۰ نفر

سیاست دولت ها در برابر رمزارزها؛

شمشیر مالیاتی پرتغال علیه کریپتو

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۹:۲۲
کد خبر: 673441
شمشیر مالیاتی پرتغال علیه کریپتو

بر اساس گزارشی که دولت پرتغال دیروز منتشر کرد، دولت پرتغال یک سیاست مالیاتی جدید برای ارزهای دیجیتال پیشنهاد کرده است که به عنوان بخشی از بودجه ملی این کشور در سال ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد.

اقتصاد آنلاین - مهردادفرامهر؛ در گزارش استراتژی اقتصاد کلان و سیاست مالی تقریباً ۴۵۰ صفحهای دولت پرتغال، در بخش کوچکی بیان میکند که دولت پرتغال ۲۸ درصد مالیات بر عایدی سرمایه را بر سود ارزهای دیجیتال در یک سال اعمال خواهد کرد. با این حال، سود حاصل از یک سال پس از نگهداری دارایی های رمزنگاری شده از چنین مالیاتی معاف خواهد بود.

دولت پرتغال همچنین قصد دارد ۴ درصد مالیات بر هر تراکنش رایگان رمزنگاری اعمال کند و همچنین در صورت لزوم، عوارض تمبر اعمال خواهد کرد.

این پیشنهاد در نظر دارد که کریپتو را با سایر صنایع برابر تلقی کند و یک چارچوب روشن برای مالیات کریپتو ایجاد کند. ۲۸ درصد نرخ استاندارد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور پرتغال است.

در حالی که پیش نویس اعداد بودجه هنوز توسط پارلمان پرتغال تصویب نشده است، این پیشنهاد با آنچه وزیر دارایی این کشور، فرناندو مدینا در ماه می اعلام کرد، مطابقت دارد: رمزارزها به زودی مشمول قوانین مالیات بر عایدی سرمایه کشور خواهند شد.

در طول دهه گذشته، پرتغال به یک مقصد جذاب برای ساکنان بین المللی تبدیل شده است که به دلیل گزینه های ویزا و مهاجرت انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه بودن کلی به این کشور هجوم آورده اند. بر اساس داده های کمیسیون اروپا، پرتغال از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ شاهد افزایش چشمگیر ۴۰ درصدی میزان مهاجران به این کشور بوده است. تا سال ۲۰۲۱، ۵.۴ درصد از کل جمعیت تقریباً ۱۰ میلیونی آن غیرشهروند هستند.

کریپتوکارنسی حداقل یکی از دلایل تغییر جمعیت پرتغال است. این کشور محلی است که برخی آن را «ساحل بیت کوین» در Meia Praia مینامند، محل تجمع غیررسمی هواداران سرسخت کریپتو که برای اجتناب از مالیات ارزهای دیجیتال در ایتالیا و فرانسه به مکان دیگری نقل مکان کردهاند. این کشور همچنین اولین مجوز بانکداری کریپتویی خود را در ماه آوریل اعطا کرد.

در حالی که پارلمان پرتغال اوایل سال جاری لایحه مالیات بیت کوین را رد کرد، به نظر نمیرسد که دولت از مالیات بر کریپتوها چشم پوشی کند.

اگر پیشنویس بودجه روز دوشنبه تصویب شود، باید دید که سیاستهای جدید چگونه بر اقتصاد کریپتو پرتغال تأثیر میگذارد و آیا با فرار شرکتها و سرمایهگذاران به کشورهایی که مالیات کمتری دارند، مانند هند با این کشور شاهد موج جدیدی از مهاجرت اینبار به خارج از پرتغال  مواجه خواهد شد.