۰ نفر

با وجود رشد چشمگیر صنعت رمزارزها؛

افزایش ۲۲۰ درصدی کوین های مرده (Dead Coins)!

۱۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۰
کد خبر: 672046
افزایش ۲۲۰ درصدی کوین های مرده (Dead Coins)!

رمزارزهای مرده به پروژه‌هایی گفته می‎شود که در ابتدا مانند بیت‌کوین و دیگر رمز‌ارزها با هدف توسعه و سرمایه گذاری به وجود آمده‌اند، اما پس از مدتی از سوی بازار و سرمایه گذاران ترک شدند. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، تعداد ارزهای دیجیتال مرده بیش از ۲۲۰ درصد در حال افزایش است و تا سال ۲۰۲۲ این تعداد از رقم ۱۲.۰۰۰ فراتر خواهد رفت.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ بازار ارزهای دیجیتال در سال 2022 روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. از زمانی که ارزش این بازار به رکورد 3 تریلیون دلار آمریکا رسید، قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین دارایی این صنعت، در سال گذشته تقریباً به 69.000 دلار افزایش یافت. به دلیل چندین عامل، این طبقه دارایی جدید از رکوردی که در سال 2021 به آن رسیده بود، عقب نشینی کرده است. از این عوامل می‌توان به مواردی از جمله تورم جهانی و اقدامات بانک مرکزی برای مهار آن اشاره کرد.

شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، فروپاشی پروژه‌هایی مانند لونا و تشکیل پرونده ورشکستگی توسط شرکت‌هایی مانند وویجر دیجیتال (Voyager Digital)، سلسیوس و Three Arrows Capital نیز در این روند ریزشی بازار موثر بود. در حالی که حتی شرکت‌های بزرگ نیز از تأثیر منفی بر بازار رنج می‌برند، برخی از ارزهای دیجیتال کوچک‌تر ممکن است، با پایان «زمستان رمزارزها» دیگر هیچ وقت بازیابی نشوند.

یک مطالعه توسط پلتفرم تحلیلی Nomics به نمایندگی از بلومبرگ نشان داد که بازار ارزهای دیجیتال تا سال 2022 بیش از 2 تریلیون دلار از دست خواهد داد، در حالی که تعداد ارزهای رمزنگاری شده "مرده" یا "رها شده" به 12.100 عدد می‌رسد. کوین‌ها و توکن‌های مرده از اصطلاحات ارز دیجیتال هستند و به پروژه‌هایی گفته می‎شود که در ابتدا مانند بیت‌کوین و دیگر رمزارزها با هدف توسعه و سرمایه گذاری به وجود آمده‌اند، اما پس از مدتی از سوی بازار و سرمایه گذاران ترک شدند و هیچ فعالیتی در بلاکچین یا مسیر توسعه آنها دیده نمی‌شود.

افزایش ۲۲۰ درصدی کوین‌های مرده (Dead Coins)!

حدود سه ماه مانده به پایان سال، تعداد رمزارزهای مرده در حال حاضر بیش از سه برابر بیشتر از سال قبل است. شرکت تحلیل داده‌ای فوق که بیش از 64.400 دارایی در صنعت ارزهای دیجیتال را ردیابی می‌کند، آن دسته از ارزهای دیجیتال را که حداقل یک ماه در طول سال معامله نمی‌کردند، به عنوان رمزارز مرده معرفی کرد. نتیجه سال 2022 نسبت به سال گذشته که 3.700 تا ارز رمزنگاری شده مرده شمارش شد، 227 درصد بیشتر بود. در حالی که ارزهای رمزپایه مرده اساساً مرده نیستند و حجم معاملات بسیار پایینی دارند، بلکه در معرض خطر «رها شدن» توسط سرمایه‌گذاران کریپتو قرار دارند.

ممکن است چندین دلیل برای این موضوع وجود داشته باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژه به آنچه وعده داده بود عمل نکرد.
  • اهداف جالبی نداشته باشد.
  • پروژه کلاهبرداری است.

در این باره، لوکاس جوسا (Lucas Josa)، تحلیلگر BTG Pactual Digital، بزرگترین بانک سرمایه گذاری در آمریکای لاتین، بیان کرد که افزایش تعداد کریپتوهای مرده عمدتاً به دلیل وضعیت اقتصاد کلان فعلی است. همچنین به دلیل سیاست پولی نسبتاً انقباضی، نرخ بهره در سراسر جهان در حال افزایش است و نقدینگی هر روز در حال کاهش است. جوسا افزود: «در این سناریو، پروژه‌های بدون اصول و با وعده‌های معجزه ‌آسا، به ‌ویژه مربوط به متاورس، دیگر نمی‌توانند رشد کنند، زیرا این دسته ریسک‌ها دیگر برای سرمایه‌گذاران ارزش ندارند».

افزایش ۲۲۰ درصدی کوین‌های مرده (Dead Coins)!

از آنجایی که دولت یا کشور خاصی مالک ارزهای دیجیتال نیست، هر شخصی، پروژه یا شرکتی که به زبان‌های برنامه نویسی خاصی دانش دارد، می‌تواند یک ارز دیجیتال ایجاد کند. بنابراین، شرکت‌ها همچنین می‌توانند نوعی جایزه یا پروژه‌های سرگرمی را بدون برنامه عملیاتی خاص ایجاد کنند. این امر می‌تواند به رها شدن آنها در طول زمان کمک کند. لوکاس جوسا گفت: «به این دلیل، پروژه‌ها دیگر نمی‌توانند به پتانسیل خود دست یابند و آن‌ها در دست یابی به آنچه که در برنامه عمل خود در نظر گرفته‌اند، شکست می‌خورند».

علاوه بر این، حتی ارزهای رمزنگاری شده‌ای وجود دارند که توسط Nomics به عنوان مرده طبقه بندی نمی‌شوند، اما حجم معاملات پایینی دارند. بر اساس این نظرسنجی، از 64.400 دارایی ارز دیجیتالی تنها حدود 13.800 دارایی در 24 ساعت هفته گذشته معامله شد‌ه‌اند. نیک گوتیه (Nick Gauthier)، یکی از بنیانگذاران پلتفرم Nomics، به بلومبرگ گفت: "من فکر می‌کنم، پروژه‌های کریپتو باید مطمئن شوند که برای بهره‌ برداری از اوج‌های قیمتی خود و مقاومت در پایین‌ترین سطح‌ها (بیشترین ریزش‌ها) خود نیز آماده هستند".

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.