزی است که می‌گوید ما حساب‌های جاری، بانکداری عادی را برای عموم مردم در بانک مرکزی باز می‌کنیم.

کوین تلگراف: آیا تمرکززدایی در این سناریو امکان پذیر است؟

ریچارد ورنر: بله، اما تنها در صورتی که ما بانک‌های محلی زیادی ایجاد کنیم و تاسیس بانک جدید به معنی چاپ پول بیشتر است.

 وقتی یک بانک وام می دهد، می دانید که این پول برای وام از کجا می آید؟ پول این وام قطعا از سپرده ها نمی آید. پول وام جدید توسط بانک ایجاد شده و به حجم نقدینگی کل اضافه می‌کند.

همانطور که گفته شد تاسیس بانک جدید به معنی چاپ پول بیشتر است و اگر بانک های اجتماعی زیادی داشته باشیم، این یک سیستم غیرمتمرکز است.

 آنها فقط به صورت محلی به شرکت های کوچک محلی وام می دهند که این وام مولد، پایدار و غیرتورمی است. آن وقت رشد و رفاه، ایجاد شغل، ثبات، بدون تورم به دست می آورید. 

اما بانک های مرکزی می خواهند فقط معاملات بزرگ انجام دهند. هرچه بانک‌ها بزرگ‌تر شوند، معاملات بزرگ‌تری می‌خواهند انجام دهند، اما معاملات بزرگ معمولاً وام‌دهی های کلان است که باعث ایجاد تورم می شود، سپس با یک بحران بانکی مواجه می‌شویم.

کوین تلگراف: نقش بلاک چین در اینجا چیست؟

ریچارد ورنر: در حال حاضر سیستم  بانک مرکزی یک دفتر کل متمرکز است که توسط بانک مرکزی و سپس بانک های دیگر نگهداری می شود. بلاکچین با دفترکل توزیع شده که به معنای تمرکززدایی است می‌تواند ما را به سمت اقتصاد غیر متمرکز که راه حل رشد اقتصادی است هدایت کند.

 هرچه تعداد بانک ها بیشتر باشد، تمرکززدایی بیشتری داریم، اما یک دفتر کل توزیع شده جایی است که همه می توانند با استفاده از فناوری بلاکچین تراکنش ها را بررسی کنند، به همین دلیل ابزار بسیار کاربردی است.

 من فکر می کنم، این یک ترکیب ایده آل از بلاک چین و بانکداری محلی است و در این صورت خدمات مالی به حداکثر کارایی خود می رسد.