۰ نفر

طرح کمیسیون اتحادیه اروپا برای نظارت در دیفای؛

چشم اتحادیه اروپا بر عملکرد دیفای در اتریوم

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۷
کد خبر: 673398
چشم اتحادیه اروپا بر عملکرد دیفای در اتریوم

کمیسیون اروپا اتحادیه اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا که قوانین را پیشنهاد و اجرا می‌کند، پیشنهادی برای نظارت بر دنیای مالی غیرمتمرکز با مشاهده داده‌های اتریوم ارائه کرده است.

اقتصاد آنلاین—مهرداد فرامهر؛ بر اساس سندی که هفته گذشته توسط کمیسیون ارائه شد، ایده این است که "توسعه، استقرار و آزمایش یک راه حل فن آوری برای نظارت بر فعالیت های مالی غیرمتمرکز (DeFi)" ارائه شود.

بر این اساس به نظر می رسد که پروژه آزمایشی عمدتاً بر «جمع‌آوری خودکار داده‌های نظارتی» از بلاک چین اتریوم متمرکز خواهد بود. هدف این کار توسعه ابزاری است که می تواند به اندازه کافی فعالیت معاملاتی در برنامه های DeFi را در زمان واقعی ردیابی کند و احتمالاً به عنوان راهی برای ارزیابی بهتر نیازهای موجود به اقدامات نظارتی در اتریوم است. پاتریک هانسن، مدیر بخش سیاست اتحادیه اروپا امروز در توییتی نوشت: اگر اتحادیه اروپا بتواند داده‌های مورد نیاز خود را مستقیماً از داده‌های بلاک چین عمومی دریافت کند، ممکن است بار گزارش‌دهی مشارکت کنندگان در بازار را کاهش دهد.

دیفای «DeFi» نامی است که به برنامه‌هایی در دنیای رمزنگاری داده می‌شود که می‌خواهند با خودکار کردن بانک‌ها و سایر خدمات مالی، آنها را جایگزین کنند و واسطه‌ها را حذف کنند.

چنین برنامه‌هایی بسیار آزمایشی، مستعد هک، اما بسیار محبوب هستند: بخشی از دلیل رشد ارزهای دیجیتال در سال 2020 به دلیل علاقه به افزایش فضا و سرمایه‌گذاران میلیاردها دلاری به چنین برنامه‌هایی بود. اکثر برنامه های DeFi بر اساس بلاک چین اتریوم ساخته شده اند.  اما با توجه به تعریف کلمه دیفای که از دو کلمه Decentralized یعنی غیر متمرکز و finance یعنی مالی تشکیل شده است هر سیستم مالی که غیرمتمرکز باشد در این حوزه جا می گیرد که بزرگترین سیستم غیرمتمرکز در اینجا پادشاه ارزهای دیجیتال بیتکوین است.

برنامه های کاربردی در بلاکچین اتریوم عبارتند از Uniswap، یک صرافی غیرمتمرکز - یا " DEX " - که به هر کسی اجازه می دهد تا توکن های رمزنگاری را بدون ارائه هیچ گونه اطلاعات قابل شناسایی شخصی به یک واسطه مبادله کند.

قانونگذاران در سراسر جهان به طور فزاینده ای نگران هستند که چنین ابزارهایی برای دور زدن قوانین موجود و بدهی های مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتحادیه اروپا از نزدیک دنیای ارزهای دیجیتال را زیر نظر دارد. در ماه ژوئن، قوانین جدیدی را برای مبارزه با پولشویی از طریق ارائه دهندگان خدمات دارایی های رمزنگاری شده منتشر کرد.

امروز، قانون دارایی های رمزنگاری شده آن پس از دو سال بحث، با هدف هموار کردن راه برای تنظیم دارایی های دیجیتال در سراسر اروپا، به تصویب پارلمان اروپا رسید. در ماه اکتبر با رای بیشتری روبرو خواهد شد.

سند کمیسیون اضافه می کند که ارزش تخمینی این پروژه نظارتی  250000 یورو  است.