۰ نفر

نبرد رمزارز برتر با ارز دیجیتال بانک های مرکزی؛

بیت ‌کوین یا CBDC؟ / کدام ذخیره ارزش می شود؟

۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰
کد خبر: 673355
بیت ‌کوین یا CBDC؟ / کدام ذخیره ارزش می شود؟

کشورهای مستقل در حال ارائه ارزهای الکترونیکی خود هستند تا پذیرش بیت‌کوین مانند دارایی های رمزنگاری شده را جبران کنند. نهادهای مالی بین‌المللی هشدار می‌دهند که پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال در معاملات داخلی و بین‌المللی تهدیدی برای ثبات مالی جهانی است. سوال بنیادینی که مطرح می شود این است که آیا بیت‌کوین به عنوان یک ذخیره ارزش با آمدن CBDC کشورهای مستقل برنده خواهد شد؟

اقتصاد آنلاین—مهرداد فرامهر؛ دارایی‌های مشابه بیت‌کوین در پرداخت‌های داخلی و فرامرزی در میان گروه‌های تخصصی و حتی در سطح عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارزهای پایدار کریپتویی سعی کرده اند با تراکنش های فیات رقابت کنند.

بدیهی است که رقابت بین ارزهای رمزنگاری شده در برابر CBDC ها در حال افزایش است و بانک های مرکزی کشور های مستقل مانند آمریکا و چین تلاش می کنند تا پول ملی خود را همچنان به عنوان ذخیره ارزش حتی در فضای رمزنگاری شده یا کریپتو مطرح نگه دارند.

پول به عنوان یک ارز زمانی که زیر تشک و بالشت احتکار شود، سودی دریافت نخواهد کرد. مردم پول خود را در بانک ها و سایر شرکت های مالی و فناوری برای بازگشت سرمایه سرمایه گذاری می کنند. با این حال، سرمایه‌گذاری‌های سنتی بازده کافی برای حفظ قدرت خرید ارزش سرمایه‌گذاری شده را به همراه ندارند. چرا که ارزش پول توسط بانک های مرکزی کشورهای مختلف به دلایل مختلفی اعم از سیاسی، تجاری، یا یک جنگ ارزی مرتبا در حال کاهش است.

مردم تمایل دارند پول خود را برای انجام معاملات روزمره و اساسی خود و یا برای روز مبادا و ایجاد شدن یک مشکل غیر قابل پیش بینی ذخیره کنند.

وقتی مردم بیش از آنچه که معمولاً برای هزینه های خود نیاز دارند پول دارند، ترجیح می دهند از ارزش پول خود برای آینده محافظت کنند. بنابراین، آنها در املاک، اوراق قرضه، سهام، کالاها، طلا، نقره، اوراق قرضه، کلکسیون، سنگ های قیمتی، اقتصاد هنری و کالای های هدیه، دام، فلزات گرانبها، صندوق های سود ثابت و غیره سرمایه گذاری می کنند.

مردم برای حفظ قدرت خرید خود به فروشگاه های کالاهای مختلف به عنوان ذخیره ارزش نگاه می کنند. مردم ارزش پول خود را در «ذخیره دارایی‌های ارزشی» ذخیره می‌کنند تا در زمانی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند، نقدینگی را بازیابی کنند.

ذخیره ارزش چیست؟

دارایی Store of Value نوعی دارایی است که مانند ارز فیات ارزش خود را در طول زمان از دست نمی دهد و حتی در شرایط بدتر اقتصادی، ارزش خود را حفظ می کند.

هر دارایی که ارزش خود را حفظ کند می تواند در نگاه مردم به عنوان یک دارایی پایدار یا سود ساز شناخته شود که ذخیره کافی ارزش را برای آینده فراهم می کند.

در واقع ترس بشر از آینده‌ای نامعلوم مردم را به سمت ذخیره ارزش سوق می دهد. این ترس و اضطراب ناشی از آینده نامعلوم و احتمال فقر و نااطمینانی در آینده با انتخاب یک ذخیره ارزش به آرامش تبدیل می شود.

