۰ نفر

اگر نظام پولی بر پایه رمزارز بود؛

پول فیات سرمایه داری را نابود می کند، اما بیت کوین آن را تثبیت می کند!

۷ آبان ۱۴۰۱، ۲۰:۳۰
کد خبر: 677338
پول فیات سرمایه داری را نابود می کند، اما بیت کوین آن را تثبیت می کند!

مشکلات امروز دائما تحت عنوان سرمایه داری مورد انتقاد قرار می گیرند، اما پول فیات تعاملات بازار آزاد را منحرف کرده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که بیت کوین می توانست این مشکلات را برطرف کند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ سرمایه‌داری این روزها بحث برانگیز است. بسیاری از افراد با در نظر گرفتن مشکلات اجتماعی امروز، سرمایه‌داری را مقصر اصلی آن می‌دانند.

این جنگجویان به خود برچسب "ضد سرمایه‌داری" می‌زنند، اما در واقع، سیستم فیات جهانی امروزه سرمایه‌داری نیست.

تحت نظام سرمایه‌داری به شکل خالص آن، افراد در کسب و کارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به نظر آنها دارای شایستگی بوده و بنابراین احتمالا بازدهی دارند.

سرمایه‌گذاران باید قضاوت‌های محتاطانه‌ای داشته باشند و ریسک ضررهای بزرگ را بپذیرند. سرمایه آنها – زمانی که در یک کسب و کار موفق سرمایه‌گذاری می‌شود – امکان ایجاد خدمات، کالاها و مشاغل مورد نظر مردم را فراهم می‌کند و برای سرمایه‌گذاران موفق سود به همراه دارد.

از طریق سرمایه‌گذاران در بازار آزاد، سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند می‌توانند سرمایه‌ای را که برای راه‌اندازی یا گسترش یک کسب‌وکار موفق نیاز دارند، به دست آورند و به شیوه‌ای شایسته سالارانه، رونق را در سراسر جامعه افزایش دهند.

این سیستم به شدت مختل شده است؛ زیرا قضاوت‌های غیرمتمرکز میلیون‌ها بازیگر مستقل در یک بازار آزاد با قضاوت‌های یکجانبه چند بوروکرات جایگزین شده است.

تحت سیستم پولی فیات، خود پول توسط گروه کوچکی از اقتصاددانان و بانکداران غیر منتخب کنترل می‌شود. سرمایه‌داری همه چیز در مورد بازار آزاد است.

وقتی نوبت به خود پول ما می‌رسد، ارزهای مورد استفاده، عرضه و نرخ بهره آنها توسط بازار تعیین نمی‌شود، بلکه توسط بوروکرات‌ها تنظیم می شود. این سرمایه‌داری نیست.

بنابراین، به جای صرف تمام تلاش‌های تحلیلی قابل‌توجه خود برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری احتمالی و نیازهای بازار، تخصیص‌دهنده‌های سرمایه باهوش باید اقدامات بانک‌های مرکزی را دنبال کرده و پیش‌بینی کنند که فرمان‌های آن‌ها می‌تواند کل اقتصادها را به سمت رکود یا روند صعودی سوق دهد.

«با فدرال رزرو نجنگید»، یک شعار قدیمی در وال استریت است که به این ایده اشاره دارد که سرمایه‌گذاری‌ها باید با سیاست‌های پولی فعلی فدرال رزرو هماهنگ باشند تا موفق شوند.

بنابراین، سرمایه‌گذاران باید اقدامات بازیگران متمرکز غیرانتخاب‌نشده، غیرپاسخگو و قدرتمندی مانند جروم پاول، رییس فدرال رزرو را دنبال کرده و درباره آنها نظریه‌پردازی کنند.

این باعث هدر رفتن تلاش‌ها و تخصیص نادرست عظیم منابع می‌شود، زیرا سرمایه‌های موجود برای کسب‌وکارهای ارزش‌زا به شدت بر اساس سخنان یک مرد - پاول - که این مشاغل کنترلی بر اقدامات او ندارند، دچار نوسان می‌شود.

به عنوان مثال، سخنرانی پاول در 26 آگوست 2022 باعث افت شاخص داوجونز، اس اند پی 500 و نزدک به ترتیب به میزان 3.03، 3.37 و 3.94 درصد شد که یک افت قابل توجه تنها برای یک روز بود.

این امر تا حد زیادی مانع ایجاد ارزش شایسته سرمایه‌داری می شود: سرمایه‌گذاران باهوش باید بر اساس سخنان پاول تصمیم بگیرند تا ارزش یک تجارت.

علاوه بر این، تحت سیستم فیات، پول‌های قانونی مانند دلار آمریکا در وضعیت تورم دائمی قرار دارند. این تورم مردم عادی که به دنبال پس‌انداز پول هستند را وادار می‌کند تا سرمایه خود را در سرمایه‌گذاری به خطر بیندازند یا در غیر این صورت شاهد کاهش مداوم قدرت خرید خود باشند.

بنابراین، افرادی که سرمایه‌گذار نیستند و فاقد مهارت و تمایل به ریسک سرمایه خود در سرمایه‌گذاری‌های تجاری هستند، مجبور به انجام این کار می‌شوند.

بدون ریسک در سرمایه‌گذاری که به آن باور دارند، افراد عادی که به سختی کار می‌کنند، پول خود را در شاخص‌ها و صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

«شرکت‌های زامبی» - شرکت‌هایی که از نظر اقتصادی غیرقابل دوام هستند که از طریق سرمایه‌گذاری زنده می‌مانند و در عین حال نمی‌توانند محصولات و خدمات کافی را برای پوشش هزینه‌های خود به بازار ارائه دهند - به دلیل گنجاندن آنها در این شاخص‌ها و صندوق‌ها می‌توانند برای سال‌های طولانی دوام بیاورند.

این «شرکت‌های زامبی» سرمایه‌گذاری‌های غیرفعالی را از افراد عادی دریافت می‌کنند که اصول شرکت را نمی‌دانند، اما مجبورند در شاخص‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه‌گذاری کنند تا پس‌انداز خود را در مواجهه با تورم ثابت نگه دارند.

اگر بیت‌کوین در سطح جهانی پذیرفته می‌شد، پولی را فراهم می‌کرد که ارزش آن در بلندمدت کاهش نمی‌یابد. بنابراین، مردم عادی به جای ریسک بازنشستگی در شرکت‌هایی که خودشان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شاخص‌ها ارزیابی نکرده‌اند، می‌توانند در بیت‌کوین پس‌انداز کنند.

علاوه بر این، سیاست پولی بیت کوین به جای اینکه توسط بانک های مرکزی قدرتمند کنترل شود، به طور شفاف در کد آن گنجانده شده است.

در دنیایی که بیت‌کوین بر فیات برتری داشت، سرمایه‌گذاران می‌توانستند بار دیگر تمام توجه خود را به یافتن سرمایه‌گذاری‌های شایسته معطوف کنند تا اینکه به تمام اقدامات فدرال رزرو توجه کنند.

این کار می‌توانست تا حد زیادی موتور ایجاد موفقیت نظام سرمایه‌داری - بدترین سیستم اقتصادی که ما داریم – را بازگرداند.