۰ نفر

بانک مرکزی هند اعلام کرد؛

آغاز اولین آزمایش روپیه دیجیتال

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۱
کد خبر: 678109
 آغاز اولین آزمایش روپیه دیجیتال

بانک مرکزی هند، Reserve Bank of India (RBI)، اولین آزمایشی روپیه دیجیتال خود را در ۱ نوامبر با مشارکت ۹ بانک راه اندازی می کند. این بانک مرکزی اعلام کرده: تسویه به پول بانک مرکزی با پیش‌گیری از نیاز به زیرساخت تضمین تسویه یا وثیقه برای کاهش ریسک تسویه، هزینه‌های تراکنش را کاهش می‌دهد.

اقتصاد آنلاینمهرداد فرامهر؛ بانک مرکزی هند (RBI)، دوشنبه اعلام کرد که "اولین آزمایشی در روپیه دیجیتال - بخش عمده فروشی (e₹-W) از اول نوامبر 2022 آغاز می شود." 

این اطلاعیه می افزاید: ۹ بانک، یعنی بانک ایالتی هند، بانک بارودا، یونیون بانک هند، بانک HDFC، بانک ICICI، بانک کوتاک ماهیندرا، بانک بله، بانک اول IDFC و HSBC برای مشارکت در راه اندازی آزمایشی روپیه دیجیتال شناسایی شده‌اند.

بانک مرکزی هند RBI توضیح داد: "مورد استفاده برای این آزمایش تسویه معاملات بازار ثانویه در اوراق بهادار دولتی است." انتظار می رود استفاده از روپیه دیجیتال بازار بین بانکی را کارآمدتر کند. تسویه با پول بانک مرکزی با پیش‌گیری از نیاز به زیرساخت تضمین تسویه یا وثیقه برای کاهش ریسک تسویه، هزینه‌های تراکنش را کاهش می‌دهد.

بانک مرکزی هند RBI خاطرنشان کرد که پایلوت های آینده بر سایر معاملات عمده فروشی و پرداخت های فرامرزی تمرکز خواهند کرد. آنها یافته های اولین آزمایش را در نظر خواهند گرفت.

بانک مرکزی در ادامه توضیح داد: اولین آزمایش در روپیه دیجیتال - در بخش خرده فروشی (e₹-R) برای راه اندازی ظرف یک ماه در مکان های منتخب در گروه‌های کاربری بسته شامل مشتریان و بازرگانان برنامه ریزی شده است.

در اوایل ماه جاری، بانک مرکزی هند گزارشی را منتشر کرد که جنبه‌های مختلف و خطرات ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) را توضیح می‌داد.

بر اساس گزارش مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک، 105 کشور که بیش از 95 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، در حال حاضر در حال بررسی یک CBDC هستند. بانک تسویه بین‌المللی (BIS) نیز در ماه می گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد از هر 10 بانک مرکزی در سراسر جهان، 9 بانک در حال بررسی CBDC هستند.  BIS  این بانک گفت: »ظهور استیبل کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال، کار روی CBDCها را تسریع کرده است.»

در همین حال، ایالات متحده تصمیمی برای انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی ندارد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیراً گفت که یک دلار دیجیتال حداقل چند سال طول می کشد .برخی از قانونگذاران در مورد نیاز به دلار دیجیتال قانع نشده اند، از جمله کریستوفر والر، رئیس کمیته قانونگذاری  فدرال رزرو، که هفته گذشته گفت که علاقه زیادی برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توسط فدرال رزرو فعلا وجود ندارد.