۰ نفر

علی رغم افزایش نرخ بهره اتفاق افتاد؛

ثبات بیت کوین بالای کانال ۲۰ هزار دلاری

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
کد خبر: 678651
ثبات بیت کوین بالای کانال ۲۰ هزار دلاری

فدرال رزرو روز دوم نوامبر اعلام کرد که نرخ بهره را حدود ۰.۷۵ درصد بالا می برد. قیمت بیت کوین علی رغم این افزایش نرخ بهره بالای بیست هزار دلار ماند و حمایت بیست هزار دلاری خود را از دست نداد.

اقتصاد آنلاین—مهرداد فرامهر؛ جروم پاول رییس فدرال رزرو گفت ما به هدف خود برای رسیدن به تورم دو درصدی پایبند هستیم و از تمام ابزارهای خود برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد. پاول در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز در مورد احتمال کاهش سرعت روند افزایشی نرخ بهره گفت اینجا سه موضوع مطرح است. اینکه چه زمانی سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می دهیم؟ چه مقدار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهیم داد؟ و تا چه زمانی برای رسیدن به هدف تورم ۲ درصدی مجبوریم نرخ بهره را افزایش دهیم؟ پاول در ادامه توضیح داد که اهمیت سوال اول بسیار کمتر است، چرا که ما مصمم به رسیدن به هدف تورم دو درصدی هستیم و ابزارهای لازم برای رسیدن به این مهم را هم داریم و تا هر میزان که نیاز باشد به این روند ادامه خواهیم داد. 

پاول در ادامه گفت که این بستگی به آمار تورم، نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و دیگر آمارهای اقتصادی در ماه های آتی دارد.  او گفت همه اینها مهم هستند و ما با دقت تمام این ارقام را دنبال می کنیم. پاول تاکید کرد ثبات قیمت ها و جلوگیری از تورم برای ما بسیار مهم است.

پاول سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که ما و همکارانمان در فدرال رزرو نرخ بهره را ۷۵ صدم درصد افزایش می دهیم. همزمان با این جمله قیمت بیت‌کوین از ۲۰۵۰۰ تا محدوده ۲۰۲۰۰ ریزش کرد. هنگامی که سوال خبرنگار رویترز مطرح شد و از احتمال کاهش سرعت رشد نرخ بهره سخن به میان آمد، قیمت بیت‌کوین با حدود ۳ درصد افزایش تا ۲۰۸۰۰ دلار هم رشد کرد. پس از اینکه پاول مجددا بر ادامه دار بودن افزایش نرخ بهره تاکید کرد، باز هم قیمت بیتکوین شروع به ریزش کرد و تا محدوده ۲۰۰۶۳ دلار کاهش یافت. این وضعیت پرنوسان منجر به لیکویید شدن پوزیشن های اهرم بالا در بازار فیوچرز بیتکوین شد.

با وجود سخنان مهم پاول در مورد عزم فدرال رزرو برای مبارزه با تورم و تداوم افزایش نرخ بهره در آمریکا قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۰ هزار دلار ریزش نکرد که این می تواند نشانه بسیار مثبتی برای امیدواران به صعود قیمت پادشاه رمزارزها باشد.

بیت کوین و تورم

نکتهی مهم دیگر در سخنان پاول اشاره مرتب او به آمارهای تورم بود که معنای آن برای معامله گران و سرمایه گذاران بازار کریپتو این است که در روزها و هفته های آینده برای تشخیص روند قیمت بیتکوین باید آمارهای تورم آمریکا را زیرنظر گرفت و با افزایش سطح تورم منتظر افزایش نرخ بهره و به طبع آن کاهش قیمت دارایی های پر نوسان از جمله بیتکوین بود.

پاول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه همه جهان به اقدامات فدرال رزرو نگاه می کنند و از این جهت اقتصادها دچار اضطراب هستند گفت من فکر می کنم ما داریم خوب عمل می کنیم، اقدامات ما شتابزده و یا سختگیرانه نیست بلکه به خوبی در حال تلاش برای کنترل تورم هستیم.

 بیت‌کوین و انتظارات تورمی

پاول در پاسخ به خبرنگار وال استریت ژورنال گفت انتظارات تورمی برای ما بسیار مهم هستند. اگر انتظارات تورمی در حال صعود باشند این برای ما زنگ خطر جدی است. در دو جلسه قبلی فدرال رزرو انتظارات تورمی در حال رشد بودند که در حال حاضر و با دو مرتبه افزایش نرخ بهره این مسئله تا حد زیادی کنترل شده است.

بر اساس سخنان پاول سیگنال دیگری که معامله گران باید به آن به خوبی دقت کنند افزایش انتظارات تورمی است. پس هر گونه افزایش انتظارات تورمی به معنای رشد قیمتهای دارایی هاست و سیگنال صعودی برای قیمت دارایی های پر نوسان نیز می تواند باشد. بنابراین سرمایه گذاران بیتکوین باید به افزایش یا کاهش انتظارات تورمی دقت ویژهای داشته باشند.

پس از سخنرانی پاول قیمت بیتکوین در محدوده ۲۰۲۰۰ نوسان می کند و تاکنون توانسته کف حمایتی خود را در ۲۰ هزار دلار حفظ کند. اگر حمایت بیست هزار دلار از دست نرود می توان به صعود بیت‌کوین به کانال های ۲۲ تا ۲۵ هزار دلاری امیدوار بود.