۰ نفر

استفاده از رمزارز برای امور بشردوستانه؛

وایت پیپر بیت ‌کوین ۱۴ ساله شد/ چرا اهمیت دارد؟

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۱
کد خبر: 677891
وایت پیپر بیت ‌کوین ۱۴ ساله شد/ چرا اهمیت دارد؟

امروز چهاردهمین سالگرد انتشار وایت پیپر بیت‌کوین است. به بیانی دیگر، ۱۴ سال از زمانی که ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار ایمیلی را با عنوان "کش‌پیپر الکترونیکی همتا به همتای بیت‌کوین" که به Cypherpunk ارسال کرد، می گذرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ ایمیلی که ساتوشی ناکاموتو ۱۴ سال پیش ارسال کرد، حاوی لینکی به وایت‌پیپر بود، یک طرح کلی از آنچه که به زودی به یک بازار یک تریلیون دلاری تبدیل می‌شد.

اولین جمله ایمیل در بین جامعه بیت‌کوین نمادین شده است: "من روی یک سیستم پولی الکترونیکی جدید کار می‌کنم که کاملاً همتا به همتا است و شخص ثالث قابل اعتمادی ندارد."

در طول ۱۴ سال گذشته، بیت‌کوین از یک سرگرمی به یک برند شناخته شده جهانی تبدیل شده است. بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی در مناطق جنوبی جهان مانند السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی پذیرفته شده است.

بیت‌کوین توسط مبارزان آزادی استفاده می‌شود و در همین حال ابزاری برای رهایی مالی و توانمندسازی اقتصادی در سراسر جهان است.

وایت پیپر بیت ‌کوین 14 ساله شد1

با وجود اینکه دلار ایالات متحده همچنان ابزار بسیار مؤثرتری برای پنهان کردن فعالیت‌های مالی است، اشتیاق احتمالی که بیت‌کوین با آن شناخته می‌شود همچنان ادامه دارد، در حالی که شهرت بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای فعالیت‌های غیرقانونی همچنان ادامه دارد.

بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲، به چیزی بیش از این تبدیل شده است. کوین‌تلگراف در طول کنفرانس Plan B در لوگانو، سوئیس، با کارشناسان بیت‌کوین، علاقه‌مندان و تازه‌کارها صحبت کرد تا بررسی کند که وایت‌پیپر برای جهان چه معنایی دارد.

استفاده از وایت‌پیپر بیت‌کوین برای امور خیریه

برای موسسات خیریه مشهور جهانی مانند Save the Children، وایت پیپر و متعاقب آن ایجاد بیت‌کوین به نفع این سازمان بوده است. آنتونیا روپل، سرپرست وب۳ در Save the Children، گفت که این سازمان «پتانسیل بیت‌کوین را برای تبدیل شدن به نیرویی برای خیر و نیرویی برای شمول مالی» می‌شناسد.

وی افزود: "در چهاردهمین سالگرد بیت‌کوین و در زمان نابرابری مالی جهانی که به طور فزاینده‌ای وجود دارد، عبارت «بیت‌کوین برای همه است» واقعا طنین‌انداز می‌شود."

روپل توضیح داد که Save the Children ایالات متحده اولین سازمان غیردولتی بود که بیت‌کوین را در سال ۲۰۱۳ پذیرفت و اظهار داشت: "از آن زمان، ما تقریباً ۷۵ بیت‌کوین به لطف کمک‌های مالی سخاوتمندانه به تلاش‌های امدادی ما برای حمایت از کودکان آسیب دیده از درگیری‌ها در مناطقی مانند افغانستان و اوکراین جمع آوری کرده‌ایم."

مناطق بحرانی بر انعطاف‌پذیری و اثربخشی بیت‌کوین تاکید کرده‌اند. به عنوان مثال، در ۴۸ ساعت اول جنگ اوکراین، دولت اوکراین ۷.۵ میلیون دلار بیت‌کوین دریافت کرد.

سامیر چاوهان، مدیر UNICC در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف در مجمع جهانی اقتصاد در داووس توضیح داد که سرعت ورود بیت‌کوین به آدرس‌های کیف پول دولتی، مرکز محاسبات بین‌المللی سازمان ملل متحد (UNICC) را برای جدی گرفتن کمک‌های ارزهای دیجیتال تحت تاثیر قرار داد.

دلار، پوند انگلیس، یورو و پول های صادر شده توسط دولت برای حمایت از دفاع اوکراین بسیار کندتر از بیت‌کوین واریز شد.

تمرکززدایی و توانمندسازی

به نظر گاندالف، فردی که در یکی از شرکت‌های وسایل ماینینگ کار می‌کند، بیت‌کوین یک شبکه بدون مجوز است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. تبعیض قائل نیست. حتی برای کسانی که به اینترنت متصل نیستند، به لطف نوآوری در فناوری شبکه تلفن همراه، بیت‌کوین می‌تواند مانند یک متن ارسال شود.

چندین اعلامیه در کنفرانس سوئیس بر تعهد جامعه بیت‌کوین به آزادی تاکید کرد. پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری تتر، Pear Credit، یک نرم‌افزار اعتباری همتا به همتا را معرفی کرد که می‌تواند تکثیر قدرت مرکزی (یا بلاکچین) که اعتبار و توکن‌ها را صادر می‌کنند، تضعیف کند.

آردوینو توضیح داد: «هر چیزی که بیت‌کوین نیست اعتبار است. هر چیزی که بیت‌کوین نیست ذاتاً متمرکز است.»

گندالف گفت که وایت پیپر بیت‌کوین سرآغاز مقاومت در برابر روند تمرکز قدرت است. شرکت‌های فناوری به طور فزاینده‌ای از داده‌های مشتری و رفتارهای آنلاین سوء استفاده می‌کنند. در مقابل، بیت‌کوین بزرگترین نمایش شبکه همتا به همتا و حفظ حریم خصوصی است که همچنان الهام بخش پروژه‌هایی است که می‌تواند تمرکز را تضعیف کند.

چرا وایت‌پیپر مهم است؟

جان کاروالیو، مدیرعامل Synonym و شریک Pear Credit، در سالگرد انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین، گفت که حتی برخی از بزرگترین طرفداران ساتوشی ناکاموتو «اعتراف خواهند کرد که او برخی چیزها را اشتباه کرده است و فکر می‌کرد اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. حتی در کد.»

کاروالیو توضیح داد که اگرچه بیت‌کوین به دلیل سطوح بیشتر پذیرش، کاربران و تعداد افرادی که سعی در کپی کردن بیت‌کوین دارند همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. وی اظهار کرد: "برای من و فکر می‌کنم برای اکثر مردم، تولد بیت‌کوین شما زمانی نیست که بیت‌کوین اختراع شد، بلکه زمانی است که شما بیت‌کوین را کشف کردید."

در نهایت، در حالی که ایمیل ناکاموتو در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، اولین سنگ‌بنا در پایه های بلاکچین بیت‌کوین را نهاد، این توسعه دهندگان، سازندگان، نود رانرها، استخراج کنندگان و خریداران بیت‌کوین هستند که این ایده را زنده نگه داشته‌اند.

بیت‌کوین در واقع شکل موثری از حواله است. این جرقه‌ای است که می‌تواند مسیری را به سوی آزادی‌های آنلاین بیشتر باز کند و همچنین یک تغییر معنی‌دار از قدرت‌های متمرکز است.

اما، بیت‌کوین همچنین یک خط طولانی کد است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هر روز آن را دنبال و در آن مشارکت می‌کنند.