بیت‌کوین و چند نوع دیگر از ارزهای رمزنگاری شده در طول یک دهه به عنوان یک ذخیره ارزش ترند شده اند. البته نگاه به بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان یک ذخیره ارزش یک نظریه جوان به نظر می رسد. اما رویکرد بانک مرکزی آمریکا به خصوص شخص جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا در مورد بیت‌کوین این نظریه را در مورد بیت‌کوین در سال های اخیر تقویت کرده است.

حالا اگر افراد زیادی موافق باشند بیت‌کوین ارزشمند است، آنگاه ارزشمند می شود. یعنی زمانی که تعداد زیادی از مردم به یک کالا یا دارایی متمایل می شوند به علت کمبود آن می توان انتظار داشت که قیمت آن افزایش یابد‌. حال آنکه تعداد بیت‌کوین ها در زنجیره بلاکچین آن کاملا محدود به عدد ۲۱ میلیون خواهد بود. بنابراین با وجود جمعیت بیش از ۷ میلیاردی جهان و رشد سرسام آور تراکنش های روزانه مردم در سرتاسر جهان و همچنین چاپ و خلق بی رویه ارزهای فیات توسط بانک های مرکزی، انتظار رشد قیمت در بیت‌کوین، یک انتظار غیر منطقی نیست.

حال سوالی که مطرح می شود این است که با ورود کشورهای بزرگ به صنعت کریپتو و تولید ارزهای بانک های مرکزی موسوم به CBDC در اقتصادهای کشورهای مستقل و بزرگ، آیا بیت‌کوین به عنوان یک ذخیره ارزش زنده می ماند؟

معتقدان به بیت‌کوین که در زبان انگلیسی به آنها بیت‌کوین ماکسیمالیست می گویند اظهار می کنند بیت‌کوین که این جهان را نجات می دهد و بدبینان به بیت‌کوین که در زبان انگلیسی بیت‌کوین هیتر لقب می گیرند معتقدند که این یک حباب سوداگرانه است.

در هفته اخیر روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان راهنمایی برای متاخران (کسانی که دیر به این بازار پیوسته اند) در پیوستن به کریپتو نوشت: «این یک جنبش سازمان یافته و فناورانه است، مجهز به ابزارهای قدرتمند و انبوهی از مؤمنان واقعی و ثروتمند که هدف آن چیزی کمتر از یک انقلاب کامل اقتصادی و سیاسی نیست.»

حضور و ظهور بانک های مرکزی در فضای کریپتو و اقتصاد رمزنگاری به این دلیل احتمالا برای بیت‌کوین و دارایی های مشابه دردسر ساز خواهد شد که این دارایی ها نقطه کوچکی در اقتصاد جهانی هستند. این دارایی ها به دلیل سفته بازی، دستکاری قیمت ها، عدم قطعیت نظارتی و پوشش رسانه ای، مانند ارزهای ملی از ثبات برخوردار نیستند. علیرغم این عدم قطعیت، مشتریان به دلیل با ارزش بودن بیت‌کوین و بالاتر رفتن قیمت ذخایر ارزهای دیجیتال در این بازار سرمایه گذاری می کنند. این روند با وجود نوسانات بالا که در سال 2022 مشاهده شد، ادامه دارد. آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ ای کاش کسی از آینده می آمد و به ما می گفت که چه خواهد شد. اما اینطور نیست. ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که ظهور ارزهای رمزنگاری شده‌ی بانک های مرکزی کشورهای مختلف جهان چه تاثیری بر بازار کریپتو خواهد داشت و آیا بیت‌کوین می تواند همچنان سنگر محافظتی برای مردم در برابر خلق پول بانک های مرکزی بشود و تورم را برای آحاد جامعه پوشش دهد یا خیر؟